Päevakorra profiil: Evelin Poolamets
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) teine lugemine
2025-05-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt eelnõu 556 SE vastane, kuna see on kirjutatud tootjatele, mitte tarbijate kasuks. Kõige olulisemad teemad on tarbijate rahaline koormamine liitumis- ja võrgutasudega ning rohepöörde eesmärkide kriitika, mis on seatud Brüsselis. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades, et kõik hüved lähevad tootjatele ja võrguettevõtjatele. Poliitika raamistik on tugevalt suunatud tarbijakaitsele ja majandusliku ebaloogilisuse paljastamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust elektrituru toimimise (Nord Pooli börs), taastuvenergia tasude ja võrguinfrastruktuuri investeeringute osas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "liitumistasude metoodika" ja "võrguvõimsus" ning viidatakse statistilistele andmetele Eesti keskmise elektritarbimise kohta (1000 megavatti). Esitatakse kahtlusi seletuskirja majandusliku loogika osas, eriti seoses taastuvenergia hinnalangusega.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, skeptiline ja konfronteeriv, süüdistades ettekandjat "udujutu" ajamises ja valetamises ("valel on lühikesed jalad"). Kasutatakse palju retoorilisi küsimusi ja tugevaid hukkamõisteid ("Nali ju!"), et rõhutada eelnõu ebaõiglust. Apelleeritakse nii loogikale (turumajanduse põhimõtted) kui ka emotsioonidele, rõhutades, et tarbija maksab kõik kulud kinni.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud aktiivse osalemisega Riigikogu istungil 2025-05-07, esitades korduvalt küsimusi ettekandjale ja pidades lõpukõne eelnõu vastustamiseks. Kõneleja alustab küsimustega seletuskirja ebaloogilisuse kohta ja lõpetab põhjaliku poliitilise vastuseisuga.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on eelnõu esitajad ja taastuvenergia tootjad, keda süüdistatakse tarbijate arvel rikastumises ja spekulatiivsete projektide edendamises. Kriitika on tugev ja poliitikapõhine, väites, et esitatakse ebaloogilisi ja ebaõigeid andmeid. Vastuseis on absoluutne, kuna eelnõu "ei saa toetada".
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil näitab sisemist kooskõla, viidates heakskiitvalt kolleeg Rain Epleri varasemale seisukohale ("nagu ka Rain Epler siin ütles"). Suhtlus ettekandjaga on aga konfronteeriv ja kompromissitu. Puuduvad viited laiapõhjalisele või erakondadeülesele koostööle.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on esindatud konkreetsete näidetega infrastruktuuri arenduse mõjust, mainides Lääne-Virumaad (tuulikuparkide tihedus ja pikad liitumisvahemaad). Samuti tuuakse näiteks Põltsamaa vald seoses Utilitas Windi ähvarduskirjaga, rõhutades kohalike omavalitsuste potentsiaalset kahju.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt tarbijakaitse poole kaldu, kritiseerides tootjatele suunatud soodustusi ja spekulatiivseid investeeringuid. Rõhutatakse, et kõik kulud (võrguinvesteeringud, liitumistasud) kantakse lõpuks tarbija taskust, mis kahjustab Eesti majandust ja inimeste heaolu. Kritiseeritakse ka investeeringuid, mida tulevikus tuumajaamade tõttu enam ei kasutata.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) vastustamisel. Kõneleja on eelnõu tugev vastane, keskendudes muudatustele, mis puudutavad liitumistasude metoodikat, võrguinvesteeringute edasiarvestust ja tootjate paindlikkust tähtaegade osas. Eesmärk on takistada tootjate elu kergendava seaduse vastuvõtmist.
4 Analüüsitud kõnesid