Istungi profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-01-23
Poliitiline positsioon
Rõhutab teadmistepõhise majanduse olulist rolli ning hariduse, kõrgkoolide ja teaduse integreeritud arengut. Vastustaval toonil taunib valitsuse plaane rahastuse ümberjagamisel õpetajate palgaküsimuse jaoks ning rõhutab, et see kahjustab kogu süsteemi. Nõuab konkreetseid sihte ja laiapõhist, erakondadeülest kokkulepet ning tugevatel tõdedel põhinevat investeerimisstrateegiat haridusse ja teadusse (1,5% SKP kõrgkoolidele, 3% teadus- ja arendustegevusele, 2% erasektorilt). Ta näeb investeeringuid kui peamise majanduskasvu allikat ja soodustab kõikehõlmavat, pikaajalist poliitikakokkulepet, mitte lühiajalisi kärpeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstratiivne teadmistepagas hariduse ja teaduse rahastuse teemal: 120% palgaeesmärgistus, kõrgkoolide rahastus 1,5% SKP-st, koguteadus-arendustegevuse 3% (2% erasektor, 1% riik). Viitab rahvusvahelistele näidetele (Soome, Rootsi, Saksamaa, Singapur) ja rõhutab erasektori kaasamise vajalikkust. Viitab Margit Sutropi ideedele seaduslike innovatsioonimehhanismide arendamisest ja soovib neid uuesti arutluse lauale tuua. Näitab oskust siduda andmed ja poliitikasoovitused, et töötada teadmistepõhise majanduse nimel.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Tone on otsustav, ent konstruktiivne; kasutab emotsionaalseid viiteid (plakat “Pole õpetajat, pole inseneri, pole majandust”) koos faktipõhise argumentatsiooniga. Kombineerib semantilise ja visioonilise retoorika ning rõhutab vajadust konsensuse ja koostöö järele. Tekst on formaalne ja süsteemne, kusjuures emotsionaalne taust jääb hariduse ja tuleviku turvalisuse temaatikas esile.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Käis üks kõne plenaaristungil 23.01.2024; viitab varasematele meeleavaldustele õpetajate osas ning aruteludele eelarve üle. Ei ole andmed teistest sündmustest või regulaarsete visiitide kohta selles perioodis.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitik suunatud valitsusele ja ministritele, eriti plaanidele rahastust kohtades ümber jaotada õpetajate palgade katteks, mida näidatakse potentsiaalse kahjuna haridusele, teadusele ja kõrgkoolidele. Toob välja konkreetseid vastuväiteid lubaduste täitmata jätmise ning eelarvete segmenteerimise kohta; kõne toon on kriitiline, kuid mitte populistlik, soovides laiapõhjalist kokkulepet.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõige selgemalt keskendub erakondadeüleste kokkulepete vajadusele ja partnerlusele erasektori ning teadusasutustega. Toob esile vajaduse koostöö ja ühisplatvormide loomiseks ning on valmis jätkama või taastama varasemaid initsiatiive (nt Sutropi eelnõu) seadusandlikul tasemel. Eeldab ja soodustab koostööd erinevate osapoolte vahel.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Nationaalne, keskendub Eesti tasandile; viitab rahvuslikele võrdluste tulemustele ning Eesti haridussüsteemi finantsbaasile. Ei puuduta konkreetseid piirkondi või kohalikke projektideks suunatud tähelepanu.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduse arendamine lähtub investeeringutest haridusse ja teadusesse; rõhutab riigi ja erasektori tasakaalustatud rolli ning soovib tugevaid maksusoodustusi ettevõtete teadus- ja arendustegevuste jaoks. Esitab selge eesmärgi: 3% SKP seotud teadus- ja arendustegevuse investeeringust, millest 2% oleks erasektorilt ja 1% riigilt; eelistab, et raha ei voolaks ümber teistesse valdkondadesse, vaid lisanduks otse haridusele ja teadusele. Eeldab suuremat erasektori osalust ja konkurentsivõimelist palgakomponenti kõrgkoolides ja teadusasutustes.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Hariduse kättesaadavuse ja kvaliteedi ning eestikeelse kõrghariduse säilitamise teemad on keskmes. Rõhutab, et hariduse ja teaduse alarahastus mõjutab ühiskonna tulevikku ning osutab vajadusele tagada jätkusuutlik human capital. Emphasises oskuste ja teaduslike kompetentside arendamise kaudu ühiskondlikku ja majanduslikku heaolu.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Eelistab seaduslikke mehhanisme, mis stimuleerivad ettevõtete innovatsiooni ja teadusinvesteeringuid; soovib eelnõude taaselustamist ning laiapõhjalist koalitsiooni nende elluviimiseks. Seadusandlikul tasandil näeb prioriteetseid samme hariduse, kõrgkooli ja teaduse rahastuse kindlustamiseks; rõhutab konkreetsed rahastusnõuded ja tasandite vahelise koostoime seadusalust tagamist. Mainib vajadust, et liikumine oleks ühiselt vastu võetud ja järjepidev.
1 Analüüsitud kõnesid