Istungi profiil: Andres Metsoja

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-06-05

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt mootorsõidukimaksu eelnõu vastane, nimetades seda "kummaliseks ja isegi rumalaks" ning "elulaadi maksustamiseks". Vastuseis on väärtuspõhine, keskendudes regionaalsele ebavõrdsusele ja riigi "mõnitavale suhtumisele" maaelanike suhtes. Kõneleja kuulub Isamaa erakonda ja rõhutab, et maks on eelkõige suunatud eelarveaugu täitmisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib detailseid teadmisi regionaalpoliitikast ja maapiirkondade infrastruktuuri puudujääkidest, tuues näiteid teenuste (lumesahk, internet, koolibussid) kättesaadavusest. Kasutab argumentide toetuseks TalTechi ülikooli professorite uuringuid CO2 heitmete tekkimise kohta, rõhutades, et peamine probleem on kiirendamine ja pidurdamine linnalises keskkonnas. Samuti tunneb ta sõidukite tehnilisi aspekte, nagu haagiste vedamise vajadus ja autorongi täismass.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kirglik, kriitiline ja tungiv, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle (nt "väga mõnitav suhtumine," "käib väga närvidele"). Kasutab sageli kontrasti ja analoogiat (Porsche GT vs. Land Cruiser, Tallinna kuldne ring vs. hajaasustus) ebaõigluse rõhutamiseks. Kõne on formaalne, kuid sisaldab rahvalikke väljendeid, mis rõhutavad poliitilist rumalust.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnemuster hõlmab teravaid küsimusi valitsuse esindajale ja tugevat fraktsiooni seisukohta väljendavat täiskogu ettekannet. See viitab aktiivsele ja kriitilisele osalemisele mootorsõidukimaksu eelnõu arutelul. Kõneleja palub oma ettekande lõpus lisaaega, mis näitab soovi oma seisukohti põhjalikult selgitada.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev vastuseis valitsusele, kritiseerides selle valikut kehtestada lausaline automaks, mis ei lahenda tegelikke saasteprobleeme. Kriitika on suunatud poliitika ebaloogilisusele (Porsche vs. Land Cruiser) ja sellele, et maksustatakse maaelanike elulaadi, kes on juba teinud investeeringuid riigi teenuste puudujääkide kompenseerimiseks. Kõneleja nimetab eelnõu ühtlasi Eesti poliitiliseks rumaluseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja markeerib oma kuuluvust Isamaa erakonda ja rõhutab, et tal ei ole võimalik eelnõu toetada. Puudub igasugune viide koostööle või kompromissivalmidusele valitsuse või teiste fraktsioonidega.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Väga tugev regionaalne fookus, rõhutades maapiirkondade ja hajaasustuse probleeme ning teenuste puudujääke. Vastandab Tallinna "kuldse ringi" eelised maaelanike olukorraga, kes peavad ise toime tulema. Mainib spetsiifilisi kohti nagu Kihnu ja vajadust alternatiivide järele autole maapiirkondades.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Vastandub maksudele, mis maksustavad elulaadi ja on mõeldud eelarveaukude täitmiseks, mitte tegelike probleemide lahendamiseks. Rõhutab, et maapiirkondade pered on juba teinud suuri rahalisi investeeringuid autodesse, mis on nende eluks ja toimetulekuks hädavajalikud. Hoiatab, et maks tekitab linna ja maa vahel vastandumist.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub sotsiaalselt elulaadi mitmekesisuse kaitsmisele ja maaelanike valikute austamisele riikliku sekkumise eest. Kritiseerib valitsust selle eest, et ta võrdsustab maksubaasis erinevaid eluviise, mis meenutab varasemaid ühiskonnamudeleid. Kaitseb maaelanikke, kes on metsaomanikud, põllumehed ja Kaitseliidu liikmed.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on mootorsõidukimaksu eelnõu vastustamine, olles selle tugev oponent. Kõneleja nõuab, et probleeme (CO2 heitmed) tuleks lahendada seal, kus need tekivad (linnaline keskkond), mitte lausalise maksuga üle kogu riigi. Ta kritiseerib eelnõu suutmatust tuua maapiirkondadesse positiivseid muutusi, nagu kruusateede mustkatte alla viimine.

4 Analüüsitud kõnesid