Täiskogu istungite kaupa: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Kokku istungeid: 163
Täielikult profileeritud: 163
2025-10-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika, eriti käibemaksu ja selle mõju osas tarbijatele. Rõhutatakse vajadust teadusliku analüüsi järele maksutõusude õigustatuse hindamisel. Samuti kasutatakse võrdlevaid andmeid, viidates 24 Euroopa riigile, kus toiduainete käibemaks on alandatud.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat asjatundlikkust tervishoiu rahastamise ja Tervisekassa eelarve analüüsimisel, esitades konkreetseid kulunumbreid (nt 500 000 eurot reklaamile, 400 000 eurot ärinõustamisele). Samuti on detailne teadmine Siseministeeriumi eelnõude ja andmekaitse (ANPR kaamerate tehnilised piirangud, ametnike ligipääs) osas. Kasutab statistikat, et rõhutada Eesti halba olukorda arstiabi kättesaadavuses võrreldes Euroopa keskmisega.
2025-10-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kõneleja näitab asjatundlikkust transpordiregulatsiooni, liikluskindlustuse direktiivide ja spetsiifiliste kaalupiirangute (25 kg reegel) osas, mis võimaldab Boltil kindlustuskohustusest kõrvale hoida. Kasutab argumentide toetamiseks võrdlevat praktikat Lätist ja Leedust ning viitab ministeeriumiametnike varasematele ettepanekutele.
2025-10-07
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust rahanduse ja eelarve järelevalve valdkonnas, viidates Rahandusministeeriumi prognoosidele, ostujõu näitajatele ja konkreetsetele eelarveprobleemidele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "ostujõu vähenemine", "netopalk" ja "tarbijate kindlustunne". Samuti näidatakse teadlikkust varasematest erikomisjonide aruteludest ja ministeeriumide haldusalade detailsetest kuluridadest.
2025-10-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja näitab detailset asjatundlikkust automaksu seadusloome ja põhiseaduslikkuse küsimustes, viidates täpselt õiguskantsleri seisukohtadele ja presidendi varasemale välja kuulutamata jätmisele. Eraldi rõhutatakse maksustamise mitmekordset iseloomu (neljakordne maksustamine) ning selle mõju puuetega inimestele ja peredele. Kasutatakse juriidilist argumentatsiooni põhiseaduse rikkumise kohta.
2025-09-24
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Omab teada-tundmist privaatsuse, andmete kättesaadavuse ja julgeolekuküsimuste alal, viidates riskianalüüsidele, varuplaanidele ja seostele PPA, Maksu- ja Tolliameti ning sisekontrolli näidetega. Esineb konkreetsete numbrite ja institutsioonide viidetega (nt 1400 ametnikku), mis näitavad tehnilist teadmist valdkonna nüansside kohta.
2025-09-22
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Ta kasutab selgelt näiteid ja andmeid (nt 42% õnnetustest Boltiga, 13,68% Tuule tõukerataste puhul), et argumenteerida kindlustuse ja regulatsiooni mõju. Tõstab esile ministeeriumide, Konkurentsiameti ja Tervisekassa rolli ning arutab seadusloomelise lähenemise probleeme ning turu tasakaalu. Demonstratiivne, data-toega regulatiivne analüüs ning tähelepanu ohutuse ja tarbijakaitse kontekstile.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab tugevat teadmistepagasit põhiseadusest, andmete kaitse ja jälgimise riskidest, mainides riive põhimõtet ja tehisaru rolli andmeanalüüsis. Viidatakse Rahandusministeeriumi, PPA ja Tervisekassa esindajate seisukohtadele ning arutelu kulude ja väärtuste läbivaatusele (nt märgitud 3,5 miljoni euro suurune toetus Euroopa Liidult). Tegevusspektris on tugevad õigus- ja andmekaitse alused ning järjepidev viide institutsioonide rollile.
2025-09-17
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Rõhutab tugevat eelarve- ja finantskorralduse teadmisi (nt palga- ja ürituste kulude taseme küsimused, eelarvest tulenevad piirangud). Tõstab esile insidernimekirja, Finantsinspektsiooni rolli ja § 284 kriminaalmenetluse piiranguid, näidates seadusandlikku ja järelevalvealast oskusteavet ning erikomisjonide tööd.
2025-09-16
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Ta näitab teadmisi korruptsioonivastaste erikomisjonide tööst ning siseinfo ja ärisaladuse õiguspõhimõtetest. Viidatud Enefit Greeni kaasus ja prokuratuuri menetlus näitavad temale omast arusaama juhtumite keerukusest ning järelevalve rollist. Kasutab täpseid termineid nagu "sisering" ja "siseinfo".
2025-09-15
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Toonitab teadmisi kohalike omavalitsuste eelarvest ja maksudest (maamaks, automaks, käibemaks, tulumaks) ning nende mõju koolidele, sotsiaalpoliitikale ja infrastruktuurile. Tõstatab konkreetsed probleemid nagu tasuta ühistranspordi kaotamine, teede rahastuse vähendamine ning hoolduskulude kasv. Põhineb arutelul maksumuudatuste ja kohalike vahendite puuduse mõjustel.
2025-09-11
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi finantsturgude toimimisest ja siseinfo riskidest: viitab kauplemismahtude äkilisele suurenemisele enne uudise avalikustamist ja seosele siseinfoga. Tõstab esile õigussüsteemi toimingu (kuriteoteade Keskkriminaalpolitseile ja edasine kaasamine prokuratuuriga) kui osa korruptsioonivastase analüüsi. Näitab ettevõtte ja finantsturu huvide kaitse ning vastutustundliku juhtimise teadmist.
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kasutab andmeid ja konkreetseid numbreid (250 000 eurot, 243 000 eurot, pool miljonit eurot, palgafond 12 miljonit, CEO palk ~€10 000) tööjõu ja avaliku sektori kulude analüüsimisel. Esiletõstetud teemad: tervisekassa tööjõupoliitika, mõjuanalüüside vajadus ja üldine riigieelarvekulude kontroll. Põhjalik, faktide abil toidetud kriitika tööjõuturu ja institutsionaliseeritud kulude osas.
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Esineja demonstratiivne finants- ja maksupoliitika teadmiste ning andmete kasutamise austus: viitab konkreetsetele numbritele (2% tulumaks, 24% käibemaks) ja suurtele kulukomponentidele (Enefit Green tagasiost 68 miljonit, suvepäevad 254 000, koolitused 243 000, palgafond 12 miljonit eurot). Kasutab näiteid korruptsioonivastase erikomisjoni ning siseinfo lekkega seotud sündmustest, et illustrateerida tähelepanu nõudmist. Tõstab esile rahanduse ja järelevalve temaatika kui tema tegevuse põhivundamenti.
2025-09-08
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Ta näitab tähelepanu tööhõive ja noorte tööjõu teemadele, viidates augusti töötuse näitajatele ning noorte erialase hariduse puudumise võimalikele põhjustele. Viited Riigikontrolli auditeerimisele ja salalepingutele näitavad oskust kõrvutada statistikat, institutsionaalseid kontrolle ja seadusandlikke küsimusi. Üldjoonelt on tema eksperttegevus data- ja institutsiooniliste allikate kasutusel ning noorte hariduse ja tööjõu teemade sidumisel.
2025-09-04
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Tugev teoreetiline ja menetluslik kompetentsus: viitab konkreetsetele teemadele nagu riiklik lemmikloomaregister ja kiibistamine, mootorsõidukimaksu mõjuanalüüsi puudumine ning Euroopa Liidu õiguse ja põhiseaduse ühilduvuse küsimused. Esitatakse arvulisi kaitsevõimalusi (nt 21,9% intressid, riigi kahju hüvitamise riskid) ja linaseid näiteid eelarve läbipaistvusest ning muudatuste sidumisest. Kasutatakse viiteid seadusandlikele protsessidele (nt halduskohtute kaasamine, eelhääletamise reformid) ning analüütilisi argumente mõju ja õiguspidevuse kohta.
2025-06-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teadmistepagasit isikuandmete kogumise ja põhiseaduslike õiguste teemaosast: loetleb detailed andmebaasi allikad ja andmete tüübistiku (nt rahapesu andmebaari, rahvastikuregister, äriregister, tegelikud kasusaajad, kinnistusraamat jne) ning toob esile kontrolli ja sõltumatuse puudumise riskid. Viitab põhiseaduskomisjonile ja arutelude olulisusele enne kolmandat lugemist.
2025-06-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Tema tähelepanu keskmes on korrakaitseseadus, isikuandmete kaitse ja ohuhinnangu küsimused; viidatakse õiguskantslerile ja nägude hägustamise piirangute puudumisele ning 1300 ametniku ligipääsule isikuandmetele. Kasutatakse tehniliselt konkreetsed mõisted (ohuhinnang, päringud, isikuandmete koosseis) ning esitatakse küsimusi ning probleeme nende rakendamise kohta.
2025-06-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab tehnilist mõistmist riiklike registrite ja andmebaaside struktuurist (näiteks 11 registrit) ning profiilide loomise mehhanismidest. Rõhutab pseudonüümi ja anonüümsuse erinevust ning nõuab sõltumatut järelevalvet ja logide jälgitavust; käsitleb tehisintellekti ning andmete kasutamise raamistiku riske ja potentsiaalseid katastroofilisi mõjusid. Toob esile konkreetsed andmetüübid ja seoste võimalikkuse, mis suurendavad järelevalve ja õiguste kaitse olulisust.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ta viitab põhiseaduslike printsiipide nagu jaotus, proportsionaalsus ja kohtuliku kontrolli olulisusele ning toob välja õiguskantsleri arvamused ja Riigikohtu otsused juhtivana alusena. Tekstis kasutatakse terminoloogiat nagu haldusmenetlus vs kriminaalmenetlus ja ultima ratio ning viidatakse konkreetsetele õiguslike standarditele. Ta demonstreerib suutlikkust seostada eelnõude mõju põhiõiguste ning õiguskantsleri/riigikohutega ja toob näiteid julgeoleku- ja menetlusküsimustest.
2025-06-11
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Käitab tehnilist ja auditeerivat lähenemist konkreetsete numbrite kaudu (250 miljonit eur aastas vaja, 99,6 miljonit eraldatud; remondivõlg 774 miljonit; 3,6 miljardit eurot kohalike teede rekonstrueerimise vajadus; viimase viie aasta kasv 12%). Kasutab statistikat ja mõju-andmeid, et põhjendada suurendamise vajadust.
2025-06-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Käsitleb põhiseaduslikke õigusi ja kriminaalmenetluse aluseid; viitab Põhiseaduse §22-le ning õiguskantsleri seisukohale, kasutades tehnilisi termineid ja õiguskandinaatilise kooskõla küsimust. Esile tõstetakse vajadus õiguslikult täpsustada õiguse ulatust ja võimalikke laienemisi ning kontseptuaalselt puudutatakse constitutionalité.
2025-06-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teadmistebaasi õiguskaitse, andmekaitse ja Euroopa õiguse valdkondades: viitab õiguskantsleri kirjale, Euroopa Kohtu lahendustele, PPA kontrolli meetmete puudustele ning vajadusele kehtestada selged alused andmete kogumisele ja töötlemisele. Kasutab statistikat ja auditeid (nt 20 miljoni pildi kuu kohta, ligipääsu piiranguid, logide kontrolli) ning rõhutab kohustuslikku õiguspärast alus ja kontrolli.
2025-06-04
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kasutab liiklusohutuse andmeid ja rahvusvahelisi võrdlusi: 2024. aastal 422 kergliikuritega liiklusõnnetust, millest 171 Bolti ja 53 Tuule tõukeratast; viitab Politsei- ja Piirivalveametile ning Tervisekassale; käsitleb vanusekontrolli, juhtimisõiguse kontrolli ja kiivri kasutamise vajadust ning annab näiteid Leedust, Saksamaa, Prantsusmaast ja Soomest. Esitab konkreetseid eelnõu punkte (piirangud omavalitsustele, vanuse- ja juhtimisõiguse kontroll, kiivri laenutus).
2025-06-04
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadvust maksupoliitikast ja riigieelarvest, kasutades konkreetseid näiteid (maksukalkulaatorist tulenevad summad: 1300 euro palka toob ~12 euro lisatulu kuus; parlamendiliikmete aastane lisatulu ~500 eurot). Toob esile maksude struktuuri ja küsimusi (käibemaks, tulumaks, aktsiisid, automaks) ning tõe(hr) ja ajalise piirangu küsimusi 24%-ni ulatuva maksumuutuse kestvuse kohta. Esitab data-põhiseid põhjendusi maksude mõjude hindamiseks.
2025-06-03
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ta toob esile finants- ja infrastruktuuri poliitikaga seotud teemad: sihtfinantseerimine, dividendid, tasud ja kasum. Ta mainib konkreetseid summasid (5,6 miljonit eurot, 7,2 miljonit eurot) ning viitab lennujaama juhtide väidetele tasude mõju kohta.
2025-06-02
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja demonstreerib teadmisi kriminaalõiguse ja ettevõtte vastutuse teooriast, rõhutades sätte tõlgendamise keerukust ja kohtupraktika loomise vajadust. Viidatakse konkreetsetele kohtuasjadele (nt Kajar Lemberi kaasus) ning arutletakse pretsedendi loomise üle kui ennetusmehhanismi. Tekstis kasutatakse terminoloogiat nagu “juriidilise isiku vastutus,” “tõendid,” “kohtupraktika,” mis kinnitab tema õigusteemade asjatundlikkust.
2025-05-21
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Esindab selget õiguskõlbulust, kasutab põhiseaduslikkuse argumente ja halduskohtusse pöördumise näiteid. Viitab Õiguskantsleri hinnangule ja Riigikohtu võimalikule kontrollile. Teeb selgeks, et põhiväärtused – laste ja erivajadustega perede huvid – on maksupoliitikas olulised.
2025-05-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Piiratud näitaja maksupoliitika teemade osas; mainib 24% käibemaksu ja tulumaksu kehtestamist ning arutelu nende jäädavuse üle, kuid ei esita andmeid ega tehnilist analüüsi. Tsiteeritakse rahandusministeeriumi tegevuse kontekstis ning mainitakse rahapesu ning suhted Venemaaga, kuid sügavat erialase ekspertiisi ei näidata.
2025-05-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ta demonstreerib arusaama bürokraatia, konkurentsi ja EL rohepoliitika mõjust just väiketalunikele. Kasutatakse poliitilisi termineid ning viidatakse rohepoliitika raames kehtestatud nõuetele, mis näitab arusaamist regulatiivsete mõjurite kohta.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab metsa juurdekasvu mõistust, mainides 6,7 tihumeetrit hektari kohta ja mõistet «likviidne juurdekasv». Ta rõhutab, et numbrite kohta ei ole seadusandjale ega sektorile selgitust ning näitab tehniliste terminites ja aruandluses orienteeritust. Näitas valmisolekut saada täpseid andmeid ministeeriumi käest.
2025-05-14
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab tugevat teadmiste ja fakte põhinevat lähenemist: viitab Riigikontrolli hinnangule (1,8 miljardit) ja Läti uurimiskomisjoni arvutustele, ning rõhutab varuplaani ja riskianalüüsi puudumist Klimiministeeriumis. Kasutab statistilisi ja majanduslikke argumente (kulud, ülalpidamiskulud, võrdsustavad liiklusvajadused Elroni hindadega). Esitab järjepidevaid viiteid ametlikele allikatele ja arvutustele.
2025-05-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kaz: kasutab viiteid „korruptsioonitaju indeksi uuringule“, mainib „kliimakorruptsiooni“ ja „rohepööret“ ning toob välja meretuulikute otsuseid kui näiteid, mis näitavad tehniliste ja poliitiliste otsuste seost korruptiooniga. Näitab teadlikkust, roheteemade ja korruptsiooniga seotud riskidest ning võimet siduda andmeid poliitikaga.
2025-05-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi hooldekodude järelevalvest, õiguskaitseorganite rollist ja kohtupraktika puudulikkusest; viitab konkreetsetele kaasustele (Pihlakodu) ja tõlgendamisruumide probleemidele ning vajadusele arutada uus seaduslik raamistik. Rõhutab õiguskaitse ja juriidilise vastutuse rolli ning analüüsib seaduste tõlgendamise piire ja pretsedentide loomise olulisust.
2025-05-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi kriminaalmenetluse alustest ja juriidilise isiku vastutuse sättest; viitab 2023. aasta lõpus jõustunud sättele ning puudub kohtupraktika, mistõttu on vaja testida tõlgendamisruumi ja luua pretsedent. Kasutab õiguskirjandust ja terminoloogiat nagu kohtupraktika, pretsedent ja tõlgendamisruum, ning toob näiteid üldisest õiguslikust meetodikoormusest.
2025-05-07
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi maksupoliitikast ja majanduse mõjust: viitab konkreetsetele maksudele (24% käibemaks/tulumaks) ning nende mõju hindadele ja inflatsioonile; toob esile korruptsiooni ning võimu kontrolli vajaduse (korruptsioonivastane erikomisjon) ning konkurentsiseaduse teemad; mainib Porto Franco ja eelnõude protokolle kui parlamentaarse töö osasid.
2025-05-07
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Esitatu näitab tugevat teemadeadmist korruptsioonivastase järelevalve, avalike rahastusprotsesside ja linnaettevõtete juhtimise kohta; viidatakse konkreetsetele isikutele ja juhtumitele (Porto Franco kaasus, Ossinovski, Taavi Aas, Tõnis Mölder, Kiik, Aab) ning maksudega seotud aruteludele (julgeolekumaks, automaks) ja eelarve küsimustele. Tekstis on viiteid konkreetsetele rumalustele ning maksude ja indekseerimise kaalutlustele, mis näitab teoreetilist ja praktilist arutlusosavust ning tähelepanu riigi kulude ja tulu aruteludele.
2025-05-06
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab põhiseadusliku ja institutsioonide sõltumatuse temaatika ettekujutust ning riigikorra aluspõhimõtete kaitsmise teadlikkust. Kasutab termineid nagu riigikorra tõrjumine ja demokraatia aluspõhimõtted ning viitab protseduurilisele sobivusele, mis peegeldab teadlikku institutsioonide korraldusest aru saamisi. Tekst püüab näidata, et temaatika põhineb õiguskordlike ja demokraatlike põhimõtete mõistmisel ning ametnike sõltumatuse kinnitamisel, mitte majandus- või reklaamipoliitikal.
2025-05-05
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab tugevat õigusbürokratias ja reguleerivate mehhanismide teadmiste taset: ta räägib täpselt väärteomenetluse vs haldusmenetluse erinevustest ning viitab põhiõiguste rikkumise riskidele. Viidatakse õiguskantsleri seisukohtadele, Riigikohtu otsusele Olerex ning korruptsioonivastase erikomisjoni potentsiaalsetele uurimisteemadele, mis kinnitab tema juristlikku tausta ja faktipõhise lähenemise vajadust. Tekstid sisaldavad tehnilisi termineid ja viiteid õiguspraktikale ning rõhutavad, et direktiiv tuleb üle võtta vastavalt tavapärasele menetlusele.
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi õigusloome ja parlamentaarsete menetluste nüanssidest; viitab Siseministeeriumi ametnikele kui tõendusbaasile ja kasutab mõistet „menetluse ökonoomia“ kui põhimõtet menetluse sujuvuse tagamiseks.
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kasutab konkreetseid andmeid toiduhinna tõusu ja inflatsiooni kohta: 5,9% toidukaupade hinnamuutuse ning Rahandusministeeriumi prognoosi muutus 4,2% → 5,2%. Võrdleb Eesti ja Soome maksustamist (käibemaks ja erandid), viidates Euroopa riikide positsioone. Samuti toob esile kohaliku tootja rolli ja maksuriskide mõju elanikkonnale, näidates tugevat majandusteaduslikku tausta maksude ja tarbijakulu kontekstis. Lisaks viitab vajadusele õppida teistest riikidest.
2025-04-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kasutatakse konkreetseid valimiste osalemise näiteid: 53% eelmistel kohalikel valimistel ja 58% EP-valimistel valimisjaoskondades hääletas. Teksti keskmes on andmete kasutamine jõulise väite toetamiseks ning valimiste korralduse tehniliste ja vabaduste küsimuste analüüsimine (valimisjaoskondade arvu piiramine vs. e-hääletus). Nähtub püsiv statistilise tõsiseltvõtu lähenemine valimiste korralduse teemal.
2025-04-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Käibemaksu, automaksu ja tulumaksu teemade ning riigieelarve läbipaistvuse kriitika omavad keskset kohta; viidatakse täpsetele numbritele (24% käibemaks, 24% tulumaks, maksustamine esimesest eurost) ja Riigikontrolli aruannetele; esitatud on maksu- ja eelarvapoliitika analüüs ning nende potentsiaalse mõju üle inimeste toimetulekule.
2025-04-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi kriminaalmenetluse alustamise ja õiguskaitse praktikate teemal ning juriidilise isiku vastu algatamise märkuste kontekstist. Viitab ekspertide arvamustele ja juriidilisele terminoloogiale (kriminaalmenetlus, süütegude vastuoluline korraldus, ohvrite kaitse).
2025-04-14
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Käsitletavad teemad on maksurahu, eelarve ning majanduse kajastamine: mainitakse käibemaksu ja tulumaksu taset (24%), ettevõtete kasumimaksu võimalikku kaotust ning maksude mõju elanikkonnale ja kuritegevusele. Viidatakse Konjunktuuriinstituudi prognoosile vaesumise suurenemisest ja perede eriti noorte jaoks olulistest riskidest. Kasutatakse nii numbrilist viidet kui ka sotsiaalmajanduse järgseid tagajärgi (kurb trend kuritegevuses).
2025-04-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esitame viiteid põhiseadusele (põhiseadus §28) ja erisuste teemale, ning mainitakse õiguskantsleri ettekannet ja pöördumist ning võimalust kohtuankerile. Tekst näitab teadmisi põhiseadusliku kaitse ja halduskohtumenetluse kontekstist ning kasutab õiguslikke termineid nagu erisused, riigi eriline hoole all ning tühistamine. Tähelepanu pöördub õiguslikele asjadele ja institutsioonide rollile automaksu kontekstis.
2025-04-09
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja on tugevalt teoreetiliselt ja õiguslikult teadvustatud: viitab põhiseaduslikele nõuetele (§ 28), õiguskantslerile ja Riigikohtule ning halduskohtutele, kasutades õiguslikke instrumente automaksu vaidlustes. Samuti käsitleb maksustamise ja CO2 maksustamise konteksti ning mainib konkreetseid probleemseid mehhanisme (käibemaks, kütuseaktsiis, registreerimistasu, aastane automaks) ning nendega seotud mõju loomisele. Ta esitab detailse, õigusalase analüüsi viited, mis tõstavad tema argumentide usaldusväärsust.
2025-04-09
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadmisi Eesti Energia ja Enefit Greeni kontekstist, börsireeglitest ja siseteavast: osutab, et börsile minek ja tagasiost võivad suurendada läbipaistvuse ja järelevalve nõudeid ning et riigieelarve koormus võib olla umbes 68 miljonit eurot; mainib riigitoetuste olemust taastuvenergia puhul ning Eesti Energia ja Enefit Greeni koostöö keerukust börsireeglite tõttu.
2025-04-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja käsitleb tööjõu soolist võrdõiguslikkust ja naiste puudust juhtorganites; viitab vajadusele laiemate abinõude järele, kuid konkreetseid andmeid või tehnilisi selgitusi ei esita.
2025-03-26
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kõne näitab teadlikkust põhiseaduse muutmise teemast ja valimisõiguse debati nüanssidest, viidates seisukohtade muutumise järjepidevusele ja koalitsioonilisele kontekstile.
2025-03-26
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Speakers viitavad Euroopa Liidu maksustamise direktiividele (sh 25.04.2023 hääletus) ning koalitsioonilepingu sisule, näidates valdkondlikku teadmist maksupoliitikast. Teises kõnes on rõhuasetus põhiseaduslikkusele, õiguskantslerite arvamustele ja halduskohtute menetlustele seoses automaksuga; kasutatakse õiguslikke termineid ja protseduuri. Seetõttu ilmnevad teadmised maksupoliitikast, õigusküsimustest ja parlamentaarsetest menetlustest.
2025-03-19
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kontrolli- ja korruptsioonivastase teema kontekstis tuuakse välja detailid: õiglase ülemineku fond, EIS-i toetusnõue, 39 miljoni euro suurune Greenfuli toetus ning limiidi 13 miljonit ületamine; kolme ettevõtte äritegevuse loodud struktuurid lühikesel ajaperioodil ning visiidi ettepaneku ja erakapitali seos. Esineja viitab ka delegatsiooni koostusele ja majandusministeeriumi rollile ning kasutab tehnilisi termineid ja numbreid, et käsitleda rahastamise ja menetluste läbipaistvuse küsimusi.
2025-03-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näidatakse keskset arusaamist põhiseaduslikest küsimustest (Põhiseaduse §28) ning õiguskantsleri ja Riigikohtu rollist; arutelu põhineb õiguslikel analüüsidel ja menetluslikel aspektidel. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu ebavõrdne kohtlemine, põhiseaduslikkus ja menetluslikud piirangud, viidatakse analüüsidele ning kohtulahenditele kui autoriteetidele.
2025-03-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ta toob välja erikomisjonide töö ja läbipaistvuse teemad ning viitab konkreetsetele aruteluteemadele: RMK salastatud lepingud, meretuulikute teema ja riigisekretäri küsimus. Ta märgib, et neid teemasid on arutatud erinevates erikomisjonides ning mitmed istungid jäeti ilmumata. See näitab teadmiste ja kogemuste seost parlamentaarse menetluse ja erikomisjonide rolliga.
2025-03-12
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Riigiabi õiguslik raamistik ja erikontrollide korraldamine; RMK lepingute läbipaistvus ning analüüside piirangute kriitika (nt COBALT tööd). Viitab lähteülesannete olulisusele ning rõhutab riigiabi hindamist kogu lepingu elukaare vältel ja turuhäirete mõju kaalumist. Näidatakse teadmisi Riigikontrolli auditis ning Riigikohtu otsustest (nt Olerex), mis puudutavad karistusõiguse ja menetluste mõju.
2025-03-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esitluses on märgatav faktidele keskenduv ja tehniliselt keeruliste teemadega underlined lähenemine: toodud on konkreetseid numbreid (1 140 000 eurot, 190 000 eurot kuus, 25 000 eurot kuus, 1,5 miljonit laenus) ning ajastuslikku tausta (2023–2024). Kontrolli- ja korruptsioonivastase erikomisjoni ning prokuratuuri roll, hangete puudulikkus ja rahastuse vood on püüdlikult kirjeldatud; on kasutusel viited ametlikele struktuuridele (Kliimaministeerium, KredEx). Ta demonstreerib põhjalikku arutelu lennundussektori riikliku rahastuse küsimustes ja nende seostes külgnevate ettevõtete taustadega.
2025-02-27
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Demonstratsioon energiapoliitika nüanssidest: meretuulikute toetus 2,6 miljardi euriga ja selle arvutuste avalikustamise puudumine; arutlusesse toomise ja arengukava järgimise probleemid; Eesti Energia roll ja selle mõju eelarvele ning korruptsioonivastase erikomisjoni kontekst; ning üldine rohepöörde majanduslik mõju ja varustuskindlus. Tekst viitab ka eelarve ja hindade keerukusele tarbija tasandil.
2025-02-26
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadmisi lennujaamade finantseerimisest, sihtfinantseerimisest ja dividendide rollist riigiettevõtetes; toob välja Riia ja Vilniuse lennujaamatasude võrdluse ning mõju tarbijahinnale. Mainib rohepöörde ning CO2 normide järgimise ootusi omanike poolt ning esitab konkreetseid näiteid (2025. aasta dividendide 5,6 mln €, 2026. aastal 7,2 mln €). Demonstratiivne tehniline ning majanduslik arutelu riigi ettevõtete juhtimise teemadel.
2025-02-25
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat õiguste ja põhiseaduse tunnetust: viitab põhiõiguste piirangutele, alusprintsiipidele ja ultima ratio’le ning rõhutab vajadust mõjuanalüüside järele. Kasutab õigusalaseid termineid ja viiteid põhiseaduslikkusest tulenevatele põhimõtetele, demonstreerides juristina tekkiva usaldusväärset pädevust arutluses.
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Tuleneb konkreetsest viitest Kirikute ja koguduste seaduse § 14 lõige 2 — paika pandud kriteeriumid sekkumiseks, kui organisatsioon kahjustab avalikku korda, tervist, kõlblust või inimeste õigusi ja vabadusi. Mainitakse, et olemas on vastavad seadusesätted ning et Vene Õigeusu Kiriku rikkumist ei peeta seaduse rikkumiseks, mis näitab arusaama õiguslikust raamistikust. Ekspertteadmised keskenduvad Eesti õigussüsteemi ja seaduste piiride aktuaalsel tõlgendusel.
2025-02-19
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadmisi energiapoliitikast, riigiabi otsustusprotsessist ja hindamismehhanismidest. Viitab Riigikontrolli, Korruptsioonivaba Eesti esindajatele ja Allar Jõksile kui ekspertidele ning väidab, et otsustusprotsess pole olnud piisavalt läbipaistev ning numbrid vajavad tervikut hindavat analüüsi.
2025-02-18
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi maksustamise ja maksupoliitika osas (pankade avansiline tulumaks, suhteliselt 18% võrreldes isiklike maksude 24%ga) ning kasutab majanduslikke võrdlusi. Viitab majandusharude konkurentsile (pankade ja meretuulikute võrdlus) ning majanduspoliitika tõlgendusele raiutud tähendustele. Teemad on põhiliselt maksustamine ja riiklik majanduspoliitika läbi valitsuspoliitika kriitika.
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Esineja demonstreerib teadmisi ühistranspordi rahastamisest ja reformidest, viidates automaksust saadavale tulule ning ameti tehtud muudatustele. Ta kasutab konkreetset ajaloolist konteksti ja rahastamisallikaid, et põhjendada oma seisukohti ning näidata valdkonna toimimise mehhanisme.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Speaker kasutab majandusandmeid konkretiseerides: viitab konjunktuuriinstituudi andmetele, tarbimislaenude ligikaudsetele trendidele ning Swedbanki välja toodud järeldustele säästude jaotusest. Märgib, et 70% inimestel puuduvad säästud, ning rõhutab säästude kasvu keerulist jaotusstruktuuri (rikamad suurem osa). Selline data‑põhine lähenemine näitab majandusteoreetilise arutelu ja statistika rakenduse kompetentsi.
2025-02-12
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Viitab maksupoliitikale ja majanduslikule mõjule, kasutab numbreid: käibemaksu tõus 24%, tulumaksu tõus ja automaksu teated; viitab Konjunktuuriinstituudi andmetele ja Peeter Raudsepa kommentaaridele, et näidata olukorra halvenemist.
2025-02-11
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Andmed puuduvad.
2025-02-10
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab majandus-, maksupoliitika ja avaliku rahanduse teadmisi: viitab konjunktuuriinstituudi juhile Peeter Raudsepp, Riigikontrolli raportile ja maksustamise järeldustele; toob välja avansilise tulumaksu, käibemaksu ja pankade maksustamise nüansse ning salajaste lepingute teemasid RMK-ga. Kasutab spetsiifilisi terminoloogiaid ja viiteid instituutidele, et tugevdada argumente.
2025-01-28
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi jahiseaduse teemadest ja selle struktuurist: mainitakse ulukijahte, trofeejahti, linnujahti ja päevalimiite ning loomakaitsjate kaasamise võimalust; kasutab erialaseid termineid ja konteksti puudutavaid kaalutlusi, mis viitavad regulatiivsele kompetentsusele.
2025-01-22
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Näitab teadmisi riigi loomuliku toimimise ja finantsjärelevalve ning põhiseaduslike reeglite teemal: viitab KredExi väljamaksetele, Nordica-lahendusele, koostööle salajase konsultatsioonifirmaga ning procureerimise puudulikkusele; viitab põhiseaduse kommentaaridele ning riigisekretäri nõuetele ja autonoomsusele. Tekitab konkreetseid küsimusi ja õiguslikke viiteid, mis näitavad temal põhineb ekspertiisi valdkondadele.
2025-01-16
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab põhjalikku arusaama eelarveprotsessist: rõhutab seletuskirja rolli, eelarveklassifikaatorit ja kulu-/tulumõõdikute vajadust. Toob konkreetseid näiteid (Rail Balticu numbreid, 294 miljonit, üheksast numbrist kõnelejaid jne) ning viitab riigikontrollori ja õiguskantsleri seisukohtadele. Kasutab poliitiliste otsuste kontekstis tehnilisi termineid ja seadusandluse nüansse, demonstreerides püsivat teoreetilist-põhist pädevust.
2025-01-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Näitab spetsiifilist kompetentsi haigla infrastruktuuri ja tervishoiusüsteemi kriisiolukordade kavandamisel: nakkuskontroll, haiglavoodeid, maa-alused korrused ja kriisivõimekus; kasutab täpseid numbreid (280 mln euro taasterahastus, 300 mln euro riigieelarve tulu, 550 mln euro Tallinnalt) ning elanikkonna ja teeninduspiirkonna suurust (kõigest kuni umbes 600 000 elanikku). Jutustuses on rõhutatud lisakulude ja tehnoloogiliste uuenduste vajadust ning tulevaste investeeringute mõjusid raviteenuste kättesaadavusele.
2025-01-15
XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Keskendub avaliku korra, korruptsioonivastase kontrolli ja huvide konfliktide teemadele, tuues konkreetseid numbreid (190 000 eurot kuus konsultatsioonile, Itaalias kriminaaluurimine, Nordica pankrot) ning tähelepanekuid valitsuse läbipaistvuse kohta. Tõstab esile koostöövõimetuse ja seadusloome nüansse nagu riigisekretäri rolli muutmise eelnõu. Kasutab erikomisjonide konteksti oma väidete toitmiseks.
2025-01-13
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Ta näitab teadmisi energiasektori juhtimisest ja riigiomaniku ootuste tasakaalustamisest, viidates Eesti Energia erikomisjoni istungile ja selle eesmärkidele. Lisaks puudutab ta kohtu- ning kohtureformi teemasid, mainides Riigikohtu esimeest Villu Kõvet ja suurema kohtuühendamise küsimust. Kasutab spetsiifilisi termineid nagu dividenditulu, varustuskindlus, keskkonnanõuded ja lisainvesteeringud.
2024-12-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi eelarveprotsessist: seletuskirjade roll, põhiseaduslik raamistik, eelarve baaseadused ning ministeeriumide omavaheline kooskõla. Toetab konkreetseid näiteid (Rail Balticu numbrid, 294 miljonit jne) ja arutleb nende õigsuse üle.
2024-12-12
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Demonstrib teadmise Riigikogu kulude läbipaistvuse teemadest ning juhatuse kuluhüvitiste süsteemi varjatud loomusest. Viitab uurimistegevusele ja küsimusele, miks süsteem on peidetud, näidates kõneleja teadlikkust parlamendi finantsülevaate teemadest.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rõhutab põhiseaduslike ja seaduslike raamistikute rolli ning riigisekretäri ülesannete täpset kirjeldust (valitsuse istungitel osalemine, eelnõude õigsuse jälgimine jne). Viitab haridusnõude muutmisele ja vajadusele esitada eraldi seadus, ning kasutab näiteid (riigisekretäri rolli muutumise arutelu, võrdlus pikaaegse kehtiva seadusega). Toob välja märke, et õigusriigi põhimõtete rikkumine võiks lubada poliitiliste loputuste teatud tasandil. Ka viitab ta Ungari näitele kui hoiatusmärgile, kuidas seaduseväänamisi kasutatakse poliitiliste eesmärkide teenistuses.
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Näitab maksu- ja tulumaksupoliitika oskust, viidates konkreetsetele määradele (dividendi maks 14% → 22%, pankade tulumaksu 18% maksimaalne) ning avansilise tulumaksu erisustele. Kirjeldab keerukamaid maksustruktuure ja nende mõju ning kasutab numbrilisi näiteid oma seisukohtade põhjendamiseks.
2024-12-10
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadlikkust institutsioonide usaldusprobleemidest ning kasutab termineid nagu “usaldusreiting” ja “usalduskrediit”; ei esita tehnilisi andmeid või metoodikat, kuid rõhutab üldist demokraatliku institutsiooni vastutust ja avalikku kuvandit.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab teadmisi maksupoliitikast ja laekumiste hindamisest, mainides konkreetseid numbreid ja protsesse (nt 43 miljonit eurot erinevus septembris) ning arutledes võimalikke mõjuid maksutõusudele. Viitab kalkulatsioonidele, laekumislikele trendidele ja piirangutele ning kasutab terminoloogiat nagu laekumine, prognoosid ja erakorralised tõstmised. Teabus on keskendunud eelarve- ja maksupoliitikale ning nende ning rahandusministeeriumi/komisjoni rollile.
2024-12-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Ta näitab teadmisi osaluspoliitikast, riigiettevõtete juhtimisest ja riigivaraseadusest, viidates Riigikontrolli auditi tulemuste ning Eesti Energia näidetele omaniku ootuste vastuolus. Kasutab spetsiifilisi termineid nagu osaluspoliitika, nõukogu töökorraldus ja investeeringute arvestus ning dividendid, mis näitavad tema arusaamist finants- ja omandi küsimustest.
2024-12-02
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab majanduspoliitika ja maksude teemade osas selget arusaamist: viitab maksutõusude mõjule, nende koosmõjudele ja Rahandusministeeriumi prognoosidele. Kasutab terminoloogiat nagu "mõju" ja "koosmõju" ning rõhutab vajadust täpseid andmeid ning ekspertide kaasamist otsustusprotsessi.
2024-11-20
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esiletõstetud teemad on sotsiaalpoliitika, pensionäride toimetulek ja maksudetailid (käibemaks, tulumaks, retseptiravimite omaosaluse määr, haigla voodipäevatasu, eriarsti visiiditasu). Esineja viitab konkreetsetele meetmetele ja eelarveseisunditele, samuti kohalike omavalitsuste rahastuskohustustele. Teksti põhjal ilmneb juhivaadetena seaduses ning eelarve mõjutavate elementide tunnetus ja arutelu.
2024-11-20
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Töötleb kuritegevuse statistikat ja selle seost sotsiaal-majandusliku olukorraga ning toob välja Justiitsministeeriumi välja toodud andmed varastamise suurenemise kohta. Rõhutab vajadust arvestada elanikkonna toimetulekut ja ostujõudu ning seeraahtlikku mõju maksupoliitikale.
2024-11-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Ta toob välja teadmised õigusloomepoliitika alustest ja hea õigusloome põhimõtete järgimise kontrolli olulisusest. Kasutab konkreetseid näiteid, nagu 23 eelnõu kooskõlastusajad ja arvamuste aeg, mis on vähem kui viis tööpäeva, ning seostab neid riigieelarvega seotud eelnõud. See näitab tema suutlikkust analüüsida protseduurilisi ja kaasatuslikke aspekte.
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Esindajad viitavad rahandusliku menetluse nüanssidele (seletuskiri, päevakorra koostamine, eelnõude menetlus), riigieelarve läbipaistvuse ja juriidiliste isikute toetuste aluste keerukusele. Nad citivad rahandusministeeriumi, riigikontrolori märkusi ning IMF- ja Konjunktuuriinstituudi hinnanguid majanduse ja sotsiaalse mõju kohta. Nende tähelepanekud näitavad nii teadmisi eelarveprotsessi tehnilistest detailidest kui küsimusi investeeringute prioriteetide kohta, näiteks IT ja tehisintellekti valdkonnas.
2024-11-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Eksperttegevus ilmneb costa-/rahandusanalüüsi ja eelarve eriprotokollide teemadel: taandab probleemi tasuvusanalüüsi tulemustest (4 mrd, 3,1 mrd, 3,6 mrd jne), erinevate tulude ja kulude hindamise ning sotsiaal-majandusliku kasumi arvestuse olulise eristamisega.Mainitakse korruptsioonivastase erikomisjoni ning Riigikontrolli tulemuste kasutamist ning rõhutatakse vajadust anda konkreetseid numbreid ja selgeid vastuseid.
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teadmistebaasi riigieelarve protsessist: kasutab Riigikontrolli auditite viiteid 2019 ja 2023 ning konkreetselt toob näiteid ministeeriumide vastustest ja MTÜ-toetuste läbipaistvuse probleemidest. mainib koostalitlust ja seletuskirjade rolli ning juriidiliste isikute toetuste aluste puudumist.
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Viitab Riigikontrolli aruandele ja selle järeldustele salajaste lepingute ning hindade alamsättimise kohta; rõhutab hindade metoodika puudulikkust, kasvava metsa kuluarvestuse ning püsikulude puudumist hinnastamisel. Esitab teadmisi avaliku järelevalve ja hankeprotseduuride kriitilisest hindamisest ning vajadusest läbipaistvuse suurendamiseks.
2024-11-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi Riigikontrolli auditi ja õigusloome mõjude analüüside olulisusest; kasutab spetsiifilisi termineid nagu mõjude analüüs ja huvirühmade kaasamine. Viitab varasematele auditikomponentidele ning osutab vajadusele kaasava ja põhjaliku hindamise järele. Demonstrates soovitud täpsust ja kontrolli õigusloome protsesside üle.
2024-11-04
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kasutab Euroopa Liidu ja Europoli andmeid ning viitab Haagis toimunud komisjonide või kohtumiste tulemusele, näidates tugevat rahvusvahelise koostöö ja tõenduspõhise lähenemise tausta. Seadusandlike ja ohutusalaste küsimuste käsitlemisel rõhutab vajadust kogutud andmete põhjalikule analüüsile. Nõuab konkreetseid andmeid kanepi kättesaadavuse ja ohutuse kohta ning motospordivaldkonna regulatsioonide üksikasjalikku mõistmist.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kinnitab juriidilise korra tundmist, viidates kanoonilisele sidemele, finantsilisele sidemele ja olemasolevatele karistusseadustiku paragrahvidele ebaseadusliku tegevuse tõkestamisel. Esile tõstetud on seaduste ja reguleerimise analüüsi vajadus ning puuduvad või täpsustamist vajavad piirangud usklike ühenduste tegevuse kontrollimisel. Näitab teoreetilist ja praktikalist teadmist õigusraamistiku kriitilisest hindamisest.
2024-10-23
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Ta viitab põhiseadusele ja eelarve menetlemise protsessile ning citab riigikontrolöri ja õiguskantslerit kui autoriteete. Tekstis kasutatakse termineid nagu baasseadus, kulu- ja tuluread ning delegeerimise piirangud, mis näitab tehnilist teadmist eelarveõigusest. Otseses kõnes peegeldub kogemus ja arusaam eelarve läbipaistvuse nõudest ning Riigikogu kui otsustava organi rolli kaitsmisest.
2024-10-22
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Viitab pangamaksu mõjule finantssektorile, sealhulgas laenutuste ja investeeringute piirangutele, ning kasutab näidet Leedust kui kontekstuaalset võrdlust. Tõstab esile terminid nagu finantssektor, pangandussektor ja laenutegevus ning püüab kasutada majanduslike mõjude põhikontseptsioone.
2024-10-21
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Käsitletavad teemad hõlmavad riigieelarvet, omavalitsuste rahastust ning maksupoliitikat (käibemaks, tulumaks, automaks, aktsiisid). Esindaja teab, et maksutõusud mõjutavad koduseid tulusid ja perede ostuvõimet ning kasutab näiteperet illustreerimaks mõju. Teabuslik rõhk on eelarve otsuste ja rahastuse suunamise mõjude arutamisel, kuigi täpseid numbreid ei esita.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Teab eelarve läbipaistvuse kontseptsioone, viitab kulude ja tulude eraldi nähtavusele (kulusõlmed), ning kasutab näiteid nagu 500 000 euro piir ja varasemad piirid (100 000 euro) – lisaks mainib rahandusministeeriumi ja Riigikogu kontrolli olulisust ning korruptsioonivastase erikomisjoni rolli.
2024-10-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Näitab teadmisi maksupoliitikast ja sotsiaalpoliitikast, mainides konkreetsed maksukategooriad (käibemaks, tulumaks, kütuse- ja elektriaktsiis, arstivisiiditasu) ning lastetoetuste lage. Viitab majanduslikule mõistusele (majandusaktiivsus) ja demograafilistele küsimustele (iive). Kasutab tehnilisi termineid ja seoseid maksu‑ ning sotsiaalpoliitika vahel, kuigi ei esita kvantitatiivseid andmeid. Tema argumendid põhinevad poliitilisel ja majanduslikul loogikal, mitte andmepõhisel statistikal.
2024-10-15
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kuvab teadmisi maksusüsteemi ja selle mõju kohta (käibemaks, tulumaks, kütuseaktsiis, automaks) ning autoparki ja varuosade hindade kõrvalmõjusid. Toob välja küsimuse kütuseaktsiiside prognoosi arvutamise kohta ja täiendab argumente potentsiaalse tulu languse kohta, kui inimesed loobuvad autost.
2024-10-14
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Ta toob esile majandusliku ja sotsiaalse mõju aruteludes tervishoiu kulude tõstmisele, viidates konkreetsetele summadele (näiteks 15 miljonit eurot) ning nende mõjule haavatavatele gruppidele. Samuti tegeleb ta riigisekretäri rolli ja Vabariigi Valitsuse seaduse tõlgendusega, viidates põhiseaduslikkuse järelevalve ja analüüsi tähtsusele. Teksti põhiosas demonstreerib ta teadmisi riigivalitsemise põhimõtetest, seaduste ja õiguspära kohta ning riigisekretäri rolli juriidiliste nõuete täitmise tagamise kontekstis.
2024-10-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Demonstratsioon korporatiivse juhtimise ja riigiettevõtete strateegia teemal: mainitakse erikontrolli, juhatuse ja nõukogu rolli, dokumentide läbivaadamise probleemid ning strateegiliste sihtide järgimise puudumist. Seletatakse mõningaid tehnilisi mõisteid (juhtimisvead, lepingute heakskiitmine, strateegilised otsused) ning viidatakse auditeerimise ja kontrolli vajadusele. Näitab piisavat tausta lennundusettevõtete ja avaliku sektori juhtimise arutelude mõistmiseks.
2024-10-07
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Rõhutab andmete kasutamist ja faktipõhist arutelu (Lätis 13% vs 88% internetile ligipääs, viidates LSM.lv), ning käsitleb korruptsiooniriskide ennetust suurprojektide kontekstis (Rail Baltica, Via Baltica) ja rahastust Euroopa Liidu fondide kaudu. Demonstreerib teadmisi teede rahastusest, hooldusest ja aruandlusest ning rõhutab vajadust läbipaistvuse ja järelevalve järele.
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kõne keskmes on põllumajandus ja maksu- ning majanduskorraldus. Ta toob välja teraviljatööstuse raskused ning nende põhjuseid: külmad talved ja sademeterohke suvi, ning esitab käibemaksu alandamise kui abi. Ta näitab teadmisi põllumajandusest ja maksuvaldkonnast, kuid ei too täpseid andmeid või arvulisi näiteid.
2024-09-25
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Näitab tugevat põhiseaduslikku ja Euroopa Liidu õiguse analüüsi kompetentsi: rõhutab, et EK normid ei sobi automaatselt Eesti õigusruumiga ning vajadust kooskõlla viia Euroopa Liidu õigusakti kopele. Viitab teadurite Allar Jõks ja Carri Ginter analüüsidele ning toob näiteid seadustest nagu vaenukõne ja vilepuhuja seadus ning kliimaseadus kui näiteid koostoimimisest EL-normide ja põhiseadusega. Kasutab terminoloogiat nagu normide põhiseaduspärasus ning analüütilist kontrolli ENSÕ või õigusakti osas.
2024-09-24
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab tehnilist tausta relvaseaduse muudatuste kontekstist: viitab eelnevale, umbes aasta tagasi jõustunud muudatusele, mis pärines Siseministeeriumilt ja puudutas relvalubadega seotud ettevõtteid ning osanikke. Rõhutab rahvusvahelise koostöö olulisust ning lünka, mis puudutab mitte-Eesti või mitte-EU kodanikke ja koostööpartnerite riike.
2024-09-19
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevust sotsiaalpoliitika ja hariduse rahastamise temaatika puhul: rõhutab lapse heaolu, koolitoidu rahastust, huviharidust ja sporditoetusi ning noorte toimetulekut. Viitab inflatsioonile ja kohalike omavalitsuste rahastamisraskustele kui konteksti ning esitab digimaksu saamise ideed välismaiste suurkorporatsioonide jaoks raha kogumiseks. Tunnistanutele on ilmne, et ta kasutab valdkonnapõhiseid argumente ning püüab põhjendada eelnõude rahastust riigi või laiemate maksusüsteemide kaudu.
2024-09-18
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Tal on näitlik teadmistebaas tervishoiu ja eelarve küsimustes, kasutades viiteid Statistikaameti andmetele ning tervishoiu kulude struktuurile (nt eriarstide tasud, haiglavoodipäevatasud). Viide suurtele arvandmetele ja konkreetsetele muudatuste aspektidele (haiglate arendamine, kiirabi arengukava) näitab teilt eet ja huvi tervishoiu finantside ning intsidendi mõju vastu.
2024-09-17
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Kohaliku põhiseadusõiguse ning menetlusõiguse valdkonna ekspert; viitab põhiseaduse lausele ja sotsiaalõiguste aluste (§ 10, § 28) ning erilise hoole all olemise põhimõtetele. Selgitab formaalse ja sisulise vastavuse eristust ning rõhutab, et Euroopa Liidu normid tuleb meie õiguskorraga sobitada; kasutab seaduste ja seletuskirjade rolli ning õiguspärase analüüsi olulisi põhimõtteid.
2024-09-16
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Teab seadusandluse teemat ja õiguste piire, mainides korrakaitseseaduse kavandit, registri päringute alust ning vaenukõne eelnõu konteksti; rõhutab, et otsuste alus peab olema selgelt põhjendatud.
2024-07-15
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
Kaasab õiguslikku analüüsi ja põhiseaduslikku/kõrgkvaliteetset õiguslikku arutlust, viidates Euroopa Liidu õigusele ja Riigikohtu märkustele; toob välja halduskoormust ja diskrimineerimise riskid (registreerimistasu jne); naudib selget, tehnilist ja analüütilist keelt ning kasutab konkreetseid õiguslikke viiteid, et põhjendada vastandlikku seisukohta.
2024-06-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung
Käsitleb eelarvet ja sotsiaalvaldkonna rahastust suure osakaaluga ning viitab konkreetsetele numbritele (erihoolekanne järjekorras üle 2000 inimese, 2027 inimest; lisaeelarvega 30 miljoni euro maksutulu kaotamine; 5,3% eelarve defitsiit). Tugineb seaduspärastele eelarveelementidele ja maksu- ning majanduskontseptsioonidele, sealhulgas kriitikale ja alternatiividele (pankade liigkasumi maks). Esitab majanduslike riskide ja mõju kirjeldusi seoses investeeringute ja kasvupotentsiaaliga.
2024-06-12
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esineja demonstreerib tugevat teadmistepõhist lähenemist õiguslusele ja reguleerimise mõjude analüüsile: toob välja põhiseaduspärasuse kontrolli, analüüsib Euroopa Liidu õigusaktide mõju ning esitab arvulisi näiteid (nt 3200 euro mittevaralise kahju hüvitise, 80-euro trahvid, 250 eurot ID-kaardi kiirkorras). Kõneldud teemad hõlmavad liikluskindlustuse süsteemi läbipaistvust ja riigilõivude kehtestamise põhimõtteid, kasutades konkreetseid näiteid ja uuringulist tausta. Not/varaline kahju ning kohtupraktika viited illustreerivad mõjuanalüüsi.>
2024-06-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ettekandes käsitletakse arengukoostööd ja rahastuse ümberjaotust ning terminite kasutamist nagu "arengukoostöö", "riigiasutused" ja "MTÜ-d", mis viitab teadmistele rahastuse korraldamisest ning riigiasutuste ja kodanikuühiskonna suhetest.
2024-06-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta viitab seletuskirjale ja konkreetsetele numbritele (6 mln, 5 mln, 2,5 mln, 20–30 mln), kasutades neid argumendina eelarve mõjude kohta. Tekst näitab majandusliku mõju ja eelarve detailide hindamise oskust ning tugineb numbrilistele tõenditele. Ta rõhutab tõendusmaterjali kasutamist ning konkreetsete rahastuslõike mõju analüüsi oskuslikku käsitlemist.
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõneleja demonstreerib õigusalast ja põhiseaduslikku pädevust: viitab põhiseaduse preambulile, Euroopa Liidu õigusele ning Riigikohtu tähelepanekutele; viitab seletuskirjade ja õigusanalüüside olemasolule ning rõhutab vajadust läbipaistva menetluse järele. Mainib, et erisused ja vabastused tuleb eraldi läbi vaadata ning nende puudumine muudatusettepanekutes on probleem. Tekst peegeldab teadmist eelnõu õiguslikust raamistikust ja menetlusreeglitest.
2024-06-03
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esineja demonstreerib teadmisi majanduse trende (majanduslangus, inflatsioon, ekspordi vähenemine, IMF-i prognoosid) ning digitaalse majanduse ja platvormitöö regulatsiooni teemadest (sotsiaalsed garantiid, läbirääkimiste ja lobitöö läbipaistvus). Kahtlused seoses mRiigi, Bolt’i ja Nortali taustadega viitavad huvide konflikti ning poliitilise korraga seotud nüanssidele.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teadmistepagasit maksupoliitikast ja kohalike maksude rahastamisest, kasutab konkreetseid numbreid ja piiranguid (50%, 100%, 1% maa väärtusest, 10% aastas) ning toob esile maksuvabastuste tähenduse ja nende jätmise olulisuse.
2024-05-29
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Ta näitab teadmisi eelarve ja eelnõude menetluse kohta, viidates konkreetselt automaksu, suhkrumaksu, riigilõivude ja trahvide tõstmisele ning pensionäride maksustamisele. Tõstab esile menetluse trikke, nagu muudatusettepanekute koondamine ja kiire menetlus ning eelvalimiste ajastamise vaidluse. Otseselt keskendub protsessilistele ja maksumuudatuste teemadele.
2024-05-28
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhutab maksusüsteemi teemade põhialuste teadmisi (tulumaks, käibemaks, aktsiisid, automaks) ning mainib maamaksu tõusu ja õiguskindluse põhimõtet. Kasutab termini "õiguskindluse põhimõte" ja viitab erinevatele maksudele.
2024-05-27
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kasutab konkreetseid andmeid (12,79 eurot keskmise puudega inimese toetus; elukallidus kasv ca 170% alates 2008) ja puudutab automaksu seost sotsiaaltoetustega. Näitab teadmisi sotsiaalhoolekande tasustamise küsimustes ning toob esile ajaloolise tõusu ja paigalseisu erinevates toetusrubriikides. Tekstis ilmneb statistikaproov ja rahandusliku mõju mõtestamine.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rääkides teavitaja kaitse sisust mainitakse piiratud nimekirja (tuumaohutus, finantsturud, transpordiohutus, keskkonnakaitse, kiirguskaitse) ning et korruptsioon ei kuulu sellesse nimekirja, mis on oluline tehniline tähelepanek. Märgitakse kaitse vajalikkust, kuid kooskõlas selgitusega tuleb eristada, millised teatamised on kaitse all; rõhutatakse koolituste ja eristuste vajalikkust ning ELi direktiivi spetsiifilisuse mõju Eesti õigussüsteemile. Mainitakse ka vajadust nuheldud analüüsi ja piisavat ressurssi ministeeriumidele EL-i ülevõtmisel.
2024-05-15
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kasutab majandusandmeid (IMF-i prognoosid, ekspordi langus, tööjõu arv, hinnatõus) ja viitab mõjude analüüsi vajadusele. Tugev on terminite kasutamine nagu majanduskasvu plaan, kärped, maksutõusud ja mõjuanalüüs; näitab teadlikkust rahvusvahelistest näitajatest ja nende rahulikult presenteeritud vaikimisi rollist poliitilises debatis.
2024-05-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esineja näitab tugevat teadmistepagasit halduskohtute töö korralduse ja haridusvaldkonna küsimuste kohta. Ta kasutab konkreetseid näiteid (Venemaa külmutatud varade kasutamine Ukraina ülesehituseks; HEV-lapsed; tugiteenuste koordineerija) ja viitab tehnilistele mõistetele (lugemine kolmandal lugemisel, kvalifikatsiooninõuded). Ta puudutab ka keeleseaduslikke ja domeeniga seotud küsimusi ning osutab, kui keeruline on keelepoliitika ja avalik teave. See näitab põhjalikku märkimisväärset oskusteavet avaliku halduse ja sotsiaalpoliitika piirialadel.
2024-05-13
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi riigilõivude ja trahvide tasumise mehhanismidest ning nende mõju kodanikele (nt üle 10 euro suurused riigilõivud ja tasumine pangakontoga puudutavad piirangud). Lisaks on käsitletud põhiseaduslikkuse ja hääleõiguse küsimused, mis viitab teadmistele konstitutsiooni rangest järgimisest ja õiguste kontekstist. Esinemine põhineb konkreetsetel näidetel ja õiguslikul raamistikul.
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esinejad näitavad teadlikkust nii finants- kui ka õigusalaste teemade nüanssidest: maksupoliitika, pankade liigkasumi maks, ning mõjuanalüüsi ja õigusloomete ühendamise küsimused. Nad viitavad Euroopa Liidu direktiivide ülevõtmisele, selle kooskõla puudustele ja vajadusele ressursse ning õiguspõhimõtteid kaalutlevalt hinnata. Lisaks nähakse teaduslikku tähelepanu ettevõtete teavituste ning notvaralise kahju hüvitise regulatsioonide liigendamisele.
2024-05-08
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Demonstratsiooniline valdkonna kogemus läbi eelarve- ja maksupoliitika teemade käsitlemise: kasutab viiteid IMF-i prognoosidele majanduse olukorrast ja konkreetsest näitest riiklikest teenustemaksudest (passi/ID-kaardi kiirmenetluse hindade tõus 45 eurost 250 euroni). Esineb väljaöeldud faktide ja arutelude põhjal, rõhutades mõju analüüsi ning eelarvevõtmepunktide mõistmist ning selget arutlust selle üle, kuidas maksud ja trahvid mõjutavad inimeste käitumist ja riigi tulu.
2024-05-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esitab tehnilisi riskid e-hääletuse ja m-valimiste kontekstis (näotuvastus, topeltserverid, kolmandad osapooled, rakenduste poodide kontroll) ning rõhutab vajadust usaldusväärsete ja turvaliste süsteemide järele. Kasutab näiteid ja terminoloogiat, mis seostuvad valimiste turvalisuse ja läbipaistvuse tagamisega ning viitab asjakohastele tehnilistele piirangutele.
2024-05-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi hariduspoliitikast ja haldusest: viitab põhikirja muutmise vajadusele ning juriidiliste ning administratiivsete muudatuste sisseviimisele. Kaasab oskuse hinnata kooli juhtide ametist lahkumise konteksti ja õpetajate palgaküsimust osas strateegilist mõju.
2024-05-02
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta demonstreerib teadmisi maksust ja EL-i õigustest: mainib registreerimistasu diskrimineerivaks ja potentsiaalset vastuolu automaksu eelnõul EL-i õigusega; viitab Euroopa Komisjoni arvamusele ja soovib üle küsida selle ajakohastamist. Kasutab täpseid termineid nagu 'riigiabi' ja 'EL-i õigused', mis näitab selget ekspertiisi nendel teemadel.
2024-04-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
On näidatud oskus analüüsida eelnõude laiemat mõju ning viidata seletuskirjale ja kavandatud maksude nimekirjadele (mootorsõidukimaks, magustatud joogid, riigikaitsemaks, riigilõivud). Närve põhineb numbritel (parkimistrahv 80/160, piletita sõidu trahv 20/40, passi kiirkorras 45→250 eurot) ning arutletakse tõhusa mõju hindamise vajadusest. Otseselt käsitleb eelarve ja maksustamise seoseid ning kriitiseerib nende mõju ühiskonnale.
2024-04-29
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esiletõstetud teemad: Euroopa Liidu õiguse ning põhiseadusega seotud vastuolud, registritasu kui diskrimineeriv mehhanism ning maksumaksja kahju/kulu hindamine; viidatakse Euroopa Komisjoni hinnangule ja õiguskantslerlikele kaalutlustele ning maksupraktika mõju analüüsile.
2024-04-17
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Omab teemakogemust e-hääletuse riskide ja turvalisuse osas: mainib näotuvastust, topeltservereid ja rakenduste poodide rolli ning näiteid e‑hääletuse arhitektuurist (nt e‑notar) ning rikete ohtudest. Viitab seletuskirjadele ja õiguskantsleri seisukohtadele, et selgitada valimiste läbipaistvuse ja õigusselguse vajadust. Esitab tehnilisi ja institutsionaalseid nüansse ning põhineb neile kindlate riskide näitamiseks.
2024-04-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi spordirahastuse struktuuridest ja katuseorganisatsioonide rollist: toob eraldi välja kooli- ja harrastusspordi toetusest loobumise ning võimaliku koordineerimise puudumise. Viitab konkreetsele summale poole miljon eurot ning arutleb mõtet ümberjaotamise tagajärgede üle.
2024-04-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Viitab seletuskirjale ja eelnõu taustale, näidates teadmisi eelarveprotsessist ja rakendamisest; rõhutab, et mõjuanalüüs on vajalik enne edasiliikumist.
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kaasab viiteid õiguse ja direktiivide käsitlemisele ning õiguskantsleri arvamustele, rõhutades võrreldavat analüüsi puudumist ja väärteomenetluse ning haldusmenetluse erinevuste mõju. Tunnustab põhiseaduslikku võimude lahusust ning hoiata võimalike ametkondlike liialduste eest. Näitab teadmisi kontekstist, kus direktiiv palub liikmesriikidel valida sobiv vorm.
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Ta viitab olemasolevatele õigusanalüüsidele ja Euroopa Komisjoni kinnitusele, et automaks on diskrimineeriv; rõhutab põhiseaduslikkuse probleeme ja probleemi teadlikkust viimase aasta jooksul. Ta tõstab esile tervishoiuvõrgu rahastamise ja haiglavõrgu küsimuste ning omab teadmisi riigi- ja omavalitsuste rahalistest otsustest ning maksupoliitika tehnilist poolt.
2024-04-09
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta näitab teadmisi krüptovara reguleerimisest, AML‑nõuetest ja järelevalve struktuuridest (Rahapesu Andmebüroo, Finantsinspektsioon). Ta rõhutab mõjuanalüüside olulisust ning üleminekuküsimusi, mis kaasnevad Euroopa Liidu määruse üle võtmisega.
2024-04-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esindatud teadmisel on keskne: põhiseaduslik kaitse (eriti §28 lasterikaste perede ja puuetega inimeste kohta), Euroopa Liidu õiguse koostoime automaksueelnõudes, ning sotsiaal- ja maksuboostute poliitikate mõju (kui puuduvad erisused). Lisaks märgitakse oskus käsitleda õiguslikke ja rahanduslikke riskianalüüse (nt Euroopa Komisjoni ja EL-õiguse vastuolud, intressidest kõne).
2024-04-03
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kasutab konkreetseid näiteid ja numbreid (17 eurot palgatõus, Tallinnas 2418 eurot, 133% Eesti keskmisest, 120% koalitsioonilepingu lubatust) ning viiteid Ida-Virumaa ja Tartus toimunud streikidele, näidates teatud taset piirkondliku palgapoliitika mõistmiseks. Näitab teatud taset teadmisi palga tasemetest ja regionaalsest kontekstist. Teemaosalust on kokkuvõtlikult hariduse ja palkade ning streikide kontekstiga.
2024-04-03
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Näitab maksupoliitika teoreetilist ja praktilist kompetentsi, mainides konkreetseid eelnõusid (pangamaks, digimaks, ettevõtete maks, Facebooki/Google’i maksu) ning tervishoiu rahastamise küsimusi; kasutab tehnilisi termineid ja viitab varasematele ettepanekutele.
2024-04-02
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kõne põhinevad õiguslikud ja finantsilised argumendid: viitab fraktsiooni tellitud õigusanalüüsile, which näitab, et automaksu võib olla vastuolus EU õigusega ning põhiseadusega §28. Mainib ka 21,9% aastast intressi potentsiaalsest kahju hüvitamisest ning maksuõiguse ja riigi kohustuste järgimise keerukust.
2024-04-01
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rohkelt kasutanud konstitutsioonilist ja Euroopa Liidu õigust ning eelarveseaduslikkust käsitlevaid argumente (nt põhiseaduslikkuse põhimõte, § 28 lasterikkadest peredest, Euroopa Liidu õigusega vastuolu automaksu osas). Viitab konkreetsetele arvulistele näidetele (4,9 miljonit eurot, 17 euro palga tõus, Tallinna õpetajate palk ja ametikohtade arv) ning kasutab arupärimisi ja analüüse (nt õiguslik analüüs automaksu kohta). Esiletõstetud on teadmised sotsiaalpoliitikast, hariduse rahastamisest ja makse-andisüsteemide mõjust.
2024-03-20
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Esineja näitab õigusalast kompetentsi, viidates tellitud õigusanalüüsile ning Euroopa Liidu õiguse nõuete vastuolule põhiseadusega. Ta rõhutab võimalikku kahju ja õiguskantsleri kriitikat ning mainib konkreetseid riske, nagu 21,9% aastas intressi ja riigile lisakulude potentsiaali seoses kahjunõuetega.
2024-03-19
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teadmistepagasit tervishoiu rahastamisest, haiglavõrgu korrastamisest ja ennetusest ning kasutab viiteid uuringutele (Riigikontroll, Tervise Arengu Instituut). Kirjeldab konkreetseid mõisteid nagu jätkusuutlik rahastamismudel, kvaliteet ja ennetus ning selgitab seoseid majanduskeskkonna ja makse laekumise vahel. Esindab selget tunnetust tervishoiu süsteemsete muutuste vajalikkusest ning toob välja vajakusi kokkulepitud eesmärkide rakendamisel.
2024-03-18
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta näitab kogemust loomakaitsevaldkonnas, juhib loomakaitse toetusrühma ja tegeleb arupärimistega ministeeriumitega. Mainib erinevaid registrite loomise võimalusi (nt autode register) ja rõhutab kohalike omavalitsuste rolli koordineerimist ning menetluslike takistuste mõistmist.
2024-03-13
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Ta viitab põhiseaduse §10-le ja ÜRO puuetega inimeste konventsioonile ning kasutab ombudsmani ja õiguskantsleri seisukohti, et hinnata eelnõude mõju. Ta demonstreerib konstitutsioonilise õiguse ja inimõiguste teemadega ning toob konkreetseid näiteid eelnõude võimalikust kahjust. Kasutab terminoloogiat nagu „riigi eriline hoole“ ja „süütuse presumtsioon“, et tugevdada argumente. Näideena rõhutatakse automaksu erandite puudumist puudega inimeste jaoks ning rahvusvaheliste kohustuste järgimise olulisust.
2024-03-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta.tähele märgib põhiseaduslikku kaitset (põhiseaduse §28) ja viitab õiguskirjandusele ning Euroopa sotsiaalahtrale, kasutades selge juriidilist argumentatsiooni. Kasutab konkreetseid viiteid (põhiseadus, õiguskirjandus, Euroopa sotsiaalharta) oma seisukohtade õigustamiseks. Näitab kontsentreeritud tehnilist ja seadusandlikku teadmistebaasi maksukorralduse ning sotsiaalse kaitse teemadel.
2024-03-06
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Näitab teadmisi maksupoliitikast ja selle sotsiaalsest mõjust (automa maks, käibemaks, aktsiis) ning viitab Rahandusministeeriumi hinnangutele ja Euroopa Liidu õiguslikkusele. Esitab küsitavaid väiteid ja nõudab kindlaid analüüse ning tõendust küsimustele (nt „kas on läbi viidud kindel analüüs?”). Lisaks toob esile auto- ja motospordi infrastruktuuri ning riigi panuse probleeme, mis nõuavad eraldi kaalumist.
2024-03-04
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab maksupoliitika teemade tundmist, mainides käibemaksu, aktsiiside ja eraldi automaksu mõju ning kolmekordse maksustamise kontseptsiooni. Viitab põhiseaduse ja õiguspärase ootuse põhimõttele ning vajadusele mõjususanalüüside järele, mis näitab suhtlemist majandus- ja õiguslike põhimõtetega. Toob näiteid maapiirkondade, perede ja spordi (auto- ja motospord) mõju kohta, kuid ei esita keerukaid tehnilisi andmeid – keskendub avalikule mõJustusele ja eelarvealastele tagajärgedele.
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
On demonstratiivne maksuprobleemide ekspert, kasutab täpselt terminoloogiat (käibemaks, aktsiis, automaks) ja seob need hindade, teenuste hinnad ja tarbijakoormuse muutumisega. Viitab ka teevõrgu investeeringute vähendamisele kui potentsiaalsele efektiivsele tagajärjele, näidates analüütilist lähenemist.
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Räägib maksustamisest ja selle majanduslikest mõjudest, mainides käibemaksu tõusu, aktsiiside muutust ning eraldi automaksu kontseptsiooni. Harrastab terminoloogia nagu “tarbimise põhine maksustamine” ja “investeeringute maht”, ning seostab maksupoliitikat hinnatõuse ja riigieelarve kulustruktuuriga. Esineja näitab teoreetilist arutust maksude kõrvalmõjude kohta ning püüab kasutada majanduslikke seoseid konkreetsete eestkõnelejana.
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Ta on tähelepanu köitnud Riigikontrolli raportile ja finantsmudeli vajalikkusele kõrgkoolide rahastamisel, kasutades arvulisi argumente (1,5% SKP, 1 euro -> 4 eurot tagasi majandusse). Teemad hõlmavad kõrgkoolide rahastamist, ingliskeelsete õppekavade mõju ja keelearengu rolli. Rõhutab tööturuvajaduste ja eestikeelsete õppekavade koormuse seoseid ning vajadust jätkusuutliku rahastamismudeli järele.
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Omab teadmisi teehoiust ja infrastruktuuri rahastamisest (teehoiukava, investeeringud, automaks). Viitab konkreetsetele kontseptsioonidele ja numbrilistele kohtuandmetele (poole võrra vähem investeeringuid), mis näitab arusaama teede rahastamisstruktuurist ja selle mõjust. Kasutab tehnilisi mõisteid (teehoiukava, investeeringud, automaks) ning viitab aruteludele infotunni vormi kohta.
2024-02-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teadmistepagasit turistide majanduslikust mõju kohta: kasutab numbreid (nt 20% hotellimajutusest, 80% muudes teenustes | kumulatiivne kahjum >80 miljonit eurot) ja viiteid hotellide liidule; esitab põhimõtteid mõjuanalüüside ja regionaalse poliitika vajalikkusest. Tuuakse välja ka konkurentsiolukord naaberriikide vastu ning regionaliseerimise kaal.
2024-01-24
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab tugevat teadmistepagasit õigusloomepoliitikast: väljatöötamiskavatsuse, mõjuanalüüsi ning põhiseaduspärasuse kontrolli olulisusest; viitab ekspertarvamustele (Carri Ginter, Allar Jõks) ning arutleb nii kodanikuõiguste kui Euroopa Liidu õigusaktide üle. Tõstab esile, et õigusloome peab olema kaasav, nähtav ja enam võrdseid õigusi tagav.
2024-01-24
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Kandub välja asjatundlikkus hariduse rahastamise ja eelarve struktuuri teemadel: mainitakse riigi eraldatavat 147 miljonit eurot ning Tallinn täiendavat sama summa lisana, viidatakse 2024. aasta eelarve numbritele ja Haridussilma andmetele (30. septembri seis), ning tuuakse võrdlusi kohalike omavalitsuste palgalisade kohta. Näidatakse teadmisi streigi ajal palga maksmise õiguslikkuse kohta ning viidatakse sõltumatule juriidilisele analüüsile ja konkreetsetele väljavõtetele (nt Viimsi vald 521 euro lisaks vs 100 euro kuus).
2024-01-23
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Demonstratiivne teadmistepagas hariduse ja teaduse rahastuse teemal: 120% palgaeesmärgistus, kõrgkoolide rahastus 1,5% SKP-st, koguteadus-arendustegevuse 3% (2% erasektor, 1% riik). Viitab rahvusvahelistele näidetele (Soome, Rootsi, Saksamaa, Singapur) ja rõhutab erasektori kaasamise vajalikkust. Viitab Margit Sutropi ideedele seaduslike innovatsioonimehhanismide arendamisest ja soovib neid uuesti arutluse lauale tuua. Näitab oskust siduda andmed ja poliitikasoovitused, et töötada teadmistepõhise majanduse nimel.
2024-01-17
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhutab tulumaksumäärade erinevusi ja 30 eelnõu; kasutab terminoloogiat tulumaksuseaduse muudatused, tulumaksumäär; näitab teadmisi maksupoliitika valdkonnast ning eelnõude võrdlemisest.
2024-01-17
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Rõhutab teadmisi hariduse rahastamisest (palgafond tuleb riigilt) ja streigi õiguslikkuse arutelust; toob esile kohalike omavalitsuste eelarvete rolli ning Tallinna konteksti.
2024-01-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi õigusriigi põhimõtetest, prokuratuuri järelevalvest ja kohtusüsteemi sõltumatusest; mainib terminid nagu prokuratuur, Justiitsministeerium ja pretsedendi loomine, viidates institutsioonide tasakaalu olulisusele; kasutab põhiseaduslike mehhanismide rääkides selgelt ja tehniliselt mõtestatult. Esile tõstetakse potentsiaalseid riske, kui järelevalve liikub ministri kontrolli alla. Not enough data on täiendava tehnilise detaili kohta.
2024-01-15
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Räägitakse põhjalikult energiasektori ja suurprojektide teemadel: põlevkivijaamad, Rail Baltica ja tuumajaam. Näitab arutluses tehniliste riskide ja teostusprobleemide raskust ning Ukraina stsenaariumi kontekstis potentsiaalset riskide hindamist. Tekstist kumab kogemus energiainfrastruktuuri teemadega.
2024-01-11
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Rõhutatakse teemad: perekonnaseisutoimingud, meditsiinilise sünnitõendi puudumine, kohtulahendid ja lapse kohta dokumentide puudumine; näiteid lünga ja dokumentatsiooni puudujäägist. Viidatakse Siseministeeriumi, Sotsiaalministeeriumi ja Justiitsministeeriumi koostööle ning praktikasse tekkivate vastuolude kontekstile. Näited ilustreerivad teadmisi perekonnaseisu seadusandlusest ja haldusprotsessidest.
2024-01-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Näitab teadmisi ELi rahanduse mehhanismidest (ESM) ja ratifitseerimise protseduuridest; kasutab tehnilisi termineid nagu 'ESM-i aluslepingu muudatused' ja 'dokument jõustumine', esitab seotud küsimusi.
2024-01-10
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Esineja viitab Euroopa Komisjoni majandusprognoosile ja Eesti Panga prognoosile ning kasutab konkreetseid andmeid (nt töökohtade arv 40 000→75 000 prognoositavaks). Ta rõhutab ostujõu mõjutegureid ja vajadust investeeringutega majandust toetada, mitte maksureformidega raha koguda. Tekstis ilmnevad majanduslikud mõjud ja eelarvetegevuse tehniline kriitika, mis näitab tugevat arvulist ja faktipõhist lähenemist.
2024-01-08
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Esineja demonstratsioon keskendub maksubaasi mõjule kohalikele eelarvetele, investeerimise ja Euroopa rahastuse taotlemise mehhanismidele ning hariduse rahastamise korraldamisele. Ta toob välja vajaduse keskset rahastust ning koolide ja omavalitsuste ühist lähenemist, sealhulgas vaimse tervise teenuste (nt koolipsühholoogid) personalihalduse küsimusi. Nimetatud on ka konkreetne vajadus “pea 600 uut spetsialisti” lähiaastatel, mis näitab huvi personalivaldkonna planeerimise vastu.