Täiskogu istungite kaupa: Maris Lauri

Kokku istungeid: 31

Täielikult profileeritud: 31

2025-10-13
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud fiskaaldistsipliini ja eelarve läbipaistvuse toetamisele, rõhutades Eesti eelarve infosüsteemi erakordselt head taset rahvusvahelises võrdluses. Samuti toetab kõneleja kindlalt Euroopa Liidu ja euroalaga sõlmitud lepingute järgimist, seostades nende murdmise soovi vajadusega Eestist lahkuda. Kadunud on varasemate perioodide võimalikud nihked, fookus on poliitika- ja protseduuripõhine.
2025-10-09
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline fookus on Eesti majanduse konkurentsivõime ja stabiilsuse tagamine globaalse ebastabiilsuse tingimustes. Kõneleja rõhutab nelja majandussamba (loodusvarad, tööjõud, kapital, teadmised) tugevdamist ning on tugevalt vastu kodumaist kapitali vähendavatele sammudele, kritiseerides pensioni teise samba lammutamist. Lähenemine on analüütiline ja poliitikapõhine, keskendudes pikaajalisele arengule ja innovatsioonile.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon keskendub rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse (RahaPTS) menetlemisele. Kõneleja toetab Rahanduskomisjoni konsensuslikku otsust eelnõu muutmata kujul vastuvõtmist mitte toetada, rõhutades vajadust uueks aruteluks ja täpsustusteks. Positsioon on tugevalt protseduuriline ja õiguslik, kaitstes Riigikogu õigust teha valikuid seadusandjana, isegi kui need vaidlustatakse Presidendi või Riigikohtu poolt.
2025-09-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja keskendub rahapesu eelnõu menetluslikule korrektsusele ja vajadusele seda muuta pärast presidendi tagasisaatmist. Poliitiline fookus on suunatud seaduseelnõu sisu parandamisele, toetades menetluse jätkamist, kuna president leidis, et "saaks paremini".
2025-09-11
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon keskendub finantssüsteemi stabiilsuse ja turvalisuse tagamisele, rõhutades samas vajadust vältida põhjendamatult jäiku ja koormavaid regulatsioone. Toetatakse pangandusnormatiivide ülevaatamist ja potentsiaalset lõdvendamist (S1). Rõhutatakse tungivat vajadust võidelda finantspettuste ja pahatahtlike hoiu-laenuühistute vastu, mis on süsteemse tähtsusega probleemid.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline fookus on suunatud tarbijakrediidi reguleerimisele ja liigse laenamise ennetamisele eelnõu 652 kaudu, mis loob laenuregistri. Toetus on protseduuriline ja mõõdukas, keskendudes eelnõu edasiliikumisele rahanduskomisjonist täiskogusse. Eelnõu raamimine on poliisipõhine, rõhutades registri kasu kohtute koormuse vähendamisel.
2025-06-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav Rahapesu Andmebüroo (RAB) seaduseelnõule (Eelnõu 640), rõhutades vajadust kasutada tehnoloogilisi lahendusi rahapesu vastases võitluses, et kaitsta Eesti mainet ja majandust rahvusvaheliste kuritegude eest. Keskendumine on poliitika ja tulemuslikkuse parandamisele, et tuvastada kiiremini keerulisi rahapesuskeeme ja vältida riigi sattumist mustadesse nimekirjadesse. Kõneleja rõhutab, et eelnõu on vastus varasematele negatiivsetele kogemustele (nt Danske Banki juhtum).
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiliselt toetab kõneleja julgeolekumaksu kaotamist ja õigustab valitsuse ideoloogilist nihet paremale pärast vasakpoolse erakonna lahkumist, rõhutades, et maksudebatt on alati ideoloogiline. Ta toetab oma seisukohti tulemuspõhiselt, viidates Rahandusministeeriumi prognoosile maksukoormuse langusest 36,8%-lt 35,1%-le SKP-st aastaks 2029. Kõneleja hoiab ranget joont, eristades oma isiklikku ideoloogilist vaadet ja komisjoni esindaja rolli.
2025-06-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on ettevaatlik ja protseduurikeskne, keskendudes kohtukorralduse muudatuste põhiseaduspärasuse tagamisele. Rõhutatakse Riigikogu liikmete keerulist dilemmat, mis tekib autoriteetide vastanduvate seisukohtade tõttu eelarvelise sõltumatuse küsimuses. Seisukoht on suunatud juriidilise kindluse loomisele enne seaduse vastuvõtmist.
2025-05-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on jagatud: ühed kõnelejad keskenduvad seadusloome tehnilisele ja menetluslikule poolele (rahapesu tõkestamine), teine kõneleja aga väljendab tugevat parempoolset väärtuspõhist seisukohta maksupoliitikas. Viimane toetab tulumaksu alandamist ja vastandub astmelisele tulumaksule, põhjendades kõrgemat maksumäära julgeolekukaalutlustega (viidates Putinile). Kõneleja C rõhutab, et Riigikokku on jäänud vaid kaks parempoolset erakonda, kes seisavad parema Eesti eest.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon väljendub juhtivkomisjoni seisukoha edastamises, mis toetab eelnõu tagasilükkamist (5 poolt, 1 vastu), kuna valitsuse hinnangul on majandusliku sisu ülevaade praeguses seaduspildis juba olemas. Seisukoht on pigem protseduuriline ja poliitiliselt ettevaatlik, toetades valitsuse seisukohta olemasoleva seadusandluse piisavuse osas.
2025-05-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja, tegutsedes komisjoni esindajana, rõhutab valitsuse ja rahanduskomisjoni enamuse seisukohta, et maksutõusude tühistamine ei ole toetatav, kuna see tekitaks eelarvesse tühimiku ilma asendava tuluta. Poliitiline fookus on fiskaalsel vastutusel ja eelarve tasakaalul, toetades valitsuse paketti, mis sisaldab füüsiliste isikute maksumäära tõstmist 24%-le, kaitstes samal ajal väiksema sissetulekuga inimesi. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine.
2025-03-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt riiklikule julgeolekule ja piiripoliitikale Venemaa suunal. Kõneleja pooldab kaalutletud ja strateegilisi otsuseid, mis põhinevad ohuhinnangutel, ning on vastu eelnõu kiirustatud vastuvõtmisele, kuna see pole tehtud "külma peaga". Lähenemine on poliitikapõhine, rõhutades vajadust hinnata Venemaa vastusamme ja otsuste tagajärgi.
2025-01-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv Keskerakonna fraktsiooni algatatud riigieelarve seaduse muutmise eelnõule, mida peetakse pealiskaudseks ja sisutühjaks. Kõneleja toetab valitsuse kava viia läbi ulatuslik ja põhjalik eelarveseaduse reform, kaasates laialdaselt huvigruppe. Positsioon on tugevalt suunatud seadusandluse kvaliteedile ja menetluslikule korrektsusele.
2024-12-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv opositsiooni eelarve baasseaduse muutmise eelnõule, mida nimetatakse "käkerdiseks". Rõhutatakse, et vajalikud detailsemad muudatused on juba tehtud (Eelnõu 511) või on plaanis järgmisel aastal, ning kritiseeritakse eelnõu läbimõtlematust ja esitamist "punktikorjamise" eesmärgil. Stants on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, kaitstes valitsuse seniseid ja kavandatavaid eelarvereforme.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on tugev toetus 2025. aasta eelarvele, mis on valitsuse kolme osapoole kompromiss ja keskendub kolmele prioriteedile: julgeoleku suurendamine, majanduskasvu ergutamine ja nõrgemate toetamine. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine julgeoleku osas (rahvas peab toitma oma sõjaväge) ja jõudluskeskne fiskaaldistsipliini nõudmisel, kritiseerides varasemat pikaajalist lodevust. Eelarve eesmärk on vähendada suurt puudujääki, kasutades selleks makse tõstmist, kulutuste vähendamist ja targemat kulutamist.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitilises plaanis on keskne teema julgeoleku rahastamine (Julgeolekumaks), mida toetatakse tugevalt kui parimat võimalikku lahendust riigieelarve puudujäägi ja suurenenud kaitsekulude katteks, mis ületavad 2% SKP-st. Rõhutatakse vajadust iseseisvalt panustada julgeolekusse, viidates väärtuspõhisele raamistikule, et rahvas peab ise oma sõjaväge ülal pidama. Lisaks julgeolekule on oluline fiskaaldistsipliin ja riigivõla kiire kasvu vältimine.
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Toetab tugevalt koalitsiooni 2025. aasta eelarvet, nimetades seda parimaks võimalikuks, mis keskendub julgeolekule, majanduskasvule ja sotsiaalselt nõrgemate toetamisele. Rõhutab vajadust eelarve vormi parandamiseks, kuid kaitseb kehtivat seadust ja komisjoni otsuseid, seades esikohale fiskaalse vastutuse ja seadusandliku korrektsuse. Kujundab eelarvet "kindlustunde loomise eelarvena".
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja võtab eelarvereformi osas poliitikapõhise ja ettevaatliku positsiooni, kritiseerides tegevuspõhise eelarve halba ettevalmistust ja strateegilise juhtimise puudumist. Ta toetab strateegilist tulemuspõhisust, kuid hoiatab kiirustades kulupõhisele eelarvele tagasimineku eest, rõhutades vajadust läbimõeldud ülemineku järele. Tema seisukoht on kriitiline varasemate valitsuste tegevuse suhtes, mis viisid 2020. aasta "kõige pimedama" eelarveni.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja toetab tugevalt mitmeparteilist süsteemi ja koalitsioonivalitsusi, rõhutades opositsiooni olulist rolli demokraatias. Ta vastustab teravalt käsitletavat umbusaldusavaldust, pidades seda ebasiiraks, tähelepanu otsivaks ja sisulise töö puudumise peegelduseks. Seisukoht on tugevalt protseduuriline ja väärtuspõhine, keskendudes poliitilise käitumise kvaliteedile.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud riigikaitsekulutuste kiirele suurendamisele (kuni 4% SKP-st) ja selle katmiseks vajaliku uue maksustamise (Julgeolekumaks) toetamisele. Rõhutatakse vajadust tegeleda struktuurse majanduslangusega ja hoiatatakse demagoogia eest, mis takistab riigimehelikku tegutsemist. Seisukohad on tugevalt julgeoleku- ja fiskaalvastutusel põhinevad.
2024-09-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades vabaduse ja vastutuse tasakaalu ning põhiseaduslikkuse järgimist. Kõneleja vastandub tugevalt populismile ja lühinägelikule käitumisviisile, mis ohverdab vabadused näilisele turvatundele või küllusele. Peamine eesmärk on hoida ühiskonda tasakaalus ja vältida selle sisemist kärisemist, tasakaalustades erinevaid vajadusi nagu riigikaitse, majandus ja looduskaitse.
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav Euroopa Liidu digitaalse tegevuskerksuse nõuete ülevõtmisele finantsasutustele, rõhutades vajadust vähendada finantssektori riske ja kaitsta klientide vara. Käsitlus on selgelt poliitikapõhine, keskendudes regulatiivsete eesmärkide saavutamisele ja küberohtude maandamisele. Toetatakse ka seaduse jõustumise kuupäeva paindlikku korrigeerimist, arvestades Riigikogu menetluspraktika võimalikke viivitusi.
2024-06-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt finantssüsteemi sujuvale toimimisele ja reguleerimisele, mida käsitletakse majanduse vereringena. Kõneleja rõhutab vajadust lahendada pikaleveninud regulatiivsed probleemid, nagu laenu- ja hoiuühistute järelevalve ning positiivse krediidiregistri loomine. Positsioon on poliitika- ja tulemuspõhine, toetades tugevalt järelevalvet, kuid hoiatades süsteemi liigse jäikuse eest.
2024-06-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõige olulisem teema on Eesti riigi halb rahaline seis ja kasvav eelarvepuudujääk, mis on jõudmas 5% piirini. Esineja nõuab tungivalt eelarve kiiret kordategemist ja kulude kärpimist, vastandudes elamisele üle oma võimete ja kulutuste suurendamisele. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine, keskendudes fiskaaldistsipliinile ja vastutustundlikkusele. Stants on tugevalt kärpeid ja korrastamist toetav.
2024-05-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline põhiseisukoht on tugev toetus eelarvedistsipliinile, võlakoormuse madalal hoidmisele ja kulude kasvu piiramisele. Kõneleja kritiseerib teravalt varasemat vastutustundetut defitsiidipoliitikat, rõhutades vajadust viia riigi tulud ja kulud tasakaalu. Seisukoht on nii poliitika- kui ka väärtuspõhine, rõhutades tarkust ja vastutust tulevaste põlvkondade ees. Oluliseks peetakse kulupiirangu kehtestamist eelarvereeglites.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline fookus on krüptovaraturgude range reguleerimise ja riskide maandamise tagamisel, rõhutades Eesti varasemat negatiivset kogemust selles sektoris. Toetab tugevalt virtuaalvääringu teenusepakkujate järelevalve viimist Finantsinspektsiooni alla, et tagada finantsjärelevalvega seotud riskide adekvaatne haldamine. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades vajadust vältida rahapesu ja terrorismi rahastamise riske.
2024-05-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon rõhutab tugevalt vajadust stabiilse ja ausa õigusruumi ning konkurentsi tagamise järele ettevõtluse toetamiseks. Peamine murekoht on riigi rahanduse kehv seis, mida nähakse majandusliku ebakindluse allikana, nõudes kiiret lahendamist ulatuslike kärbete või maksutõusude vältimiseks. Lähenemine on tulemuspõhine, keskendudes tingimuste loomisele innovatsiooniks ja riskide võtmiseks. Poliitikakujunduses on esikohal riigi roll tingimuste loojana, mitte ettevõtete eest asjade ärategijana.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline tegevus on suunatud nii sotsiaalvaldkonna praktiliste probleemide (töötajate leidmise raskused) esiletoomisele kui ka finantssektori seadusandluse menetluse detailsele raporteerimisele. Keskendutakse pigem poliitika elluviimise ja seadusloome protseduuride täpsusele. Esimene kõne on suunatud ministrile, et selgitada vastuolu töötajate vajaduse ja nende leidmise keerulisuse vahel sotsiaalvaldkonnas.
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitilist debatti domineerib riigieelarve puudujäägi kriis, mida kirjeldatakse kui "tulekahju" ja mis nõuab kiiret reageerimist. Üks seisukoht rõhutab fiskaaldistsipliini ja vajadust likvideerida varasemad vead (nt maksuküür), samas kui teine keskendub põhiseaduslike institutsioonide eelarvete menetlemise protseduurilisele korrastamisele. Kriisilahendus peab hõlmama nii kulude kärpeid kui ka tulude leidmist, vastasel juhul paisub puudujääk 5% SKP-st.
2024-04-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja toetab tugevalt krüptoteenuste sektori rangemat reguleerimist, põhjendades seda vajadusega parandada varasemat "väga lõtva" regulatsiooni ja rakendada Euroopa Liidu nõudeid. Poliitiline seisukoht on poliitikapõhine, keskendudes finantsjärelevalve tugevdamisele ja turvalisuse tagamisele. Ta tunnistab, et karmistamine võib kaasa tuua turu kokkutõmbumise, kuid peab seda vajalikuks.