Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
Üleminek eestikeelsele haridusele
2024-03-06
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline eestikeelsele õppele ülemineku praeguse tempo ja rakendamise suhtes, rõhutades protseduurilisi puudujääke ja süsteemseid riske. Kõneleja keskendub valitsuse tegevusetusele (lubatud komisjoni loomata jätmine) ja reformi tegelikule läbikukkumise ohule õpetajate puuduse tõttu. Stants on peamiselt poliitika elluviimise ja tulemuslikkuse kriitikal põhinev.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust haridusreformi rakendamise detailides, viidates konkreetsetele kuupäevadele (8. jaanuar), institutsioonidele (Rajaleidja, kultuurikomisjon) ja esitades andmeid õpetajate puuduse kohta (1800 nõuetele mittevastavat õpetajat). Eriti rõhutatakse HEV laste individuaalsete õppekorralduste ja venekeelsete koolide personalikriisi probleeme.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on murelik ja tungiv, keskendudes praktilistele probleemidele ja lapsevanemate hirmudele, keda kõneleja püüab rahustada. Kõneleja kasutab loogilisi argumente, tuginedes konkreetsetele juhtumitele (Rajaleidja arvamuste eiramine) ja kvantitatiivsetele prognoosidele (neljakohaline õpetajate puudus), et seada kahtluse alla ministri optimism.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu istungitel, esitades detailseid küsimusi vastutavale ministrile, mitte peaministrile. Tegevusmustrid hõlmavad suhtlemist murelike lapsevanematega (kirjade saamine) ja koolijuhtidega (Tallinna kooli juhi tsiteerimine), kogudes seeläbi teavet reformi praktilise mõju kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud valitsuse ja Haridusministeeriumi tegevusele, kritiseerides ministri ebarealistlikku tempokäsitlust ja suutmatust lahendada õpetajate puudust. Kriitika on suunatud protseduurilistele puudujääkidele (lubatud komisjoni puudumine) ja valitsuse nõudmisele reformiga ettenähtud tempos edasi liikuda, hoolimata ilmsetest takistustest.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on puhtalt kriitiline ja küsitlev, otsides vastutust ja lahendusi ministeeriumilt. Kõneleja märgib positiivsena, et pöördub otse vastutava ministri poole, kuid koostöövalmidusest või kompromissidest teiste osapooltega andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul haridusreformil, kuid rõhutatakse spetsiifilisi probleeme, mis puudutavad eelkõige niinimetatud venekeelseid koole ja Tallinna piirkonda (viide Tallinna koolijuhile), kus õpetajate puudus on eriti terav.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on haridusreformi mõju HEV lastele ja nende vanematele, nõudes individuaalse korra väljatöötamist ja arstide arvamuste arvestamist. Samuti rõhutatakse õpetajate töötingimuste ja tööhõive probleeme, mis on seotud kvalifikatsiooninõuete järsu jõustumisega.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on olemasoleva eestikeelsele õppele ülemineku seaduse rakendamise probleemidel ja puudustel, eriti seoses 1. septembri tähtajaga. Kõneleja tegutseb kriitikuna, nõudes valitsuselt konkreetseid lahendusi (komisjoni loomine) ja hoiatades reformi läbikukkumise eest õpetajate puuduse tõttu.
2 Analüüsitud kõnesid