Päevakorra profiil: Anti Allas

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada õigusaktide eelnõud, millega tagatakse koolivõrgu kujundamise arusaadavus ja etteplaneeritus" eelnõu (285 OE) esimene lugemine

2024-04-10

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab väikekoolide säilitamise eesmärki, kuid suhtub skeptiliselt konkreetse eelnõu (285 OE) siirusesse ja tegelikku mõjusse. Ta rõhutab, et eelnõu ei paku tegelikku lahendust, ning seab kahtluse alla, kas raha jõuab omavalitsuste kaudu sihtotstarbeliselt väikekoolidesse. Poliitiline raamistik on poliitikapõhine, keskendudes konkreetse rahastusmudeli (klassikomplektipõhine rahastus) propageerimisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib aastakümnete pikkust teadmist haridusrahastuse ja koolivõrgu teemal, tundes hästi omavalitsuste rahaliikumise eripärasid. Ta pakub välja spetsiifilise tehnilise lahenduse: klassikomplektipõhise rahastuse kriteeriumitele vastavatele väikekoolidele, mis asuvad suurematest asulatest kaugemal. Samuti viitab ta ettekandja varasemale rollile haridusministrina, mis näitab teadlikkust valdkonna ajaloost.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline ja kriitiline, kuid viisakas, alustades tunnustusega eelnõu eesmärkide sümpaatsuse kohta. Kõneleja kasutab loogilist ja kogemuspõhist argumentatsiooni, seades kahtluse alla eelnõu siiruse ja tõhususe, tuginedes teadmistele omavalitsuste toimimisest. Ta esitab oma seisukoha küsimuse vormis, pakkudes samas välja selge alternatiivse lahenduse.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu esitajatele ja varasematele otsustajatele (sh endisele haridusministrile) selle eest, et nad pole aastakümnete jooksul suutnud pakkuda tegelikku lahendust väikekoolide rahastamisele. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, seades kahtluse alla eelnõu siiruse ja tegeliku mõju.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud kohalikele omavalitsustele ja maapiirkondadele, rõhutades väikekoolide säilitamise olulisust, eriti nende puhul, mis asuvad suurematest asulatest kaugemal. See rõhutab regionaalset ebavõrdsust hariduse kättesaadavuses.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik vaade keskendub haridusrahastuse ümberkorraldamisele, pooldades klassikomplektipõhist rahastust, et tagada raha jõudmine spetsiifilistele, kriteeriumidele vastavatele väikekoolidele. Ta väljendab skepsist praeguse rahastusmudeli suhtes, mis jätab omavalitsustele liiga suure vabaduse raha jaotamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja koolivõrgu kujundamine, rõhutades väikekoolide säilitamise vajadust ja rahastamise läbipaistvust.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja on konkreetse eelnõu (285 OE) suhtes skeptiline kriitik, kuid kasutab seda platvormi, et algatada arutelu klassikomplektipõhise rahastuse sisseviimise üle väikekoolide toetamiseks. Ta on alternatiivse rahastusmudeli algataja ja toetaja.

1 Analüüsitud kõnesid