Päevakorrapunktide kaupa: Eerik-Niiles Kross

Kokku päevakordi: 9

Täielikult profileeritud: 9

2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab autoriteeti seadusloome protseduurides, algatades nii põhiseaduse muutmise eelnõu kui ka Riigikogu avaldusi, olles suurte toetajaskondade eestkõneleja. Teemaline asjatundlikkus keskendub rahvusvahelistele suhetele ja Gruusia sisepoliitilisele ning põhiseaduslikule kriisile. Konkreetseid andmeid või statistikat kõnedes ei kasutata.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust Eesti põhiseadusajaloo ja Riigikogu protsesside osas, viidates korduvalt 1992. aasta Põhiseaduse Assambleele ja varasematele põhiseaduse muudatustele (2003, 2007, 2011). Ta kasutab ajaloolase rolli, et võrrelda praegust debatti varasematega, märkides kriitika argumentide identsust. Ta suudab täpselt loetleda varasemate muudatuste teemad (EL, eesti keel preambulis, Kaitseväe juhtimine).
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust välispoliitika ja ajaloo vallas, tuues sisse detailseid viiteid 1994. aasta sündmustele (Jüri Luik, Lennart Meri Hamburgi kõne) ja geopoliitilistele mustritele (19. sajand, Vestfaali rahu). Ta kasutab ajaloolisi paralleele, et analüüsida praegust maailmakorra lammutamist ja USA (Trumpi) rolli selles protsessis. Ta viitab spetsiifilistele rahvusvahelistele programmidele nagu USAID ja Raadio Vaba Euroopa.
2025-01-22
Riigikogu avalduse "Gruusia rahva toetuseks" eelnõu (564 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust Gruusia sisepoliitika ja õigusriikluse taandarengu osas alates 2012. aastast, sidudes selle Vene agressioonidele reageerimata jätmisega Euroopas. Ta tugineb rahvusvaheliste institutsioonide (OSCE, Euroopa Parlament, Veneetsia komisjon) hinnangutele ja dokumenteerib detailselt repressioonide meetodeid (piinamine, valevannete andmine kohtus). Samuti analüüsib ta Venemaa muutunud taktikat Kaukaasias (pehme ülevõtmine) ja Gruusia geopoliitilist tähtsust pärast Vene mereväe taandumist Tartusist.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja Eesti poliitilise ajaloo alal, viidates detailselt Põhiseaduse Assamblee tööle, toimkondade protokollidele ja 1992. aasta kodakondsusolukorrale. Ta kasutab statistilisi andmeid demograafiliste muutuste kohta (kodakondsuseta isikute arvu vähenemine ja Vene kodanike arvu kasv) ning tugineb rahvusvahelise õiguse ja demokraatia põhimõtetele (nt Lissaboni leping, EIK artikkel 16). Esinemine on väga analüütiline ja õiguslikult argumenteeritud, eristades selgelt õiguspäraseid ja emotsionaalseid argumente.
2024-06-11
Riigikogu avalduse "Demokraatia kriisist Gruusias" eelnõu (449 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust Gruusia ja Venemaa suhete, Euroopa Liidu laienemispoliitika ning demokraatia standardite osas. Ta kasutab ajaloolisi paralleele (2008. aasta sõda, Krimmi annekteerimine) ja viitab spetsiifilistele andmetele (Vene ettevõtete arv Gruusias, avalik toetus EL-ile). Eriti rõhutatakse Veneetsia komisjoni ekspertarvamust välisagentide seaduse tühistamise vajaduse kohta, mis annab seisukohale juriidilise kaalu.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele mitte tunnustada Venemaa Föderatsiooni presidendivalimiste tulemusi" eelnõu (395 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust rahvusvahelise õiguse ja parlamentaarse menetluse vallas, viidates Veneetsia komisjoni hinnangutele ja Euroopa Nõukogu Parlamentaarse Assamblee (PACE) resolutsioonidele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "normitehnilised muudatused" ning eristatakse de jure ja de facto tunnustamist, tuues paralleele Eesti ajaloost.
2024-05-06
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust *Russki Mir* ideoloogia, selle ajaloolise arengu ning Moskva patriarhaadi ja Kremli sümbioosi osas. Ta kasutab tehnilisi termineid ja viitab autoriteetsetele allikatele, nagu Venemaa 2023. aasta välispoliitiline kontseptsioon ja ajakirja Orthodox Times artiklid, et toetada oma väiteid. Ekspertiis hõlmab ka Ülemaailmse Vene Rahvakogu organisatsioonilist struktuuri ja selle seotust patriarh Kirilliga.
2024-02-20
Riigikogu avalduse "Venemaa poolt küüditatud laste tagasitoomiseks Ukrainasse" eelnõu (375 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi rahvusvahelisest õigusest ja humanitaarõigusest, tsiteerides täpselt Genotsiidi vältimise ja karistamise konventsiooni, Genfi neljandat konventsiooni ja Lapse õiguste konventsiooni artikleid. Kasutatakse detailseid statistilisi andmeid küüditatud laste arvu ja Venemaa re-edukatsiooni laagrite ning filtratsioonisüsteemi kohta. Ekspertiis on suunatud õigusrikkumiste juriidilisele ja ajaloolisele dokumenteerimisele.