Istungi profiil: Maris Lauri

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-11-06

Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab eelarvereformi osas poliitikapõhise ja ettevaatliku positsiooni, kritiseerides tegevuspõhise eelarve halba ettevalmistust ja strateegilise juhtimise puudumist. Ta toetab strateegilist tulemuspõhisust, kuid hoiatab kiirustades kulupõhisele eelarvele tagasimineku eest, rõhutades vajadust läbimõeldud ülemineku järele. Tema seisukoht on kriitiline varasemate valitsuste tegevuse suhtes, mis viisid 2020. aasta "kõige pimedama" eelarveni.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarvestamise metoodikate (kulu-, tegevus- ja tulemuspõhisus) vallas. Ta kasutab tehnilist terminoloogiat (nt raamatupidamislik arvestus, mõõdikud, arengukavad) ning tugineb oma väidetes institutsionaalsele kogemusele Rahanduskomisjonis ja põhiseaduslikele nõuetele. Ta rõhutab strateegilise juhtimise ja operatiivse finantsjuhtimise eristamise olulisust.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline, formaalne ja kriitiline, kuid lõpetab koostööle kutsumisega. Kõneleja tugineb loogilistele argumentidele ja struktureeritud analüüsile, hinnates eelarvesüsteemi viie aasta möödumisel. Ta kasutab oma usaldusväärsuse suurendamiseks eneseviiteid (pikk kogemus rahanduskomisjonis, kõikide eelarvete läbilugemine) ning nõustub Riigikontrolli hinnangutega.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab pikaajalisele ja süvenenud tegevusele Riigikogu rahanduskomisjonis ning väidab end olevat läbi lugenud kõik eelarved oma Riigikogus oldud aja jooksul. See viitab pühendumisele detailsele seadusandlikule tööle ja finantsküsimustele.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud nii praegusele opositsioonile sisulise panuse puudumise eest kui ka varasematele valitsustele tegevuspõhisele eelarvele ülemineku halva ettevalmistamise eest. Eriti teravalt kritiseeritakse 2020. aasta eelarvet kui "kõige pimedamat," mis võimaldas kõrvalekantimisi ja segadust. Opositsiooni süüdistatakse selles, et nad ei löö sisuliselt kaasa, vaid ütlevad lihtsalt, et kõik on pimedamaks läinud.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kutsub üles sisulisele koostööle ja diskussioonile opositsiooniga, et ühiselt leida lahendusi eelarvesüsteemi parandamiseks. Ta rõhutab vajadust tulla kokku ja pidada omavahel diskussiooni, et teha asjade paremaks muutmise nimel reaalset koostööd.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik, keskendudes Riigikogu ja ministeeriumide tegevusele ning riigieelarvele. Mainitakse konkreetseid üleriigilisi projekte, mille kulutused peaksid olema eelarves selgelt näha, nagu Rail Baltic ja Haigekassa kulud.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja rõhutab vajadust läbipaistva ja strateegilise finantsjuhtimise järele, kus kulutused on seotud eesmärkide ja tulemustega. Ta toetab fiskaalset korrektsust, märkides, et raamatupidamisega on riigis kõik korras, kuid strateegiline juhtimine vajab tulemuspõhisust. Ta hoiatab, et ilma strateegilise vaateta kaob "suur pilt ära."

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ainus mainitud sotsiaalne teema on eestikeelsele haridusele üleminek, mida käsitletakse konkreetselt eelarvestatava projektina, mille kalkulatsioonid peaksid olema 2025. aasta eelarves selgelt ära toodud.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on riigieelarve baasseaduse muutmine ja eelarvestamise metoodika parandamine, et tagada suurem selgus ja tulemuspõhisus. Kõneleja on ettevaatliku ja läbimõeldud seadusandliku protsessi toetaja, hoiatades, et eelarve muutmist ei saa teha kiirustades juba järgmiseks aastaks.

1 Analüüsitud kõnesid