Päevakorra profiil: Lauri Laats
Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) kolmas lugemine
2024-11-20
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Esineja on opositsiooniline ning väljendab tugevat vastust eelnõu kolmandal lugemisel. Ta iseloomustab eelnõu kobarkäkiks ja rõhutab, et see suurendab inimeste rahalist koormust, hõlmates 1,3 miljonit ravikindlustuse mõju alla kuuluvaid ja kuni 900 000 inimest retseptitasude tõusuga; voodipäevatasu mõju puudutab umbes 130 000 inimest. Ta viitab puudulikule mõjuanalüüsile ja väljendab kindlat valmisolekut hääletada vastu, märkides koalitsiooni lähenemise ebaõigsuseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ta toob esile tervishoiupoliitika ja sotsiaalsete kulude suuruse ning viitab konkreetsetele arvudele: 1,3 miljonit inimest, 1,85 miljonit arstikülastust aastas, 130 000 voodipäevatasu ning 900 000 retseptitasu. Ta rõhutab, et väljatöötamiskavatsus puudus ja mõjuanalüüsid olid puudulikud, mis näitab teadlikku tähelepanu toimele.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetorika on tülgastus- ja konfrontatsiooniline: kasutab kobarkäkk-metaforat ning otsekõnet juhataja ja kolleegide poole. Tekst sisaldab retoorilisi küsimusi ja tugevat moraalset kõnet, rõhutades kriitilist hinnangut koalitsiooni plaanile.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
On aktiivne osaleja, esinedes kolmandal lugemisel ja andes kaks kõnet samal päeval; taotles täiendavat kolme minutit juurde; viitab hääletusprotsessi käivitamisele, mis viitab tihedale osavõtule neil istungitel.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Selgelt vastuvõtlik eelnõule; rõhutab rahalise koormuse ning riigipoolse tervisekindlustuse kaotuse ohtu peredele; pidas demograafilist kriisi ja majanduslikku olukorda olulisteks argumentideks; kriitika on peamiselt poliitikapõhine ja eelnõu vastu suunatud.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koalitsiooniga koostöö on vaenulikult või põhiolemuslikult kahtluse all; viitab, et Keskerakonna fraktsioon ei saa sellist külma suhtumist toetada; puudub selge valmisolek koostööks või kompromissiks selles vormis.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
National level, puudub regionaalne fookus; arutelu keskendub üldistele riiklikele mõjudele ja demograafilisele kriisile.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Rõhutab eelnõu majanduslikku koormust: eriarstiabi visiiditasu neljakordne tõus (20 eurole) ning retseptitasu omaosaluse kasvamisel 70% – see kujutab tema sõnul märkimisväärset rahalist survet inimestele. Ta nimetab sellist lähenemist majanduslikult ebamõistlikuks ning teekaardi puudutavaks demograafiliseks väljakutseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub perekonnale ja demograafilisele kriisile; taunib eelnõu sellist peremudelile vastupidi suunatud karistamist, kus üks vanem võib olla kodus ja kelle tervisekindlustus nähtavasti vähendatakse või kustutatakse; rõhutab, et riik peaks soodustama perekondi ega karistama neid.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Rõhutab eelnõu kolmanda lugemise faasi ning muudatuste laialdast ulatust mitmes seaduses (ravikindlustuse seadus, eriarstiabi visiiditasu, retseptitasud jne). Kriitika keskmes on puudulik mõjuanalüüs ning kiirustamine, lisaks on väljendatud vastuseis hääletusele ning kriitika koalitsiooni suunas, mis viitab puudulikule progressile.
2 Analüüsitud kõnesid