Päevakorra profiil: Arvo Aller

Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) esimene lugemine

2024-10-14

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastu valitsuse kavandatavale ümberkorraldusele (505 SE), eriti Maa-ameti ja ruumilise planeerimise osakonna Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi alt ära viimisele. Kriitika on suunatud eeskätt protseduurilisele ebaefektiivsusele ja väidetava kokkuhoiu puudumisele, kuna ametikohtade arv tegelikult kasvab, mis viitab pigem kulukale ümbertõstmisele. Kõneleja rõhutab, et maa on ressurss, mis peaks jääma regionaalarengu ja maaelu aktiviseerimise valdkonda.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi riigiasutuste struktuurist ja haldusreformi detailidest, tuues esile konkreetseid numbreid ametikohtade liikumise kohta ministeeriumite vahel (MKM-ist kaob 23, RPM-ist 42, JM-i lisandub 66). Samuti on ta kursis seaduseelnõude kooskõlastamise protseduuridega, kritiseerides selle piirdumist vaid kahe info- ja kommunikatsiooniasutusega. Ekspertiis hõlmab ka ruumilise planeerimise ja Maa-ameti funktsioonide olulisust regionaalarengus.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, murelik ("Mind teeb murelikuks") ja tugevalt küsitlev, keskendudes protseduurilistele ja sisulistele puudujääkidele. Kõneleja kasutab loogilisi apelle, viidates konkreetsetele andmetele (ametikohtade arvud, kolimiskulud) ja seletuskirja puudustele. Toon on formaalne ja parlamendile omane, pakkudes kriitika kõrval ka lahendusi (saata eelnõu valitsusele tagasi).

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsuse algatatud seaduseelnõule 505 SE ja sellega kaasnevale haldusreformile, mida peetakse ebaefektiivseks ja regionaalarengut pärssivaks. Kriitika on suunatud nii sisulistele valikutele (Maa-ameti valdkondlik paigutus) kui ka protseduurilistele vigadele (ebapiisav kooskõlastamine ja kahtlased kokkuhoiunäitajad). Vastandumine on poliitika- ja protseduuripõhine.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on avatud parlamendisisestele protseduuridele ja konstruktiivsele kriitikale, pakkudes välja võimaluse saata seaduseelnõu valitsusele tagasi parandamiseks. Kõneleja soovitab lisada tagasisaatmisele ka komisjoni ettepanekud tulevikuks, näidates valmisolekut seadusloome kvaliteedi parandamiseks läbi ühise töö.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus, rõhutades vajadust parandada regionaalarengut ning aktiviseerida maaelu ja põllumajandust. Kõneleja toetab riigiasutuste detsentraliseerimist, soovitades viia Maa-ameti Tallinnast ("sellest ühishoonest") kaugemale, kohapeale, et toetada kohalikku arengut.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad fiskaalsele skeptitsismile, kaheldes, kas valitsuse ümberkorraldused toovad kaasa tegeliku kokkuhoiu, kuna ametikohtade arv riigi tasandil kasvab. Rõhutatakse maa kui ressursi tähtsust maaelu ja põllumajanduse aktiviseerimisel, mis viitab toetusele maapiirkondade majanduskasvule.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest puudutatakse vaid kõrghariduse ja juriidilise kõrghariduse nõudeid seoses ametikohtade kvalifikatsiooniga, soovitades valitsusel oma seisukohti selles osas korrigeerida. Laiemad sotsiaalküsimused puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõule (505 SE). Kõneleja on eelnõu vastane ja protseduuriline kriitik, keskendudes haldusreformi sisulistele vigadele ja nõudes eelnõu tagasisaatmist valitsusele parandamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid