Päevakorra profiil: Anastassia Kovalenko-Kõlvart

Liikluskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (400 SE) kolmas lugemine

2024-06-12

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kesk‑erakonna esindajana on eelnõu oluline osa Keskerakonna kavandatud reformist. Toetatakse eelnõu sisulisi muudatusi, mis suurendavad mittevaralise kahju hüvitisi, suurendavad läbipaistvust ja loovad kindlustusandjale kohustuse hinnata kahju suurust. Samas märgitakse vajadust lahendada ebavõrdused elektriliste tõukerataste kindlustamisel ning plaanitakse eraldi seaduseelnõu nende küsimuste parandamiseks, mis näitab policy‑driven ja tulemuspõhist lähenemist. Algsed muudatusettepanekud on suurenenud mittevaralise kahju hüvitiste osas ning esile tõstetud on vajadus läbipaistvuse ja õigluslikkuse parandamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Speaker demonstreerib tugevat teadmistebaasi liikluskindlustuse ja mittevaralise kahju valdkonnas: toob välja täpseid summasid (100–2600 eurot, 3200 eurot) ning kohtupraktika mõju; mainib Riigikohtu hinnanguid ja 2014. aasta määruste vanust. Viitab õigusloome ja kohtupraktika seostele ning viidatakse akadeemilisele taustale (baccalaureuse töö mittevaralise kahju teemal) ning spetsialisti Indrek Sirk tegevusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on empaatiline ja faktidel põhinev: kasutab kaasahaaravat näidet 28-aastasest naisest, kuid ühendab selle selgete arvuliste andmete ja kohtupraktikaga. Stiil on pigem rahulik ja lahendustele suunatud kui poleeriv või sõjakas; tegemist on faktide ning põhjuste selgitamisega, mis toetab eelnõu edasiviimist.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Pole piisavalt andmeid esindaja aktiivsuse sageduse või korrapäraste avalduste kohta selles perioodis; esitatud on üks üksik kõne. Pole teada, kas esinemisi toimus regulaarselt teavitatud ajaperioodil.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõne ei tsiteeri otseseid vastaseid poliitilisel tasandil, kuid kritiseeritakse senist praktikat kindlustusseltside tegevuse ja kohtupraktika valguses ning rõhutatakse, et praegune süsteem on inimeste jaoks ebaõiglane ja kallis. Mainitakse potentsiaalset lobitööd seoses elektriliste tõukerataste regulatsiooniga ja arutatud on riigiabi küsimused; kriitika on peamiselt poliitika- ja praktika‑tasandil, mitte isiklike rivaalsete erakondade vastu suunatud.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab koostöövalmidust ja koalitsioonis toimuvat kompromisside otsimist: märgib, et Keskerakonna fraktsioon esitas olulised muudatusettepanekud ja need arvestati; väljendab soov edasi töötada koos ja tuua välja ka eraldi seaduseelnõu, et liikluskindlustuse asjades ebavõrdsused lahendada.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil; kõne viitab riiklikule seadusandlusele, Riigikohtu hinnangutele ja riiklikele institutsioonidele (Riigikohus, Eesti Liikluskindlustuse Fond). Ei viita konkreetsetele piirkondadele või regioonilisele majandusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikult rõhutatakse kulude vähendamist ja õiglasemat hüvitist, mis muutub "odavamaks inimestele" ning suurendab läbipaistvust (koos 20 suurima mittevaralise kahju hüvitise avaldamisega). Samas märgitakse potentialsele lisakulule piirangute ja ebavõrdsuse tõttu mõne ettevõtte suhtes ning varajane kriitika senise süsteemi ja kulude koorma kohta kindlustusseltside poolt. Näitab tasakaalustatud, kuid soojalt pro-regulatiivset vaadet.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Rõhutatakse ohvrite ja nende perede kaitset liiklusõnnetuste järel: kirjeldatakse mittevaralise kahju vajadust ja raskusi rikkumisest tingitud kahjude saamisel, et vähendada inimeste kannatusi ja kohtu- ning advokadikulude koormat. Mainitakse noorte perede olukorda ja privaatsuse puudumist, mis toob esile sotsiaalset õiglust ja kättesaadavust hüvitistele.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised prioriteedid on mittevaralise kahju hüvitise süsteemi parandamine (kindlustusandja kohustus hinnata kahju, avaldamise kohustus), läbipaistvuse suurendamine ning elektriliste tõukerataste kindlustusõiguste reguleerimine. Mainitud on eelnõu muudatused, nende vastuvõtmine ja tulevikus kavandatav eraldiseaduslause, mis lahendaks veel jäävad ebavõrdsused. Tõstetud on ka vajadus muuta kulutusi ja suurendada õiglust.

1 Analüüsitud kõnesid