Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev

Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) kolmas lugemine

2024-12-11

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 419 SE vastu, kritiseerides riigi sekkumist kohalike omavalitsuste (KOV) pädevusse ilma lisarahastuseta. Fookus on poliitilisel mustril, kus kehtestatakse uusi kohustusi (nagu haridusleppe puhul), ignoreerides omavalitsuste ja sihtrühmade vastuseisu. Positsioon on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades, et riik jagab raha asemel pigem kohustusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonna haldusstruktuuri osas, märkides, et enamik koole (90%) kuulub omavalitsustele. Ta kasutab konkreetseid andmeid (70/79 omavalitsust, 1500 õpetajat) ja teab eelnõu spetsiifilisi mõjusid, nagu lastehoidude muutumine lasteaedadeks ning sellest tulenev kvalifitseeritud personali ja ressursside vajadus.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja otsustav, kasutades teravat keelt, nimetades eelnõu "praakasjaks". Apellatsioonid on peamiselt loogilised, tuginedes institutsioonide (Eesti Linnade ja Valdade Liit) vastuseisule ja mõjuanalüüsi puudumisele. Samuti kasutatakse emotsionaalset apelli, rõhutades lapsevanematele langevat liigset finantskoormust ajal, mil maksutõusud niigi inimeste toimetulekut raskendavad.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Haridusministeerium ja valitsus, keda kritiseeritakse protseduuriliste puuduste (mõjuanalüüsi puudumine) ja huvigruppide (KOV, õpetajad) eiramise eest. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades ministeeriumi soovi kehtestada oma tahe hoolimata sellest, kas see sihtrühmadele sobib. Keskerakonna fraktsioon välistab eelnõu toetamise.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil keskendub tugevalt vastuseisu koondamisele väljaspool Riigikogu, viidates KOVide, Eesti Linnade ja Valdade Liidu ning õpetajate pöördumistele ja seisukohtadele. Kõneleja positsioneerib end nende huvigruppide esindajana, kelle häält ministeerium on ignoreerinud.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on kohalikel omavalitsustel (KOVidel), rõhutades nende pädevust haridusvaldkonnas ja neile pandavat rahalist koormust. Viidatakse 79 omavalitsusele ja Eesti Linnade ja Valdade Liidu seisukohtadele, mis näitab üleriigilist kohalikku fookust.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on suunatud riigi poolt kehtestatud rahastamata kohustuste vastu, nõudes uute ülesannete täitmiseks lisarahastust. Väljendatakse muret maksude ja aktsiiside tõstmise pärast ning hoiatatakse, et uus eelnõu võib rahalise koormuse kanda lapsevanematele, mis on praeguses majandusolukorras "liig mis liig".

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil hariduspoliitika, eriti alusharidus ja lastehoiud. Rõhutatakse vajadust kvalifitseeritud personali (õpetajad, õpetajaabid) järele ning kaitstakse õpetajate ja lapsevanemate huve ebamõistlike finantskoormuste eest.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) kolmanda lugemise vastustamine, kuna see loob KOVidele uusi kohustusi ilma mõjuanalüüsi ja lisarahastuseta. Kõneleja on eelnõu tugev vastane ja soovitab kõigil teistel fraktsioonidel sama teha.

1 Analüüsitud kõnesid