Päevakorra profiil: Tõnis Mölder

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada Euroopa Liidus läbirääkimised kestlikkusaruannete koostamise kohustuse kehtetuks tunnistamiseks" eelnõu (601 OE) esimene lugemine

2025-05-21

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on kestlikkusaruannete kohustuse tekitatud halduskoormuse vähendamisel ettevõtjatele versus roheleppe eesmärkide täitmisel. Kõneleja ise võtab neutraalse, protseduurilise positsiooni, keskendudes komisjonis esitatud vastandlike seisukohtade kokkuvõtmisele. Ta rõhutab, et ainus põhjus kohustusest loobumiseks on ettevõtjate halduskoormuse vähendamine. Poliitiline raamistik on tugevalt poliitika- ja menetluskeskne, mitte väärtuspõhine.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu menetlusreeglite ja komisjonitöö osas, viidates istungite kuupäevadele, konsensuslikele otsustele ja põhiseaduse § 103 nõuetele. Tal on teadmised Euroopa Liidu poliitika (rohelepe) ja finantsregulatsiooni (kestlikkusaruanded) terminoloogiast. Ekspertiis on suunatud pigem protsessi juhtimisele ja arutelu dünaamika edastamisele kui sisulisele poliitikaanalüüsile.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on väga formaalne, objektiivne ja protseduuriline, olles tüüpiline juhtivkomisjoni esindaja ettekandele. Stiil on loogiline ja faktipõhine, tuginedes teiste osalejate (ministeeriumi esindajad, komisjoni liikmed) argumentide refereerimisele. Emotsionaalsed apellid puuduvad, eesmärk on neutraalselt edastada komisjonis toimunud arutelu sisu ja tehtud otsused.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster hõlmab majanduskomisjoni esindamist ja selle istungite (24. aprill, 12. mai) sisu ettekandmist Riigikogu täiskogule. Ta on määratud juhtivkomisjoni esindajaks ja vastutab parlamendi informeerimise eest keeruliste eelnõude menetlemisel. Tegevus on seotud parlamendi sisekorralduse ja menetlusega.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja ise vastaseid ei kritiseeri, vaid vahendab eelnõu algatajate (kes soovivad bürokraatiat vähendada ja vabatahtlikkust toetavad) ja Rahandusministeeriumi (kes rõhutab roheleppe eesmärke ja aruandluse positiivset mõju) vastandlikke seisukohti. Ta märgib, et eelnõu algatajate eesmärk oli kogu teema Euroopa Liidus ära jätta.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostööd komisjonis, viidates konsensuslikele otsustele eelnõu menetlemisel ja hääletamisele suunamisel. Koostöö hõlmas nii komisjoni liikmeid erinevatest fraktsioonidest kui ka ministeeriumi esindajaid, kes kutsuti valitsuse seisukohti tutvustama. Ta viitab ka vajadusele oodata ära läbirääkimised komisjoniga Eesti seisukohtade kujundamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti seisukohtade kujundamine Euroopa Liidus) ja rahvusvahelisel (Euroopa Liidu) regulatsioonil. Arutelu keskmes on Eesti ettevõtjate rahvusvaheline maine ja usaldusväärsus. Konkreetsed piirkondlikud või kohalikud teemad puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad ettevõtjate halduskoormuse vähendamise vajadusele, mida peetakse kestlikkusaruannete kohustuse kaotamise ainsaks põhjuseks. Toetatakse vabatahtlikkuse põhimõtet, et rahvusvahelise väljundiga ettevõtted saaksid aruandeid koostada. Samas tunnistatakse, et aruandlusel on ka positiivne mõju ettevõtete mainele ja usaldusväärsusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid pole piisavalt.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigikogu otsuse eelnõu (601 OE) menetlemisel ja selle suunamisel lõpphääletusele. Oluline seadusandlik küsimus on ka parlamendi mandaadi vajadus Eesti seisukohtade kujundamiseks EL-i läbirääkimistel. Kõneleja on juhtivkomisjoni esindajana protseduuriline toetaja ja teavitaja.

3 Analüüsitud kõnesid