Päevakorra profiil: Arvo Aller

Arupärimine Maarjamaa ühendkooli kohta (nr 710)

2025-03-17

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline ideoloogilise rohepöörde propageerimise suhtes, eelistades puhtalt praktilist loodusharidust. Samuti vastustatakse koolide ühendamist ja juhtimise tsentraliseerimist, kuna seda nähakse otsese sammuna õppekohtade sulgemise suunas. Seisukohad on peamiselt ajendatud poliitika tagajärgedest ja väärtuspõhisest vastuseisust ideoloogilisele sekkumisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse haldusküsimustes, eriti seoses koolide ühendamise, juhtimisstruktuuride (direktori ja õppejuhi rollid) ja õppekvaliteedi tagamisega. Ta eristab selgelt praktilist tegevust (loodusharidus) ideoloogilisest poliitikast (rohepööre). Teadmisi kasutatakse ministri väidete proovile panemiseks ja poliitika loogika vaidlustamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, kuid teravalt küsitlev ja kriitiline, kasutades loogilist argumentatsiooni. Kõneleja kasutab ministri varasemaid väiteid (pretensioonide puudumine kvaliteedile) vastuväitena uue haldusstruktuuri vajalikkusele. Lõpetuseks esitatakse otsene retooriline küsimus, mis nõuab parema kvaliteedi tagamise põhjendamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud ministri esindatava poliitika vastu, kritiseerides nii rohepöörde ideoloogilist propageerimist kui ka seitsme kooli ühendamise kava. Kriitika on suunatud poliitilisele ideoloogiale ja haldusotsustele, mis võivad viia õppekohtade sulgemiseni. Kompromissivalmidust ei ilmne, vaid nõutakse otseseid vastuseid ja poliitika ümberhindamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduskorraldusel ja selle halduslikel tagajärgedel (seitsme kooli ühendamine, õppekohtade sulgemine), mis viitab kohalikele muredele teenuste kättesaadavuse pärast. Konkreetseid piirkondi ega kogukondi nimepidi ei mainita.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduskorraldus, kus rõhutatakse vajadust säilitada õppekohti ja tagada kvaliteet. Kõneleja vastandub tugevalt ideoloogilisele sisule (rohepöörde propaganda) hariduses, eelistades puhtalt praktilist lähenemist (loodusharidus).

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse haldusotsuste (seitsme kooli ühendamine) ja poliitiliste suundade (rohepööre) kritiseerimisel arupärimise raames. Kõneleja on pigem vastuseisja ja küsitleja rollis, seades kahtluse alla täitevvõimu kavandatavate muudatuste põhjendatuse.

1 Analüüsitud kõnesid