Päevakorra profiil: Andrei Korobeinik

Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine

2024-10-16

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitik toetab tugevalt eelarve läbipaistvuse suurendamise eesmärki, kuid kritiseerib teravalt valitsuse tegelikku tegevust ja eelnõu rakendamise ebakõlasid. Peamine fookus on Riigikogu rolli kaitsmisel ja valitsuse suutlikkusel esitada usaldusväärset ning reaalsusele vastavat eelarvepilti. Poliitiline raamistik on tulemuspõhine, keskendudes valitsuse ebaõnnestumisele lubatud läbipaistvuse tagamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles detailset teadmist riigieelarve protseduuridest ja sisust, viidates vastuoludele seletuskirja ja ministri vastuste vahel. Eelkõige demonstreerib ta asjatundlikkust ühistranspordi dotatsioonide ja kärbete konkreetsete numbrite käsitlemisel (nt 10 miljonit, 6 miljonit kärbe, 30 miljonit varjatud kokkulepe). Ta kasutab tehnilisi termineid, et seada kahtluse alla eelarve detailide vastavus tegelikkusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline ja kriitiline, rõhutades loogilisi vastuolusid ja menetluslikku ausust, kuigi algab optimistliku sissejuhatusega. Kõneleja kasutab retoorikat parlamendidebati kvaliteedi kaitsmiseks, seades kahtluse alla ministri ütluste järjepidevuse ja lugupidamise kolleegide vastu. Rõhk on loogilisel argumentatsioonil ja faktide kontrollimisel, mitte emotsionaalsel veenmisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu istungil, esitades järjestikuseid küsimusi ministrile eelnõu esimesel lugemisel. Ta rõhutab oma pidevat kohalolekut saalis ("Ma olen siin saalis olnud algusest peale"). Tegevusmuster näitab keskendumist parlamenditööle ja valitsuse järelevalvele.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsuse ja ministrite tegevusele, kritiseerides nii eelarve läbipaistmatust kui ka ministri ebaeetilist käitumist parlamendis. Kriitika on intensiivne, keskendudes ministri ütluste vastuolulisusele ja parlamendiliikme küsimuse rumalaks nimetamisele. Rünnakud on nii poliitilised (eelarve ebatäpsus) kui ka protseduurilised/isiklikud (ministri ausus).

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab positiivselt ja tunnustavalt kolleegidele (Anastassia, Lauri, Vadim Belobrovtsev), kinnitades, et teised on esitanud sarnaseid või seotud küsimusi. See viitab koostööle teiste parlamendiliikmetega, kes jagavad muret eelarve läbipaistvuse ja ministri käitumise pärast. Koostööd valitsusega ei mainita.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on kaudne, keskendudes ühistranspordi eelarvele ja dotatsioonidele, mis on oluline regionaalse taristu ja teenuste tagamisel. Ta toob näiteks regionaalministri poolt tutvustatud ühistranspordi eelarve kärped ja varjatud kokkulepped. Konkreetseid piirkondi või kohalikke projekte ei nimetata.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Poliitik rõhutab tugevalt fiskaalset läbipaistvust ja nõuab, et eelarve kajastaks reaalset olukorda, kritiseerides varjatud kokkuleppeid ja ebatäpseid andmeid. Ta väljendab muret ühistranspordi kärbete pärast, mis viitab soovile säilitada olulisi avalikke teenuseid, nõudes samal ajal ranget eelarvedistsipliini ja vastutust.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõul (511 SE), mille puhul nõutakse selgust selle kehtivuse (käesolev või järgmine aasta) ja läbipaistvuse osas. Kõneleja positsioon on kriitiline kontrollija, kes nõuab eelnõu rahaliste detailide täpsustamist ja Riigikogu kaasarääkimisõiguse tagamist.

3 Analüüsitud kõnesid