Päevakorra profiil: Helmen Kütt
Arupärimine hariduslike erivajadustega laste koolide liitmise kohta (nr 684)
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kaitsev hariduslike erivajadustega laste koolide praeguse töökorralduse suhtes. Kõneleja seab kahtluse alla ministri väite koolide liitmise eesmärgist (parem juhtimine), rõhutades, et koolid teevad suurepärast sisulist tööd. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes tõenduspõhist analüüsi enne struktuursete muudatuste tegemist.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduslike erivajadustega laste teema osas, rõhutades vajadust väikeste ja spetsialiseeritud keskkondade järele ning eristades seda kaasavast haridusest. Ekspertiis põhineb isiklikul kogemusel ja teadmisel Viljandimaa Ämmuste Kooli töö kohta ning nõudmisel teostada sisuline analüüs koolide tegevuse kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, küsitlev ja kriitiline, kuid lugupidav (pöördudes eesistuja ja ministri poole). Kõneleja keskendub loogilistele argumentidele, nõudes sisulist analüüsi ja kasutades konkreetset kohalikku näidet (Ämmuste Kool) oma väite toetuseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja näitab järjepidevat tegevust, olles varem korraldanud ministriga kohtumise Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonis sama mure lahendamiseks. See viitab süstemaatilisele ja pikaajalisele teema jälgimisele, mis on kestnud enam kui kuu aega.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud ministri ja tema valitsuse väidete vastu, mis puudutavad koolide liitmise eesmärke. Vastuseis on protseduuriline ja poliitikapõhine, seades kahtluse alla, kas on tehtud piisav sisuline analüüs, mis õigustaks struktuurseid muudatusi.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööd on näidatud oma fraktsiooni sees (Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon), kus ministrilt küsimustele vastuseid nõuti. Samuti rõhutatakse murede jagamist ja koostööd lapsevanematega, kelle pöördumised on küsimuste aluseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub regionaalselt Viljandimaale, tuues esile Ämmuste Kooli kui näite suurepärasest tööst, mida spetsialiseeritud koolid teevad. Regionaalne fookus teenib üldisema poliitilise seisukoha kinnitamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil hariduslike erivajadustega laste õigused ja vajadus spetsialiseeritud keskkondade järele. Kõneleja kaitseb tugevalt mudelit, mis pakub alternatiivi kaasavale haridusele, rõhutades, et see ei sobi kõikidele lastele.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täitevvõimu kontrollimisel arupärimise kaudu, seoses haridusasutuste struktuursete muudatustega. Kõneleja eesmärk on takistada koolide liitmist või sulgemist, nõudes enne otsuste tegemist sisulist analüüsi.
1 Analüüsitud kõnesid