Istungi profiil: Urmas Kruuse

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-05-13

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt bürokraatia vähendamisele lastehoiuasutuste toitlustamise loakohustuse kaotamise kaudu, et anda ettevõtjatele suurem vabadus teenuste korraldamisel. Samuti rõhutatakse vajadust parandada varasema seadusloome käigus tekkinud normitehnilisi vigu ja ebatäpsusi. Toetatakse koolitoidu kvaliteedi tõstmist, nähes selles rolli nii riigil, kohalikel omavalitsustel kui ka lapsevanematel. Poliitika kujundamine on tugevalt suunatud praktiliste ja menetluslike probleemide lahendamisele.

10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi seadusloome tehnilistest detailidest, sealhulgas vigade parandamisest, mõistete harmoniseerimisest ja menetlusprotseduuridest (nt Euroopa Komisjoni teavitamine). Ekspertsus ilmneb ka toiduseaduse, lastehoiu regulatsioonide ja maaelu teemade (nt mahetoidu toetused, maa maksustamine, põllumaa ja metsamaa hinnaerinevused) käsitlemisel. Ta viitab Põllumajandus- ja Toiduameti riskipõhisele kontrollisüsteemile.

10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on formaalne, asjalik ja selgitav, olles tüüpiline komisjoni ettekandjale, kes peab esitlema tehnilisi muudatusi. Kasutatakse loogilisi argumente ja viidatakse konkreetsetele kuupäevadele ning ametkondadele, et põhjendada muudatuste kiireloomulisust. Toon on valdavalt neutraalne ja konsensuslik, isegi tunnistades menetlusvigu, mida nimetatakse "näpuvigadeks".

10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Maaelukomisjoni töös, olles korraldanud erakorralise istungi 7. mail ja tegutsedes eelnõu ettekandjana. Tegevusmuster näitab kiiret reageerimist seadusandlikele probleemidele, et tagada muudatuste jõustumine enne 1. septembrit. Ta on koordineerinud tegevust mitme ministeeriumi vahel.

10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastasseisu konkreetsete poliitiliste oponentidega ei esine; kriitika on suunatud pigem seadusloome protseduurilistele vigadele ja ebatäpsustele, mis tekkisid kahe seaduse paralleelsel menetlemisel. Koolitoidu tasuta pakkumise teemat käsitletakse neutraalselt kui puhast poliitilist otsust, mida arutatakse eelarvestrateegia käigus.

10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on tugevalt rõhutatud, kuna eelnõu muudatused on tehtud koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumi, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi ning Maaelukomisjoniga. Komisjoni otsused eelnõu menetlemiseks ja esimese lugemise lõpetamiseks tehti konsensuslikult. Plaanitakse küsida arvamust ka Kultuurikomisjonilt, kes oli algse seaduse peamenetleja.

10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud nii riiklikele seadusemuudatustele kui ka kohalike omavalitsuste (KOV) autonoomiale ja vastutusele. Rõhutatakse KOV-ide rolli maa maksustamisel ja sotsiaalhoolekande tagamisel, et lapsed saaksid toidukorrast osa. Samuti toetatakse Eesti kohaliku toidu eelistamist riigihangete kaudu.

10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad bürokraatia (halduskoormuse) vähendamist lastehoiu teenusekorraldajatele. Tunnistatakse inflatsiooni, tarneahelate ja Vene agressioonisõja mõju toiduhindadele, kuid väidetakse, et Eesti keskmised hinnad on Euroopa keskmisest odavamad. Toetatakse maamaksustamise analüüsi, et leida võimalusi põllu- ja metsamaa maksustamise lahti sidumiseks.

10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskne sotsiaalne teema on alushariduse ja laste toitlustamise kättesaadavus ning kvaliteet. Rõhutatakse, et sotsiaalhoolekande süsteem peab tagama, et sotsiaalselt keerulises olukorras perede lapsed ei jääks toidukorrast ilma, mis on kohaliku omavalitsuse sotsiaalhoolekande kvaliteedi näitaja.

10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on alusharidusseaduse muudatuste kiire menetlemine, et kaotada lastehoidude toitlustamise loakohustus ja parandada seaduses olevad normitehnilised vead. Eesmärk on tagada seaduse jõustumine ilma takistusteta 1. septembril 2025. Lisaks on algatatud Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumile palve analüüsida maa maksustamise erinevusi.

10 Analüüsitud kõnesid