Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev

2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) kolmas lugemine

2024-05-29

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, kritiseerides valitsuse tegevust haridusvaldkonnas. Kõneleja peab 17-eurost palgatõusu naeruväärseks ja hilinenuks, rõhutades vajadust lahendada õpetajate defitsiit ja taastada usaldus. Fookus on valitsuse suutmatusel täita oma ülesandeid ja lubadusi, mis viitab tulemuspõhisele kriitikale.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse rahastamise ja palgastruktuuri osas, eristades selgelt palga alammäära tõusu ja diferentseerimisfondi ebausaldusväärsust. Kasutatakse konkreetseid andmeid (nt 17 eurot bruto, 20% diferentseerimise osa) ning viidatakse karjäärimudeli ja kollektiivlepingu vajadusele. Ta selgitab, kuidas diferentseerimisfond ei taga raha jõudmist iga õpetajani.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja tungiv, kasutades emotsionaalseid hinnanguid (nt summa on "naeruväärne", "lootusetu"). Kõneleja keskendub loogilistele argumentidele valitsuse tegevusetuse ja lubaduste murdmise kohta, hoiatades võimaliku sügisese streigi eest. Ta pöördub otse kuulajate ja vaatajate poole, rõhutades õpetajate kaotatud lootust.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab korduvale esinemisele kõnepuldis sama teema kohta ("olen juba mitu korda siin puldis rääkinud") ja mainib varasemat umbusalduse avaldamist haridusministrile. See viitab aktiivsele ja järjepidevale osalemisele haridusdebatis Riigikogus. Ta jälgib tähelepanelikult käimasolevaid läbirääkimisi koolijuhtide ja omavalitsustega.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumile ning minister Kristina Kallasele, kellel puudub kõneleja hinnangul konkreetne plaan õpetajate defitsiidi lahendamiseks. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, süüdistades riiki vastutuse veeretamises kohalikele omavalitsustele. Rünnaku intensiivsus on kõrge, viidates ministri jätkamisele vaatamata probleemide kuhjumisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja märgib, et läbirääkimised kohalike omavalitsustega (Linnade ja valdade liit) on katkenud, kuna KOVid pidasid neid lootusetuks. Ta rõhutab vajadust kollektiivlepingu ja läbirääkimiste järele õpetajaid esindavate organisatsioonidega, et olukorda parandada. Ta kritiseerib riiki, kes ei suuda koostöös omavalitsustega oma ülesandeid täita.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (haridusministeeriumi plaanid, riigieelarve muudatused), kuid rõhutatakse ka kohalike omavalitsuste rolli ja vastutust õpetajate palkade maksmisel. Kriitika puudutab riigi poolt KOVidele vastutuse veeretamist riiklike ülesannete täitmisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab suuremaid avalikke kulutusi haridusvaldkonnas, et tagada õpetajatele korralik palk ja parandada töötingimusi. Ta kritiseerib praegust fiskaalset lähenemist kui ebapiisavat ja ebausaldusväärset, eriti diferentseerimisfondi osas, mis ei taga raha jõudmist iga õpetajani. Vaated on suunatud tööjõu (õpetajate) õiglasele tasustamisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduskriis, mis väljendub totaalses õpetajate defitsiidis ja järelkasvu nigeluses. Lahendusena rõhutatakse õpetajaameti prestiiži tõstmist, paremaid töötingimusi, karjäärimudelit ja korralikku palka. See on esitatud kui terav ja lahendust vajav ühiskondlik probleem.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja on kriitiline käsitletava eelnõu (389 SE) suhtes, kuna see annab tagantjärele vaid 17 eurot bruto ja ei lahenda süsteemseid probleeme. Tema seadusandlik fookus on valitsuse sundimisel looma karjäärimudel, kollektiivleping ja terviklik plaan õpetajate palkade ja töötingimuste parandamiseks. Ta peab eelnõu pigem vanade arvete klaarimiseks kui edasiviivaks sammuks.

2 Analüüsitud kõnesid