Päevakorra profiil: Irja Lutsar
Sotsiaalhoolekande seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse (vaimse tervise teenus) eelnõu (500 SE) teine lugemine
2024-11-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav seaduseelnõule 500, mille eesmärk on parandada kohalike omavalitsuste võimekust vaimse tervise teenuste osutamisel. Eelnõu raamistik on poliitiliselt suunatud ressursside õiglasele jaotamisele, rõhutades väiksemate KOV-ide võitu, kes varem ei suutnud projektipõhist rahastust saada. Kõneleja peab seadusemuudatust kindlaks sammuks õiges suunas, hoolimata spetsialistide puuduse probleemist.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaalhoolekande rahastamismehhanismide osas, selgitades detailselt elanikkonnapõhist valemit ning "põranda ja lae" rakendamist. Ta suudab esitada konkreetseid finantsandmeid (nt 6000 eurot väikesaarele, 80 000 eurot Tallinna/Tartu piirkonnas) ja põhjendab, miks valiti elanikkonnapõhine jaotus pindalapõhise asemel. Samuti on ta kursis tööjõupuuduse probleemiga vaimse tervise nõustamise valdkonnas.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on informatiivne, protseduuriline ja mõõdukalt optimistlik. Kõneleja keskendub Sotsiaalkomisjoni töö tulemuste ja eelnõu tehniliste detailide edastamisele, kasutades loogilisi argumente rahastamise valemi põhjendamiseks. Toon on formaalne ja neutraalne, tunnistades väljakutseid (spetsialistide puudus) ilma emotsionaalse üleskutsena, kuid rõhutades, et "kuskilt peab ju alustama."
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegutseb seaduseelnõu 500 teise lugemise raportöörina või eestkõnelejana, detailiseerides Sotsiaalkomisjoni istungite tulemusi ja menetluslikke otsuseid. Ta viitab varasematele aruteludele (esimene lugemine) ja komisjoni konsensuslikule otsusele volitada esimeest allkirjastama kolmanda lugemise dokumendid.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist vastuseisu ei kritiseerita ega nimetata. Kõneleja käsitleb muresid, mis on seotud spetsialistide puudusega väiksemates omavalitsustes, kuid need on pigem praktilised probleemid, mitte vastuseis eelnõule.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kaasav, rõhutades Sotsiaalkomisjoni üksmeelset otsust eelnõu heaks kiita. Samuti viidatakse edukale koostööle ja konsultatsioonile Linnade ja Valdade Liiduga, kelle esindaja lahkus koosolekult optimistlikult.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on tugevalt suunatud kohalike omavalitsuste (KOV-ide) võimekuse parandamisele ja regionaalsele võrdsusele. Eriti rõhutatakse väiksemate KOV-ide ja saarte toetamist, kes varem ei suutnud projektipõhise rahastuse puudumise tõttu teenust osutada. Suuremate omavalitsuste (Tallinn, Tartu) suhteliselt väiksemat rahastust peetakse õigustatuks nende suurema omavahendite olemasolu tõttu.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad sotsiaalvaldkonna rahastamise ümberjaotamisele, et tagada teenuste kättesaadavus. Toetatakse avalikku kulutamist vaimse tervise teenustele, kasutades jaotusmehhanismi (põrand ja lagi), mis eelistab väiksemaid haldusüksusi. Eesmärk on tagada, et ka väiksemad KOV-id, kellel puudus projektide kirjutamise võimekus, saaksid teenuse osutamiseks raha.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on vaimse tervise teenuste kättesaadavuse parandamine ja stabiliseerimine kohalikul tasandil. Tunnistatakse vajadust nii professionaalse abi kui ka eneseabimaterjalide järele (veebi vahendusel või kirjalike materjalide alusel).
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on seaduseelnõu 500 (Sotsiaalhoolekande seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seadus) kiirel ja konsensuslikul menetlemisel. Kõneleja on toetaja ja menetleja, kes keskendub Sotsiaalkomisjoni tööle, keelelisele toimetamisele ja eelnõu viimisele kolmandale lugemisele.
6 Analüüsitud kõnesid