Päevakorra profiil: Tõnis Mölder
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud planeerimisprotsessi efektiivsuse tõstmisele ja bürokraatia vähendamisele, eriti detailplaneeringute menetlemise tähtaegade osas. Ta rõhutab vajadust lühendada menetlusaegu ettevõtjate kulude vähendamiseks, tasakaalustades seda siiski kodanike õigusega õigeaegselt arvamust avaldada. Positsioon on selgelt poliitika- ja protseduurikeskne, püüdes lahendada süsteemseid probleeme.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust planeerimisõiguse valdkonnas, käsitledes detailplaneeringute menetlemise tähtaegu, algatamise korda ja projekteerimistingimuste rakendamist. Ta tunneb hästi praktilisi probleeme, mis tekivad maa sihtotstarbe muutmisel ja üldplaneeringute ning detailplaneeringute vahelistel vastuoludel. Samuti on ta kursis komisjonis arutatud tehniliste teemadega nagu kliimamuutustega arvestamine ja üleriigilised teemaplaneeringud.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnekeel on formaalne, analüütiline ja protseduuriline, eriti komisjoni kaasettekandjana. Toon on konstruktiivne ja küsitlev, keskendudes loogilistele argumentidele ja tehniliste seadusepunktide täpsustamisele (nt tähtaegade alguspunkt). Emotsionaalseid apelle ei kasutata, vaid rõhutatakse seadusandliku protsessi läbipaistvust ja sisulist arutelu.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus töös, olles eelnõu kaasettekandja ja osalenud kahel konkreetsel Majanduskomisjoni istungil (15. ja 22. septembril) antud eelnõu arutelul. Ta viitab ka tihedale koostööle huvigruppide ja fraktsioonidega, kes on näidanud üles huvi aruteludes osaleda.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastasseis puudub, kuna kõneleja keskendub seaduseelnõu sisu ja menetluse tutvustamisele. Kriitika on suunatud pigem süsteemsetele puudujääkidele ja pikkadele menetlusaegadele kohalikes omavalitsustes, tuues näiteks kurioosseid juhtumeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja avatud, rõhutades, et komisjoni otsused eelnõu menetlemiseks ja esimese lugemise lõpetamiseks tehti konsensuslikult. Ta teeb tihedat koostööd ministri ja ametnikega ning näeb ette sisulist arutelu erinevate fraktsioonide ja huvigruppidega lugemiste vahel.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel, kuid regionaalse näitena toob ta esile Tallinna linna, kus detailplaneeringute menetlemine on veninud ligemale paarkümmend aastat. Ta viitab ka probleemidele, mis on tekkinud erinevates omavalitsustes.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad regulatiivse efektiivsuse tähtsust, nähes pikki menetlusaegu otsese kuluna ettevõtjatele. Toetab seadusemuudatusi, mis kiirendavad planeerimisprotsesse ja pakuvad suuremat ajalist raami kindlust, et asjad ei jääks pikalt venima.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest rõhutab ta kodanike kaasamise olulisust planeerimisprotsessis, tagades, et inimesed saaksid õigel ajal oma arvamust avaldada. Ta rõhutab, et teavitamise tähtaegade lühendamine ei tohi sisuliselt piirata inimeste võimalust kaasa rääkida.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Planeerimisseaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmisel (eelnõu 683 SE), et kehtestada omavalitsustele ajaline raam ja lahendada detailplaneeringute venimise probleem. Ta on eelnõu aktiivne toetaja ja kaasettekandja, rõhutades ka kliimamuutustega arvestamise vajadust planeeringutes.
3 Analüüsitud kõnesid