Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Valitsuse poliitika
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Positsioon keskendub automaksu plaani tugevale vastuvõtmisele ja selle vastuargumentidele. Ta kirjeldab maksude kolmekordistumist (käibemaks, aktsiis, eraldiseisev automaks) kui koormuse suurendamist autoomanikele ning väidab, et see raskendab tarbimist ja investeeringuid. Ta rõhutab mobiilsuse ja eriti maapiirkondade olukorra halvenemist, kui plaaniga ei pakuta vastavaid lahendusi. Seetõttu on tema hoiak tugevalt opositsiooniline ning fokuseeritud maksepolitikale kui halvale ja ebapraktilisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Käsitletavad teemad puudutavad maksustamise struktuuri (käibemaks, aktsiis, eraldiseisev automaks) ning nende kumulatiivset mõju hindadele ja tarbimisele. Tõstetakse esile seos maksumuudatuste ja infrastruktuuri rahastamise vahel ning rõhutatakse mõju mobiilsusele, eriti maapiirkondades. Tekst kasutab termini “kolmekordne maksustamine” ja viitab investeeringute mahu võimalikele muutustele.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Rhetorically combative ja kriitiline; algab tavapärase ülistusega, kuid kohe liigub konkreetsete puuduste ja mõju kriitikani. Kasutatakse retoorilisi küsimusi ja sarkastilist tähelepanu pööramist (nt “mille jaoks te neid makse kogute?”). Tekst on detailne, faktidega varustatud ning soovib mõju hindamisel näidata alternatiivide puudumist ning valitsuse ebaefektiivsust.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne osaleja parlamendis: 14.02.2024 esinemine kaks korda sama päeval (esimene kõne automaksu teemal, teine kõne, milles sekundeeris eelkõnelejale). Viitab regulaarsele platvormil osalemisele ja teemade järgimisele, samuti plaani küsimisele ja juhataja teemast kinnipidamise soovile. Näitab jäigalt ajastatud, korduvat arutelu- ja orderi järgimise mustrit.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev opositsioon automaksu plaanile: keskne kriitika on lisakoormus autoomanikele ning investeeringute vähenemine ja mobiilsuse edasine piiramine. Kriitika on peamiselt poliitikapõhine, mitte isikupoolne, ning rõhutab maksu- ja prioriteetide ümberhindamist. Ta ei näita valmisolekut eelnõuga kokkuleppele või pidevalt jätmisega tegelemisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed puuduvad
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus keskendub maapiirkondade mobiilsusele ja elanikke puudutavatele küsimustele. On rõhutatud, et plaan ei toeta maapiirkondade vajadusi ning et meetmed peaksid arvestama piirkondlike eripäradega, mitte vaid üldistatud kasu või kulu kontseptsioone.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik lähenemine on kriitiline maksutuste suhtes: rõhutatakse, et käibemaksu, aktsiiside ja eraldiseisva automaksu kombinatsioon suurendab autoomanike kulusid ning toob kaasa hinnataseme tõusu. Väidetakse, et maksuvoogude suunamine võib vähendada investeeringuid teetaristusse ja üldist infrastruktuuri arengut. Oponent rõhutab vajadust mobiilsuse jaotuse ning tõhusamate kulutuste prioriseerimise järele.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Legislatiivne fookus on automaksu seadustamise eelnõu ning selle vastuvõtmise või vastuhakk. Esineja on eelnõu vastane ja rõhutab, et puuduvad kasulikud alternatiivid ning et olemasolev kinnitub koormuse ja investeeringute ebasoodsa tasakaaluga. Ei viita konkreetsetele edusammudele või saavutustele parlamendiseaduste kontekstis.
2 Analüüsitud kõnesid