Istungi profiil: Maris Lauri

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-17

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse (RahaPTS) menetlemisele. Kõneleja toetab Rahanduskomisjoni konsensuslikku otsust eelnõu muutmata kujul vastuvõtmist mitte toetada, rõhutades vajadust uueks aruteluks ja täpsustusteks. Positsioon on tugevalt protseduuriline ja õiguslik, kaitstes Riigikogu õigust teha valikuid seadusandjana, isegi kui need vaidlustatakse Presidendi või Riigikohtu poolt.

7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust rahapesu tõkestamise, andmekaitseõiguse (GDPR, õiguskaitseasutuste direktiiv) ja seadusloome protseduuride vallas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid (RAB, Euroopa Kohus, eelotsus, tuumikülesanded, haldusorgan) ning viidatakse detailsetele juriidilistele vaidlustele, nagu Riigikohtu pöördumine Euroopa Kohtu poole RAB-i õigusliku staatuse selgitamiseks.

7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne ja protseduuriline, kuna kõneleja esineb komisjoni esindajana, vältides isiklike seisukohtade väljendamist. Samas muutub toon kaitsevaks ja teravaks kolleegide süüdistuste peale ("ajate pada"), rõhutades, et vaidlused on õigusloome loomulik osa. Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja faktipõhised, tuginedes komisjoni otsustele ja juriidilistele tõlgendustele.

7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud Riigikogu täiskogu istungite ja komisjonitööga, esinedes Rahanduskomisjoni ettekandjana 17. septembril. Mainitakse komisjoni istungit 8. septembril, kus osalesid mitmed ministeeriumide ja Vabariigi Presidendi esindajad.

7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis tuleneb kolleegidest, kes seadsid kahtluse alla eelnõu põhiseaduslikkuse ja andmekaitsega seotud küsimused. Kõneleja kritiseerib teravalt kolleegi väiteid ("ajate pada"), kuid kaitseb Riigikogu kui seadusandja õigust teha valikuid. Intensiivsus on mõõdukas, kuid resoluutne, rõhutades, et vaidlus presidendi või Riigikohtuga on demokraatia elementaarne osa ja häbeneda pole midagi.

7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik komisjoni siseselt, kus otsused eelnõu tagasi saatmise ja esindaja määramise osas tehti üksmeelselt. Kõneleja rõhutab avatust kaasata uude arutellu kõik huvitatud osapooled ja asutused (nt Finantsinspektsioon), kes soovivad osaleda.

7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse riiklikule seadusandlusele ja selle vastavusele rahvusvahelistele (Euroopa Liidu) õigusnormidele, eriti seoses Euroopa Kohtu eelotsusega. Regionaalne fookus puudub.

7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud finantsregulatsiooni ja finantssüsteemi terviklikkuse tagamisega rahapesu tõkestamise kaudu. Rõhk on õiguslikul selgusel ja regulatiivsel täpsusel, eriti andmete kasutamise osas, et tagada RAB-i tõhus toimimine.

7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletakse isikuandmete kaitse küsimust, eriti terviseandmete kaasamist finantsuurimiste kontekstis. Kõneleja selgitab, et eelnõu vastuvõtmisel oli terviseandmete kaasamine välja võetud ning toetab vajadust käsitleda kaudselt saadud andmeid (nt apteegitehingud) vastavalt Andmekaitse Inspektsiooni nõuetele.

7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise eelnõul. Kõneleja on ettekandja rollis, kes juhib uut menetlust, rõhutades vajadust täpsustada andmekogude kasutamist ja lahendada juriidilised dilemmad Rahapesu Andmebüroo (RAB) pädevuse osas.

7 Analüüsitud kõnesid