Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-06-09
Poliitiline positsioon
Peamine fookus on kodanikuõiguste ja isikuandmete kaitse demokraatlikus õigusriigis ning kriitika kiirustatud ja ebapiisavalt reguleeritud jälgimissüsteemide suhtes. Toetab otsuse peatada kaamerate kasutus kuni õigusliku selguse saavutamiseni ning rõhutab sõltumatu järelevalve ja läbipaistvuse vajalikkust. Samuti on oluline perepoliitika ning riigi abi laienemine erinevatele omavalitsustele (tasuta lasteaiad), mille puhul on ta valmis koostööks ja laiemaks konsensuseks; kriitiline on varasema sotside ning valitsuse käitumise suhtes, kuid mitte destruktiivne, pigem probleemidele lahendustele keskendunud.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab tugevat teadmistebaasi õiguskaitse, andmekaitse ja Euroopa õiguse valdkondades: viitab õiguskantsleri kirjale, Euroopa Kohtu lahendustele, PPA kontrolli meetmete puudustele ning vajadusele kehtestada selged alused andmete kogumisele ja töötlemisele. Kasutab statistikat ja auditeid (nt 20 miljoni pildi kuu kohta, ligipääsu piiranguid, logide kontrolli) ning rõhutab kohustuslikku õiguspärast alus ja kontrolli.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rõhutatud analüütiline ja faktipõhine stiil; kasutab struktureeritud argumente, loetleb punktid ja küsimusi ning lükkab tagasi kiired otsused. Kõne on vormiline, guidelinesi ja õigusalaste nüanssidega ning sisaldab emotsioonide kontrollitud väljendusi, kuid üldiselt säilitab rahuliku, kuid otsusekindla toon.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Selles perioodis on ta aktiivne osaleja mitmes plenaaraktuses 9. juunil 2025, tehes põhjalikke, pikemaid sõnavõtte ning viidates mitmetele hiljutistele aruteludele ja eelnõudele. Näitab järjepidevat osalust erinevates küsimustes (julgeolek, sotsiaalpoliitika, majandus) ning mainib sageli, et arutelud jätkuvad järgmistel istungitel (“homm arutama”).
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitiline valitsuse ja vastavate ministrite tegevuse suhtes, eriti seoses CCTV-kamervõrgu kasutamise või selle ehitamise juhisega; peab eelnõu kiirustamist ja varjatud memo–riiki ohtu demokraatlikule õigusriigile ning toimetamistes varjamatuks. Nõuab esile tõsta ja kontrollida õiguspärasust ning soovib rohkem läbipaistvust ja sõltumatut järelevalvet.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab valmisolekut laiemaks koostööks, eriti sotsiaalpoliitika vallas (tasuta lasteaiad) ning riigi abi laiendamisel omavalitsustele; soovib konsensuse saavutamist ja juhib tähelepanu, et kõiki meetmeid tuleb koordineerida riigi tasandil. Samas on kriitiline konkreetsete partnerite ja poliitikakogemuste suhtes, kuid ei välista koostööd.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tähelepanu keskmes on riiklik tasand ja Tallinn kui näide: kaalub, et Tallinna tasuta lasteaiad oleksid eeskuju, kuid rõhutab vajadust laiendada see üle Eesti. Seetõttu on regionaalsed väljakutsed (omavalitsuste erinevad võimalused) olulised ning riik peaks pakkuma tuge.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooling peretoetuste ja sotsiaalsete meetmete kallak: pooldab tasuta lasteaiad kui investeeringut perede toimetulekusse ja sündimuse soodustamiseks. Võitleb vastu automaksi või ebavajalike maksude säilitamisele ning soovib, et riik sekkuks eluasemeturul—noortele sobiva eluaseme kättesaadavuse suurendamine. Kokkuvõttes eelistab mõõdukat, kuid sihipärast avalikku kulutamist, mis on seotud perede ja noorte elujärje parandamisega.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhirõhk demograafilisel ja sotsiaalsel tasemel: noorte sündimuse ja vaimse tervise olukord, kinnisvara kättesaadavus ning üksikvanemad kui haavatav rühm. Toetab pereväärtuste tugevdamist, laste toimetuleku parandamist ja tasuta lasteaiaga seotud meetmeid; noorte vaimse tervise probleemide esiletõstmine ning ebakindluse leevendamine.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Tugev tähelepanu eelnõude reguleerimise kvaliteedile poliisikinderuses: nõuab selgeid aluseid, mida tohib koguda ja millal hävitada, ning õiguskaitse sõltumatu järelevalve loomist. Põhieesmärk on enne edasiliikumist tagada õiguspärane alus ja selge kontrollmehhanism, samuti arutelu ning eelnõu arutelu järjekord ja kvaliteet.
7 Analüüsitud kõnesid