Päevakorra profiil: Maris Lauri
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine
2025-10-13
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Mõlemad kõnelejad toetavad tugevalt eelarveprotseduuride järgimist ja fiskaalset distsipliini, rõhutades rahvusvaheliste lepingute (EL, euro) tähtsust. Eelarve läbipaistvust ja detailsust peetakse rahvusvahelises võrdluses erakordselt heaks, toetades olemasolevat eelarve infosüsteemi. Kõneleja 2 kaitseb tugevalt Euroopa Liidu liikmelisusest tulenevaid eelarvereegleid, seades nende murdmise võrdusmärgi EL-ist lahkumisega.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Mõlemad kõnelejad on väga kompetentsed eelarve- ja finantsküsimustes, kasutades tehnilist terminoloogiat (tegevuspõhised kuluartiklid, finantstehingud, amortisatsioon). Kõneleja 1 demonstreerib teadmisi eelarve infosüsteemist ja tulemusjuhtimislaudadest, samas kui kõneleja 2 annab didaktilisi selgitusi kulude ja finantstehingute eristamise kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Esimene kõneleja kasutab formaalset ja protseduurilist stiili, keskendudes komisjoni töö ja otsuste neutraalsele ettekandmisele. Teine kõneleja on didaktiline ja kohati ründav, alustades eelnevate kõnelejate "kummaliste seisukohtade" ümberlükkamisega ning kritiseerides otseselt kolleegide ebapädevust ja soovitades neil korralikumalt tööd teha.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja 1 on aktiivne seadusandlikus protsessis, olles rahanduskomisjoni ettekandja ja osalenud eelnõu ettevalmistamisel ning komisjoni arutelus 1. oktoobril. Mainitakse ka tulevasi tegevusi, nagu ministeeriumide sihtide ja mõõdikute ülevaatamine järgmisel kevadel.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja 2 asub otsesesse vastasseisu, lükates ümber eelnevate kõnelejate seisukohti ja kritiseerides nende ebapädevust eelarve lugemisel. Tugev vastuseis on suunatud neile, kes soovivad murda Euroopa Liidu leppeid, viidates otseselt EKRE soovile Eestist lahkuda. Kriitika on nii poliitiliselt (EL-i lepped) kui ka protseduuriliselt (ebapädevus).
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja 1 rõhutab konsensuslikku tööd rahanduskomisjonis, kus kõik otsused olid konsensuslikud. Kõneleja 2 soovitab kolleegidel asjadest arusaamatuse korral teistelt küsida, viidates avatusele koostööle teadmiste jagamisel teiste valdkondade ekspertidega.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Tugev toetus fiskaalsele distsipliinile ja rahvusvaheliste eelarvereeglite järgimisele, mis on seotud Euroopa Liidu ja euroalaga. Rõhutatakse vajadust detailse läbipaistvuse ja vastutuse järele riigieelarve kulude ja Euroopa Liidu vahendite kasutamisel, et vältida ebamõistlikku kulutamist (nt kasiinosse minek).
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on Riigieelarve seaduse ja selle muutmise seaduse eelnõu (736 SE) menetlusel, rõhutades protseduurilist korrektsust, muudatusettepanekute sisulist põhjendatust ja eelarve reeglite järgimist. Oluliseks peetakse ka programmide tegevuste ja mõõdikute korrastamise jätkamist ministeeriumides.
2 Analüüsitud kõnesid