Päevakorra profiil: Irja Lutsar

Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine COVID-19 modifitseeritud mRNA vaktsiinidega seonduvate ohtude hindamiseks" eelnõu (557 OE) esimene lugemine

2025-03-13

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt eelnõu 557 OE vastu, mis puudutab Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamist mRNA vaktsiinide teemal, toetades juhtivkomisjoni tagasilükkamise otsust (Eesti 200). Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades, et ravimite reguleerimine ja hindamine on Ravimiameti pädevuses, mitte poliitikute. Samas tunnistab kõneleja varasemat viga koroonapasside osas, viidates oma koostatud pandeemia õppetundide kokkuvõttele.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib spetsiifilisi teadmisi farmaatsia ja regulatsiooni valdkonnas, kasutades termineid nagu mRNA-tehnoloogia, valideeritud laboritestid ja viirusvektori vaktsiin. Ta toetub andmetele, viidates Eesti Ravimiameti statistikale (kõrvalnähud 0,2–0,3%) ning rõhutades, et vaktsiinid on päästnud maailmas miljoneid inimelusid. Kõneleja kaitseb teaduslikku konsensust, viidates Nobeli preemia omistamisele mRNA arendajatele.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, loogiline ja autoriteetne, keskendudes faktidele, protseduuridele ja teaduslikule pädevusele. Kõneleja esitab otseküsimusi ja vaidlustab vastaspoole väiteid argumentide puudumise tõttu, nimetades Ravimiameti ekspertide erapooletuses kahtlemist pahatahtlikuks. Apellatsioon on suunatud ratsionaalsusele ja institutsioonide usaldusele, mitte emotsioonidele.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on debatis aktiivne, esinedes nii pikema ettekandega kui ka kolme küsimusega, et vaidlustada vastaspoole argumente ja kaitsta oma seisukohti. Ta viitab oma varasemale tööle, olles koostanud (grupiga) kokkuvõtte pandeemia õppetundidest, mille sisu ta soovitab vastaspoolel läbi lugeda.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on eelnõu esitajatega, kelle pädevust ja argumente kahtluse alla seatakse, kuna Riigikogu ei ole õige koht ravimite hindamiseks. Kriitika on suunatud ka neile, kes kahtlevad Ravimiameti ekspertide erapooletuses, mida kõneleja peab ilma selge tõenduseta pahatahtlikuks. Kompromiss on välistatud seoses eelnõu tagasilükkamise toetamisega, ning vastaspoolel soovitatakse pöörduda Ravimiameti poole.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab varasemale koostööle ("grupi koostatud kokkuvõte") ja väljendab selget poliitilist joondumist, toetades Eesti 200 fraktsiooni seisukohta eelnõu tagasi lükkamisel. Ta soovitab vastaspoolel pöörduda koostööks ja vastuste saamiseks Eesti ning Euroopa Ravimiametite poole, rõhutades vajadust teadusliku kompetentsi järele.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on jagatud riikliku (Eesti Ravimiamet, Eesti andmed, Eesti immuniseerimiskomitee) ja rahvusvahelise/supranatsionaalse tasandi vahel (Euroopa Ravimiamet, Euroopa Liit, Nobeli komitee). Rõhutatakse, et EL-i ravimite kontroll on range ja tegevus peab olema kooskõlas rahvusvahelise teadusega.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisav teave.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest käsitletakse pandeemiaaegseid meetmeid, tunnistades, et koroonapassid olid viga. Samuti rõhutatakse, et Eestis ei ole vaktsineerimine kunagi kohustuslik olnud, ning mainitakse, et lapsed talusid vaktsiine paremini kui täiskasvanud, puudutades seeläbi rahvatervise ja sotsiaalpoliitika aspekte.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigikogu otsuse eelnõu 557 OE tagasi lükkamine, mis puudutab uurimiskomisjoni moodustamist mRNA vaktsiinide teemal. Kõneleja on tugev vastane, rõhutades, et seadusandlikul organil puudub teaduslik kompetents ravimite hindamiseks ja turult eemaldamiseks, mis on Ravimiameti kohustus.

4 Analüüsitud kõnesid