Päevakorra profiil: Õnne Pillak
Ravikindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (töövõimetuse ennetamine) eelnõu (377 SE) teine lugemine
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugev toetus Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõule 377 SE, mis keskendub töövõime säilitamisele ja sotsiaalkaitse parandamisele. Seisukoht on selgelt poliitika- ja regulatsioonipõhine, rõhutades vajadust anda töötajatele võimalus haigena töötada ja vähendada patsientide omaosaluse koormust. Muudatusi peetakse vajalikeks ja oodatuteks, näiteks Eesti Puuetega Inimeste Koja poolt. Eelnõu eesmärk on parandada pikaajaliselt haigete ja haigeid lapsi hooldavate vanemate olukorda.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust ravikindlustuse, sotsiaalmaksu ja töölepingu seaduse muudatuste osas, esitades detailseid põhjendusi ja viiteid seadustele. Ekspertiis ilmneb ka arstliku ressursi ja sihtgrupi suuruse (17 000 – 18 000 inimest) puudutavate andmete esitamisel, selgitades, miks teatud muudatusettepanekud tagasi lükati. Samuti käsitletakse tehnilisi aspekte nagu joobe tuvastamine ja ravi eiramise hindamine.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, olles iseloomulik seadusandliku protsessi ülevaate andmisele. Kõneleja keskendub sotsiaalkomisjoni töö ja arutelude detailsele raporteerimisele, tuginedes loogilistele apellidele ja huvigruppide arvamuste kokkuvõtetele. Emotsionaalsed või isiklikud seisukohad puuduvad, rõhk on faktilisel ja juriidilisel täpsusel.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid näitavad aktiivset osalemist seadusloomes, viidates kahele sotsiaalkomisjoni istungile (2. ja 8. aprillil) ning ulatuslikule konsulteerimisele 15 huvigrupiga. Kõneleja on seotud eelnõu ajakava planeerimisega, tehes ettepaneku teise lugemise lõpetamiseks ja kolmanda lugemise toimumiseks 17. aprillil.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Poliitilist opositsiooni ei kritiseerita; kõneleja tegeleb huvigruppide (nt Kaubandus-Tööstuskoda, Kohtutäiturite Koda) esitatud muudatusettepanekutega, mis ei leidnud toetust. Tagasilükkamise põhjendused on poliitikapõhised, viidates arstliku ressursi säästmise vajadusele ja Euroopa sotsiaalharta nõuetele töösuhte lõpetamisel. Erandite tegemine (nt pankrotihalduritele) lükati tagasi, kuna probleem ei olnud käesoleva eelnõuga lahendatav.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud ja kaasav, rõhutades ulatuslikku konsulteerimist huvigruppidega ja ministeeriumidega (Sotsiaalministeerium, MKM, Justiitsministeerium). Komisjonis tehtud otsused muudatusettepanekute osas ja eelnõu edasise menetluse kohta tehti konsensuslikult, mis viitab kompromissivalmidusele ja laiapõhjalise toetuse otsimisele. Huvigruppide arvamusi võeti arvesse ja neile anti selgitusi.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus puudub, käsitletakse riiklikku sotsiaal- ja tervishoiupoliitikat. Ainus geograafiline viide on Euroopa sotsiaalharta mainimine töösuhte lõpetamise etteteatamistähtaja kontekstis.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad sotsiaalkaitse meetmeid, mis vähendavad suure ravimi- ja meditsiiniseadmete kuluga inimeste omaosaluse koormust. Samuti toetatakse tööandjate vabatahtliku haigushüvitise sotsiaalmaksusoodustust, mis soodustab töötajate rahalist kindlustatust ja annab tööandjatele paindlikkust. Toetatakse ka töövõime säilitamist, lubades töötamist pikaajaliselt haigena.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonna fookuses on haigete ja puuetega inimeste toetamine ning vanemate hooldushüvitiste pikendamine. Rõhutatakse tervise tõttu töövõime kaotanud inimeste täiendavat kaitset töösuhte lõpetamisel, viidates Euroopa sotsiaalharta nõuetele. Käsitletakse ka tervishoiusüsteemi efektiivsuse parandamise vajadust (perearstide ja töötervishoiuarstide koostöö).
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Ravikindlustuse seaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise seaduse (377 SE) menetlemisel, et rakendada töövõimetuse ennetamise meetmeid. Kõneleja roll on eelnõu proponent ja sotsiaalkomisjoni raportöör, kes juhib teise lugemise protsessi ja tagab muudatusettepanekute (nt jõustumistähtaja muutmine) konsensusliku toetuse.
4 Analüüsitud kõnesid