Päevakorra profiil: Mati Raidma

Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine

2025-09-10

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõule, rõhutades selle olulisust laiapindsele riigikaitsele. Rõhutatakse vajadust luua terviklik õigusruum ja parandada riigi kriisikindlust, mis on seadusruumis sõjalise riigikaitse arengutest maha jäänud. Eelnõu raamimine on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes süsteemi selguse ja efektiivsuse suurendamisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus riigikaitse, kriisiregulatsioonide ja seadusloome protseduuride vallas. Kasutab spetsiifilist terminoloogiat nagu "kriisiolukord", "elanikkonnakaitse" ja "toimepidevus". Demonstreerib detailset teadmist eelnõu mõjust (muutub 98 seadust) ning menetlusnõuetest, sh vajadusest kooskõlastada eelnõu Euroopa Keskpangaga.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, menetluslik ja informatiivne, iseloomulik juhtivkomisjoni ettekandjale. Toon on asjalik, kuid sisaldab ka tungivat rõhuasetust protsessi ajakriitilisusele ja olulisusele. Kasutab retoorilist võtet "kordamine on tarkuse ema", et põhjendada eelnõu sisu kordamist.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster keskendub Riigikogu Riigikaitsekomisjoni tööle, esitades ettekandeid komisjoni istungite (9. juuni) ja konsensuslike otsuste kohta. Esineb Riigikogu suures saalis menetluslike aruannetega, rõhutades eelnõu mahukust ja pikema muudatusettepanekute tähtaja vajadust.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika puudub konkreetsete vastaste või rühmade suunal. Kriitika on suunatud senise seadusruumi killustatusele ja ebaselgusele, märkides, et praeguseid kriise reguleerivaid seadusi lugedes "ei saa üldse aru".

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on laialdane ja protseduuriline, rõhutades konsensust juhtivkomisjonis ja laiaulatuslikku kaasatust. Nimetatakse koostööd Kaitseministeeriumi, Riigikantselei, Päästeameti, kohalike omavalitsuste ning viie teise Riigikogu komisjoniga (Majandus-, Põhiseadus-, Rahandus-, Sotsiaal- ja Õiguskomisjon).

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik ja institutsionaalne, keskendudes seadusruumi ühtlustamisele ja riigi kriisikindlusele. Regionaalne fookus väljendub kohalike omavalitsuste ja regionaalsete kriisikomisjonide rolli täpsustamises elanikkonnakaitses ja kriisiülesannete täitmisel.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt. Ainus viide majandusega seotud teemale on menetluslik nõue kooskõlastada eelnõu Euroopa Keskpangaga, mis tuleneb Euroopa Liidu regulatsioonidest.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on "elanikkonnakaitse" sisustamine õigusruumis, mis keskendub inimeste toimetulekule kriisides, kaitsmisele ohtude eest ja abile tagajärgedega toimetulemisel. Rõhutatakse Siseministeeriumi ja Sotsiaalministeeriumi haldusalade ning Päästeameti olulist rolli elanikkonna koolituses ja evakuatsioonis.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täielikult tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõul (668 SE), mille eesmärk on koondada kolm seadust, ühtlustada mõisteid 98 seaduses ja luua terviklik kriisiregulatsioon. Kõneleja on selle mahuka ja ajakriitilise reformi toetaja, rõhutades vajadust lihvida eelnõus tekkinud ajalisi kihistusi ja loogikalünkasid.

4 Analüüsitud kõnesid