Päevakorra profiil: Anti Allas
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt riigieelarve reformi hindamisele, kritiseerides teravalt tegevuspõhise eelarve (TBB) ebaõnnestumist selguse, efektiivsuse ja lihtsuse suurendamisel. Kõneleja peab olukorda kurvaks ja nõuab Vabariigi Valitsuselt tegutsemist. Ta toetab vastutustundlikku üleminekut kulupõhise ja tegevuspõhise eelarve kombinatsioonile, rõhuasetusega kulupõhisusele. Seisukoht on tugevalt tulemus- ja poliitikapõhine, keskendudes riigi rahakasutuse läbipaistvusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigieelarve planeerimise ja reformide vallas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "tegevuspõhine eelarve," "kulupõhine eelarve" ja "tulemusmõõdikud." Ta toetub oma argumentides Riigikontrolli audititele ja järeldustele ning viitab osalemisele Riigieelarve kontrolli erikomisjoni aruteludel. Ekspertiis keskendub süsteemsele analüüsile ja reformi tegelike tulemuste hindamisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt analüütiline ja kriitiline, väljendades pettumust eelarvereformi tulemuste üle ("tõeliselt kurb on auditist lugeda"). Argumentatsioon on loogikapõhine, toetudes Riigikontrolli järeldustele ja faktidele (nt paralleelsed eelarved ja suurem kulukus). Lisaks esitab kõneleja lühikese, kuid terava protseduurilise märkuse, keskendudes saalis valitsevale viisakusele ja isiklikule austusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne riigieelarve kontrolli erikomisjoni töös, olles seal teemat mitmel korral arutanud ja kuulanud diskussioone. Kõik esinemised toimusid ühel päeval Riigikontrolli aruande käsitlemisel Riigikogus. Tegevusmuster viitab osalemisele olulistes järelevalve- ja kontrolliprotsessides.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Vabariigi Valitsusele ja ministeeriumidele seoses tegevuspõhise eelarve reformi ebaõnnestunud elluviimisega, mis on toonud kaasa suurema segaduse ja kulukuse. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, seades kahtluse alla reformi eeldused ja tegeliku võimekuse seda ellu viia. Lisaks kritiseeritakse üht kõnelejat ebaviisaka käitumise (näpuga näitamise) pärast, rõhutades vajadust viisakuse järele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja toetab ja tunnustab Riigikontrolli ja teiste valdkonna asjatundjate kriitikat eelarvereformi osas. Ta rõhutab vajadust vastutustundliku plaani järele, mis arvestaks saadud kalli kogemusega, viidates valmisolekule kombineerida erinevaid eelarvepõhimõtteid tuleviku lahenduse leidmiseks. Koostöös Riigikontrolliga nähakse selget vihjet tegutsemiseks valitsusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid ebapiisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad fiskaalset läbipaistvust ja riigi rahakasutuse efektiivsust, nõudes selgust küsimuses, "kui palju, miks ja kuhu raha läheb." Kõneleja kritiseerib tegevuspõhise eelarve kulukust ja ebaselgust, toetades kulupõhise eelarve põhimõtete taastamist, säilitades samas teatud tulemustele orienteerituse seose.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigieelarve reformi hindamisel ja tulevaste eelarveotsuste suunamisel. Kõneleja osaleb aktiivselt eelarve kontrolli protsessis, nõudes valitsuselt selget plaani tegevuspõhise eelarve ebaõnnestumise järel ning otsustamist eelarve struktuuri (kulupõhine vs. tegevuspõhine) osas.
3 Analüüsitud kõnesid