Täiskogu istungite kaupa: Maris Lauri
Kokku istungeid: 31
Täielikult profileeritud: 31
2025-10-13
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigieelarve koostamise ja menetlemise tehnilistes aspektides, kasutades termineid nagu tegevuspõhised kuluartiklid, majanduskulud ja amortisatsioon. Ta rõhutab eelarve detailsust ja läbipaistvust, viidates Rahandusministeeriumi analüüsidele ja rahvusvahelisele võrdlusele. Samuti on ta autoriteetne eelarve terminoloogia ja mõistete (kulud vs finantstehingud) selgitamisel.
2025-10-09
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust makroökonoomika, konkurentsivõime teooria ja kapitali akumulatsiooni alal, struktureerides analüüsi nelja majandussamba ümber. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat (konvergents, väärindamine, tootlikkuse mõõtmine) ning antakse ajaloolist konteksti Eesti majandusarengust alates 1990. aastatest. Eraldi käsitletakse teadus- ja arendustegevuse (T&A) ning tööjõuturu aktiviseerimise keerukust.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust rahapesu tõkestamise, andmekaitseõiguse (GDPR, õiguskaitseasutuste direktiiv) ja seadusloome protseduuride vallas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid (RAB, Euroopa Kohus, eelotsus, tuumikülesanded, haldusorgan) ning viidatakse detailsetele juriidilistele vaidlustele, nagu Riigikohtu pöördumine Euroopa Kohtu poole RAB-i õigusliku staatuse selgitamiseks.
2025-09-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust Riigikogu menetluskorra osas, eriti presidendi tagasi saadetud eelnõude käsitlemisel. Ta viitab autoriteetselt Põhiseaduskomisjoni ja Rahanduskomisjoni seisukohtadele rahapesu eelnõu muutmise vajaduse kohta.
2025-09-11
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust finantsregulatsiooni ja Eesti finantssüsteemi ajaloo osas, viidates taasiseseisvumisele ja süsteemsetele probleemidele (rahapesu, krüpto, hoiu-laenuühistud). Kasutab spetsiifilist terminoloogiat (positiivne krediidiregister, pangandusnormatiivid) ning meditsiinilisi paralleele (vereringe, arst) järelevalve rolli selgitamiseks. Tundub olevat kursis Euroopa tasandi pangandusjärelevalve detailidega.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust finantsregulatsiooni ja andmekogude valdkonnas, käsitledes spetsiifilisi teemasid nagu laenukeelu seadmine ja registrite eristamine (laenud vs. maksehäired). Esitatakse tehnilisi detaile registri ulatuse kohta, näiteks inkassofirmade välistamine ja hinnanguline miljoni lepingu sisaldumine registris.
2025-06-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust rahapesu tõkestamise, andmekaitse ja õigusloome protseduuride vallas, selgitades detailselt RAB-i tuumikülesandeid (juhtumianalüüs, strateegiline analüüs) ja uusi andmetöötlusmeetodeid. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "pseudonüümimine" ja "depseudonüümimine" ning viitab spetsiifilistele kohtumistele Andmekaitse Inspektsiooni, õiguskantsleri ja Riigikohtu lahenditega. Ta rõhutab, et andmete kasutamine viiakse määruse tasemelt seaduse tasemele, mis on kooskõlas isikuandmete kaitse nõuetega.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust maksuseaduste menetlemisel ja Riigikogu töökorra reeglites, eriti seoses muudatusettepanekute ja otsuse eelnõude eristamisega (viidates RKTKS § 154 ja § 99 lõikele 1). Ta on detailitäpne komisjoni tööprotsesside kirjeldamisel, tuues esile huvigruppide kaasamise (18 pöördumist, 3 vastust) ja normitehniliste muudatuste vajaduse.
2025-06-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust kohtukorralduse ja põhiseadusõiguse valdkonnas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "eelarveline sõltumatus". Ta viitab konkreetselt autoriteetide (härra Pikamäe) seisukohtadele, mis seavad kahtluse alla eelnõu põhiseaduspärasuse.
2025-05-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõnelejad A ja C näitavad üles spetsiifilist teadmist: A on ekspert rahapesu tõkestamise seaduse, andmete massanalüüsi ja pseudonüümimise valdkonnas, selgitades uue seaduse tehnilisi detaile. C demonstreerib detailset arusaama tulumaksusüsteemi toimimisest, viidates maksuküürule, maksuvabastusele ja selle mõjule inimeste sissetulekutele. Kõneleja B näitab teadmisi komisjoni tööprotseduuridest ja hääletustulemustest.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu töökorra ja rahanduskomisjoni protseduuride osas, andes detailse ülevaate arutelu käigust ja hääletustulemustest. Teemaks on seadusandluse majandusliku sisu hindamine ja olemasoleva seaduspildi piisavus, kasutades tehnilist terminit "majandusliku sisu ülevaade".
2025-05-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust maksupoliitika ja parlamendi menetluskorra alal, selgitades detailseid maksustamise aspekte (jaotatud kasum, maksustamine esimesest eurost) ja komisjoni otsustusprotsesse. Esitlus on tehniline ja keskendub valitsuse ning Rahandusministeeriumi seisukohtade edastamisele eelarve tühimiku vältimise teemal.
2025-03-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles teadmisi riikliku julgeoleku, piirihalduse ja hübriidrünnakute strateegia osas, viidates Läti, Leedu ja Soome kogemustele piiride sulgemisel. Ta rõhutab vajadust tugineda ametiasutuste koostatud ohuhinnangutele ja analüüsida piirangute mõjusid nii Eesti kui ka Venemaa kodanikele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "hübriidrünnakud" ja "vastusammud".
2025-01-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust riigieelarve seaduse ja selle menetlusloogika osas, viidates detailidele nagu tulude liigendamine, kuluartiklid ja mõõdikute vajalikkus. Ta rõhutab eelarve keerukust ja vajadust süveneda, kasutades teadmisi varasematest eelarvemudelitest (tegevuspõhine eelarve) ja komisjoni tööst. Ta viitab Rahandusministeeriumi materjalidele ja valitsuse seisukohtadele, näidates kursisolekut laiema reformiplaaniga.
2024-12-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat tehnilist asjatundlikkust eelarve baasseaduse, kulude esitamise majandusliku sisu lõikes ja tulemuspõhise eelarvestamise osas. Kasutab spetsiifilisi termineid nagu "programmid", "sihtmärgid" ja viitab konkreetsetele seadusemuudatustele (Eelnõu 511) ning konsulteerimisele õiguskantsleri ja riigikontrolöriga. Selgitatakse põhjalikult, miks teatud toetuste esitamine juriidiliste isikute kaupa ei ole konkursside tõttu praktiliselt võimalik.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib autoriteeti julgeoleku ja rahanduse teemadel, esitades täpseid andmeid kaitsekulude kohta (1,4–1,465 miljardit eurot, 3,3–3,5% SKP-st) ja viidates erinevatele metoodikatele (NATO, Statistikaamet). Ta on kursis eelarvepuudujäägi vähendamise majanduslike meetoditega ning rõhutab laenu ja jooksvate kulude katmise ohtlikkust. Lisaks viitab ta Kaitseväe juhataja intervjuule, rõhutades vajadust tugineda faktidele.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust maksunduse ja finantsjuhtimise valdkonnas, selgitades keerulisi aspekte nagu kontsernide topeltmaksustamise vältimine, börsiettevõtete kvartaalne maksustamine ja üldise kuritarvitusvastase sätte vajalikkus. Viidatakse pikaajalisele kogemusele finantssektoris, selgitades laenuandjate kriteeriumeid ja majandusteoreetilisi põhitõdesid (nt laen ei ole tulu). Esitatakse detailseid andmeid Rahanduskomisjoni istungite ja muudatusettepanekute menetlemise kohta.
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab sügavat asjatundlikkust riigieelarve seaduse (baasseaduse) ja eelarvemenetluse alal, viidates detailsetele komisjoni aruteludele ning õiguskantsleri ja Riigikontrolli seisukohtadele. Kasutab tehnilisi termineid nagu "tegevuspõhine eelarve", "kululaed" ja "ülekantavad vahendid", selgitades nende mõju ja seost juhtimisstruktuuriga. On kursis Rahandusministeeriumi tehniliste võimekustega muudatuste kiirel rakendamisel.
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarvestamise metoodikate (kulu-, tegevus- ja tulemuspõhisus) vallas. Ta kasutab tehnilist terminoloogiat (nt raamatupidamislik arvestus, mõõdikud, arengukavad) ning tugineb oma väidetes institutsionaalsele kogemusele Rahanduskomisjonis ja põhiseaduslikele nõuetele. Ta rõhutab strateegilise juhtimise ja operatiivse finantsjuhtimise eristamise olulisust.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu protseduurides, eriti umbusaldusavalduste esitamise, riigieelarve lugemise ja komisjonide (Rahanduskomisjon) töö kontekstis. Ta rõhutab sisulise töö tähtsust ning kritiseerib mõnede kolleegide eesti keele taju ja kujundliku väljenduse mõistmise nõrkust.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust rahanduse ja maksunduse valdkonnas, selgitades keerulisi detaile nagu eelarve paindlikkus, tulumaksustamise reeglid eraisikutele ja äriühingutele ning tulude prognoosimine. Ta kasutab tehnilist keelt (nt majandamiskulud, tööjõukulud, põhjendamatu reserv) ning esineb Rahanduskomisjoni autoriteetse esindajana.
2024-09-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseaduslikkuse, seadusloome kvaliteedi ja poliitilise filosoofia (vabadus, vastutus) teemadel. Eraldi rõhutatakse vajadust tasakaalustada erinevaid valdkondi nagu riigikaitse, majandus, haridus, tervishoid ja looduskaitse. Samuti rõhutatakse selge eesti keele olulisust selge mõtlemise ja kvaliteetse seadusloome tagamisel.
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust finantsregulatsiooni ja küberkerksuse teemadel, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "digitaalse tegevuskerksuse nõuded" ja "äriprotsessides eriliste tähtsate funktsioonide toimimine". Tal on põhjalikud teadmised eelnõude menetlemise protseduuridest Rahanduskomisjonis, sealhulgas muudatusettepanekute esitamise ja tehniliste paranduste tegemise korrast. Ta suudab selgitada keerulisi õiguslikke ja tehnilisi muudatusi (nt jõustumise puhveraeg) detailitäpsusega.
2024-06-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib autoriteetset teadmist finantssüsteemi reguleerimise ja järelevalve alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt DORA regulatsioon, krediidiinkasso, põhimakseteenus). Ta viitab konkreetsetele seadusandlikele algatustele ja nende ajakavale, näidates sügavat kursisolekut rahanduskomisjoni tööga. Teadmised hõlmavad nii krüptoturge, krediidiandmist kui ka finantsstabiilsuse tagamist.
2024-06-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab üles asjatundlikkust makro-fiskaalküsimustes, kasutades konkreetseid andmeid (3% ja 5% puudujääk, 2 miljardit eurot katmata kulusid). Ta eristab selgelt investeeringuid ja jooksvate kulude kasvu ning rõhutab eelarvemenetluse ajakava, nõudes otsuste langetamist augusti alguseks. Ekspertiis keskendub eelarve tasakaalustamisele ja võlakohustuste jätkusuutlikkusele.
2024-05-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigi rahanduse, võlapoliitika ja eelarvereeglite alal, viidates 1990. aastate diskussioonidele laenu ja võla riskide teemal. Kasutab spetsiifilist terminoloogiat (nt kulupiirang, nominaalne SKP kasv, permanentne puudujääk) ning tugineb oma varasemale rahandusministri kogemusele Kreeka kriisi ajal. Ta rõhutab, et laen ei ole maksutulu ja see tuleb tagasi maksta.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi finantsregulatsioonist, eriti krüptovaraturgude (MiCA) ja ettevõtete juhtimisstruktuuride osas, kasutades tehnilisi termineid (nt kaheastmeline juhtimissüsteem, kaugtuvastamine). Esitab konkreetseid andmeid Eesti krüptolitsentside arvu drastilise vähenemise kohta (650-lt 48-le) ja põhjendab otsuseid praktilise ning riigirahandusliku otstarbekusega. Näitab autoriteeti seadusandliku menetluse ja muudatusettepanekute detailide tundmises.
2024-05-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust majanduspoliitikas, eriti teadus- ja arendustegevuse rahastamise skeemides (1+2 kokkulepe, surmaorg) ning riigi rahanduse ja krediidireitingu mõjus ettevõtete laenukuludele. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "turutõrge," "oligopolist," "monopoolsus" ja "agiilsus," ning tuuakse esile Eesti IT-valdkonna edulugu kui innovatsiooni eeskuju. Ekspertteadmised keskenduvad süsteemsete takistuste ja turutõrgete tuvastamisele.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib tugevat asjatundlikkust seadusloome protseduurides, eriti Riigikogu komisjoni töö ja otsustusprotsesside osas (konsensuslikud otsused, tähtaegade määramine). Samuti on tal teadmisi finantssektori regulatsioonist, viidates Euroopa Liidu õiguse ülevõtmisele ja finantssektori tegevuskerksusele. Sotsiaalvaldkonnas eristab ta täpselt hooldajaid ja tegevustöötajaid, näidates teadlikkust spetsiifilistest tööjõuvajadustest.
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Tugev ekspertiis on näha nii riigieelarve menetlemise protseduurides ja seadusandluses kui ka makromajanduse ja fiskaalpoliitika valdkonnas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu SKP, nominaalne kasv, indekseerimine, makromajandusprognoos ja kaasfinantseerimine. Üks kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi Rahanduskomisjoni töökorraldusest ja Põhiseaduse § 100 sätetest.
2024-04-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust finantsregulatsiooni, krüptoturu järelevalve ja äriõiguse valdkonnas, selgitades keerulisi detaile nagu kahetasandiline juhtimiskord ja ühinguõiguslikud erisused. Ta annab ülevaate Finantsinspektsiooni ja Rahapesu Andmebüroo koostööst, rõhutades, et järelevalve võimekus on Finantsinspektsioonis juba olemas. Ta kasutab tehnilisi termineid, kirjeldades nõudeid juhtidele, omanikele ja sise-eeskirjadele.