Päevakorra profiil: Heljo Pikhof

Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine

2025-02-26

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on toetav teadus- ja arendustegevuse (T&A) korralduse tervikliku reformi vajadusele, kuna kehtiv seadus on killustunud ja ebatõhus. Samas on ta tugevalt kriitiline liigse riikliku sekkumise, bürokraatia ja teadusrahastuse politiseerimise ohu suhtes. Põhifookus on akadeemilise vabaduse, rahastuse stabiilsuse ja läbipaistvuse tagamisel, nõudes T&A rahastamise fikseerimist vähemalt 1% SKT-st. Stiil on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades teaduse sõltumatust.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust teadus- ja innovatsioonipoliitika valdkonnas, käsitledes detailselt rahastamismehhanisme (nt 1% SKT-st nõue, 85% eelarve garantii) ja akadeemilist autonoomiat. Ta kasutab tehnilist terminoloogiat (evalveerimise kriteeriumid, tegevustoetus) ja tsiteerib konkreetselt mitmete ülikoolide ja teadusasutuste (nt Teaduste Akadeemia, TLÜ, TalTech) seisukohti.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on formaalne, analüütiline ja ettevaatlik, rõhutades reformi tähtsust, kuid hoiatades liigse reguleerimise ja bürokraatia ohtude eest. Retoorika tugineb tugevalt loogilistel argumentidel ja huvigruppide (ülikoolid, akadeemiad) seisukohtade tsiteerimisel, vältides emotsionaalseid üleskutseid. Ta palub ka protseduurilist selgitust, näidates tähelepanu Riigikogu töökorrale.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, osaledes eelnõu esimesel lugemisel ja esitades nii küsimusi kui ka põhjaliku seisukoha. Ta viitab Kultuurikomisjoni poolt kogutud tagasisidele (20 arvamust) ja ministri väidetele komisjonis, mis näitab eeltööd.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu potentsiaalsete negatiivsete tagajärgede vastu, nagu teaduse rahastamise politiseerimine ja akadeemilise vabaduse piiramine liigse riikliku sekkumise kaudu. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, hoiatades, et rahastus ei tohi muutuda poliitiliseks mõjutusvahendiks. Otseseid poliitilisi vastaseid ei nimetata.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab üles koostöövalmidust akadeemilise kogukonnaga, tsiteerides ja toetades mitmete ülikoolide ja akadeemiate seisukohti. Ta rõhutab vajadust kaasata huvigruppe esimese ja teise lugemise vahel, et eelnõu parandada ja täpsustada, mis viitab avatusele kompromissidele ekspertide sisendi alusel.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, keskendudes Eesti teadussüsteemi ja innovatsiooni korraldusele. Rõhutatakse suurte riiklike teadusasutuste (nt Tallinna Ülikool, Tallinna Tehnikaülikool, Eesti Maaülikool, Sisekaitseakadeemia) muresid ja vajadusi.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad vajadust stabiilse ja piisava riikliku investeeringu järele teadus- ja arendustegevusse. Kõneleja toetab kindlalt nõuet fikseerida T&A rahastamine vähemalt 1% SKP-st, et tagada pikaajaline prognoositavus ja sidusus majanduse arenguga. Ta hoiatab rahastuse juhuslikkuse ja poliitiliste meeleolude järgi sõltumise eest.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest käsitletakse teaduseetika korraldust, rõhutades vajadust sõltumatute ja erapooletute struktuuride järele, mis ei muudaks protsessi bürokraatlikuks. Samuti tõstatatakse mure teadlaste järelkasvu näitajate ebaselguse pärast.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täielikult Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõul (554 SE), mida peetakse viimaste aastate olulisimaks reformiks. Kõneleja on reformi vajaduse toetaja, kuid keskendub eelnõu parandamisele, nõudes muudatusi rahastamise stabiilsuse ja akadeemilise vabaduse tagamiseks.

5 Analüüsitud kõnesid