Päevakorra profiil: Eero Merilind

Sotsiaalhoolekande seaduse muutmise seaduse (pensionäritoetus) eelnõu (508 SE) teine lugemine

2024-11-14

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on mõõdukalt toetav valitsuse algatatud sotsiaalhoolekande seaduse muutmise eelnõule (508 SE), mis lõpetab toetuse maksmise ööpäevaringsel hooldusel olevatele pensionäridele. Seisukohta põhjendatakse poliitiliselt, viidates vajadusele täita kärpeülesannet ja arvestades riigi panust hooldereformi (65 miljonit eurot). Kõneleja rõhutab, et muudatus on seotud riigi panusega üldhooldusteenusesse, kuigi tunnistab, et see võib tunduda ebaõiglasena.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles tugevat protseduurilist ja temaatilist asjatundlikkust sotsiaalhoolekande ja hooldereformi valdkonnas, esinedes s508 SE eelnõu sotsiaalkomisjoni ettekandjana. Ta kasutab konkreetseid andmeid (nt 65 miljonit eurot hooldereformiks, 1,35 miljoni euro suurune kärbe) ning viitab põhjalikele aruteludele ja ministeeriumi selgitustele. Ekspertiis hõlmab ka teadmisi kohalike omavalitsuste praktikast pensionäridele taskuraha (20–25% pensionist) jätmisel.

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, protseduuriline ja selgitav, keskendudes komisjoni töö kokkuvõtetele ja menetlusotsustele. Kõneleja tugineb loogilistele argumentidele ja faktidele, viidates ministeeriumi selgitustele ja konsensuslikele otsustele, hoides tooni neutraalsena. Ta kasutab kaudset huumorit, pöördudes alguses "Head seltsimehed unetud" poole.

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud intensiivse tööga sotsiaalkomisjonis, osaledes ja kokku võttes kaks istungit (4. ja 11. novembril) ning esitades menetluslikke otsuseid. Ta täidab ettekandja rolli, vastates korduvalt küsimustele standardse vastusega, et teemat komisjonis ei arutatud.

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastaste kritiseerimist ei esine, kuid kõneleja vahendab vastuseisu, mis tuli pensionäride ühendustelt (soov jätkata toetuse maksmist) ja Riigikogu liikmetelt (küsimused ebaõigluse kohta). Vastuväiteid käsitletakse selgituste ja riigi panuse rõhutamise kaudu, rõhutades, et toetus ei olnud mõeldud igapäevakulude katteks.

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja protseduuriline, rõhutades, et komisjonis tehti ettepanekud (nt eelnõu päevakorda võtmine) konsensuslikult, kuigi hääletusel oli üks vastuhääl. Samuti mainitakse organisatsioonide (kohalikud omavalitsused ja pensionäride ühendused) kaasamist arutellu.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklik, keskendudes sotsiaalhoolekande seaduse muudatustele ja riigi ning kohalike omavalitsuste vahelistele finantssuhetele hooldereformi kontekstis. Rõhutatakse kohalike omavalitsuste rolli individuaalsete vajaduste ja võrdse abi tagamisel.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on suunatud fiskaalsele distsipliinile, toetades kärpeülesandest tulenevat 1,35 miljoni euro suurust kokkuhoidu. Samas rõhutatakse riigi suurt investeeringut (65 miljonit eurot) hooldereformi, et tagada paremad teenused ja paremad töötajad hooldekodudes.

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on pensionäride toimetulek ja hooldusteenuste rahastamine. Kõneleja rõhutab kohalike omavalitsuste kohustust kohelda pensionäre võrdselt, sõltumata nende elukohast, ning tagada neile taskuraha (20–25% pensionist) ja abivahendite (prillid) soetamise võimalus.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on sotsiaalhoolekande seaduse muutmise seaduse (508 SE) menetlemisel. Kõneleja on eelnõu toetaja ja aktiivne menetleja, kes vastutab komisjoni töö kokkuvõtmise, teise lugemise lõpetamise ettepaneku ja lõpphääletuse kuupäeva (20. november) määramise eest.

9 Analüüsitud kõnesid