Istungi profiil: Vladimir Arhipov
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-11-11
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastu kontrolljoone kiirustatud sulgemisele Venemaaga, pidades eelnõu poliitiliseks loosungiks, mis ignoreerib tegelikke tagajärgi. Rõhutatakse, et riigikogu otsused peavad arvestama tegelike inimeste elu, mitte ainult ideoloogilist mürtsu. Stants on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, nõudes strateegilist juhtimist ja ettenägemist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust piiripoliitika, kohaliku esindatuse ja humanitaarkaalutluste osas, viidates Seto Kongressi otsustele ja Siseministeeriumi seisukohtadele. Kasutab võrdlusi teiste NATO riikidega (Poola, Norra) Venemaa piiride haldamisel, et toetada avatud piiri argumenti. Eeldab teadmisi majandusliku mõjuhinnangu (MÕH) protseduuridest.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja argumenteeritud, tasakaalustades emotsionaalseid üleskutseid (rääkides haudadest ja peredest) loogiliste nõudmistega (mõjuhinnangute puudumine). Kasutab korduvalt vastandusi (poliitika ei ole loosungid) ja tsiteerib autoriteetseid allikaid, et rõhutada kaasamise vajadust. Toon on formaalne, kuid sisult terav ja süüdistav.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid piirduvad eelnõu arutelul küsimuste esitamise ja pikema kõnega täiskogu istungil. Küsimused on suunatud nii ettekandjale kui ka eelkõnelejale, nõudes teavet valitsuse raportite ja kooskõlastuste kohta. Muude sündmuste või regulaarse suhtluse kohta andmed puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud eelnõu algatajatele (mainitud Isamaa) ja valitsusele, keda süüdistatakse poliitiliste loosungite eelistamises ning kohalike elanike (setod, Petseri inimesed) teadlikus ignoreerimises. Kriitika on intensiivne ja keskendub menetluslikele (kaasamise puudumine) ning strateegilistele puudujääkidele. Vastastele heidetakse ette Eesti inimeste karistamist nende geograafia tõttu.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil rõhutab kohustuslikku kaasamist ja konsulteerimist, eriti Setomaa esindajatega, enne mis tahes piiri mõjutavate otsuste tegemist. Kutsub üles eelnõu tagasi saatma põhjalikuks täiendamiseks, mis viitab valmisolekule kompromissiks, kui mõjud on hinnatud ja inimesed kaasatud.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on väga tugevalt regionaalne, keskendudes Setomaa ja Petserimaa inimeste elule ja muredele, kes elavad kontrolljoone lähedal. Mainitakse ka Narva inimesi ja piiriäärseid ettevõtteid. Rõhutatakse kohaliku esinduskogu (Seto Kongress) otsuste arvestamise vajadust, mis esindab 30 000 Setomaa inimest.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad negatiivsete kaudsete kahjude vältimisele ja nõuavad põhjalikku majanduslikku mõjuhinnangut piiriäärsete elanike ja ettevõtete suhtes. Hoiatatakse, et riik ei tohi olla karm, kui ta ei tea oma otsuse tagajärgi majandusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse humanitaarkaalutlusi, mis on seotud piiri ületamisega (hauad, vanurid, kinnistud). Kaitseb tugevalt piiriäärsete Eesti kodanike õigust olla kaasatud ja mitte olla karistatud geograafia tõttu.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on konkreetse eelnõu vastustamine, mis käsitleb kontrolljoone sulgemist Venemaaga. Nõutakse eelnõu tagasilükkamist või tagasi saatmist põhjalikuks täiendamiseks, kuni kõik mõjud on hinnatud ja kohalikud kaasatud. Samuti küsitakse valitsuse poolt lubatud raporti edenemise kohta.
3 Analüüsitud kõnesid