Päevakorra profiil: Lauri Laats
Maapõueseaduse täiendamise seaduse eelnõu (435 SE) esimene lugemine
2024-09-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Esindaja EK fraktsioon on eelnõu suhtes tugevalt oppositsiooniline ja soovitab seda esimesel lugemisel tagasi lükata. Poolt väljendatakse majanduse ja ettevõtluse stabiilsuse kaitset ning investeeringute pikaajalise planeerimise tähtsust, rõhutades, et ebakindlus maksukorraldustes ja regulatsioonides kahjustab tööhõivet. Otsus on peamiselt majanduspoliitiline ja protseduuriline, mitte väärtuspõhine või pelgalt visiooniline.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi regulatiivsetest protsessidest (kooskõlastustabel, teadmiseks võetud arutelud) ning mõju ettevõtlusele ja investeeringutele (pikaajalised plaanid, 2029. aasta eesmärgid). Viitab spetsiifilistele tööstusharude küsimustele (kaevandamine, keemia), mis rõhutavad sektori hindava mõju seaduseelnõule. Teadmised keskenduvad regulatiivse mõju ja äritegevuse kaitse vahelisele suhetele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetorika on kombineeritud kriitiline ja emotsiooniderohke ning sageli vabandava tooniga. Kasutatakse korduvat „ei tundu kuidagi mõistlik” ja otsest isiklikku pöördumist ministri poole, lisaks küsimusi huvigruppide kaasamise kohta. Tekst on tavapärasest vormilt konkreetne, kuid eesmärgilt jõuline ja lööv.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Mainitakse huvigruppidega kohtumiste puudumist ning kooskõlastustabeli läbivaatamist kui arutelu keskset mustrit. Viidatakse Õlleliidu esindajate fraktsioonis visiidile ja laiemale, et huvigruppide kaasamise vajadusele tähelepanu juhtimisele. Tunda on pidev debatti järgmises menetluses valvava joonena.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Põhiline opositsiooniline positsioon: eelnõu vastand, menetluse ja kooskõlastuste puuduliku läbiviimise kriitika ning soov eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Intensiivne kriitika keskendub nii protseduuriliste kui majanduskriisi riskide esitamisele. Iseloomulik on tihe retoorium ettevõtluse kaitseks ja investeerimise kindlustamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kriitilise, kuid dialoogiotsingu vari või mitteametlik koostöövalmidus on märgatav: rõhutatakse vajadust huvigruppidega kaasamiseks ja arutelude avamist. Samas on valmisolek mõelda läbi ja anda ruumi kompromissidele, kui menetlus oleks läbipaistev ja majandusele sõbralik. Ühiste nimede leidmine ei ole antud juhul tugevalt rõhutatud, kuid kaalutakse koostööd investeeringute kindlustamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Rõhk Ida-Virumaa regionaalsel tööstusel: Viru Keemia Grupp ja Kiviõli Keemiatööstus esiletõstetud kui peamised huvigrupid, mille huve seeläbi eelnõu mõjutab. Hinnatakse regionaalse tööhõivet ja pikaajalisi investeeringuid regionaalses kontekstis. Seaduseelnõu vaadeldakse otseselt regionaalse majanduse esindatuse kaudu.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult pro-ettevõtlus ja regulaarsuse kindlustus: rõhutatakse ettevõtluse pikaajalist planeerimist, investeeringute turvalisust ning tööhõivet. Vastandina on eelnõu näol näidatud regulatsiooni- ja maksumuutuste ebakindlus, mida nähakse kui kahjulikku majanduskeskkonnale. Kriitika fookus: rahaline mõju ja pikaajalised kulud ettevõtetele, eriti suurettevõtete jaoks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislatīivne fookus keskendub maapõueseaduse täiendamise eelnõu esimese lugemise tõkestamisele ja menetluse parandamisele. Ehk rõhutatakse kooskõlastustabeli tähendust ning vajadust tema ettepanekute tegelikku arvestamist (mitte ainult teadmiseks võtmist). Seaduseelnõu suhtes nähakse ettepanek esimesel lugemisel tagasi lükata.
3 Analüüsitud kõnesid