Päevakorra profiil: Andrei Korobeinik

Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) kolmas lugemine

2024-07-29

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline positsioon
Poliitik on tugev automaksu vastane, pidades seda ajutiseks võiduks koalitsioonile, mis aga põhjustab pikaajalist majanduskahju ja ebakindlust. Ta kritiseerib valitsust majanduskasvust loobumise eest ja rõhutab, et maksutõusud kriisi ajal löövad kõige valusamalt just vaesemaid inimesi. Poliitiline positsioon on tugevalt tulemuspõhine, keskendudes valitsuse suutmatusele vältida Eesti langemist Balti riikide seas elatustaseme poolest kolmandaks.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarve teemadel, viidates konkreetsetele summadele (kaks miljardit eurot riigieelarvest välja veetud) ja majandusnäitajatele (majanduskasvu viimane koht Euroopa Liidus). Lisaks on tal detailne teadmine parlamendi töökorraldusest ja protseduurireeglitest, esinedes rahanduskomisjoni aseesimehena ning vaidlustades istungi juhataja tõlgendust vaheaja küsimise kohta.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on võitluslik, kriitiline ja irooniline, eriti valitsuse suunal. Ta kasutab tugevaid emotsionaalseid apelle (kaotatud aastad, vaesemate inimeste valus löök) ning ajaloolisi võrdlusi (halvim olukord alates eelmise sajandi algusest). Protseduurilistes sõnavõttudes kasutab ta sarkasmi, paludes 9-sekundilist vaheaega, et sümboliseerida 9-sendist pensionitõusu.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Poliitik on aktiivne seadusandlikus protsessis, osaledes Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu kolmandal lugemisel nii sisuliste kõnede kui ka protseduuriliste küsimustega. Tema roll rahanduskomisjoni aseesimehena annab talle võimaluse esitada ametlikke protseduurilisi palveid ja vaidlustada istungi läbiviimist. Andmed väljaspool parlamendisaali toimuvate tegevuste kohta puuduvad.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Reformierakond ning valitsusjuhid Kaja Kallas ja Kristen Michal, kelle poliitikat nimetatakse teadlikuks provintsi loomiseks. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades koalitsiooni majanduslanguse ja ebakindluse tekitamises ning eelarveraha raiskamises. Kompromissivalmidust ei ilmne, pigem lubatakse automaksu tühistamist tulevikus.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on antud kontekstis valdavalt vastanduv ja protseduuriliselt takistav, keskendudes valitsuse tegevuse kritiseerimisele ja parlamendi töökorra vaidlustamisele. Ta viitab kolleegidele (nt "hea kolleeg Õnne") toetuste teema käsitlemisel, kuid puudub info erakondadeülese koostöö või kompromisside otsimise kohta.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, rõhutades Eesti majanduslikku mahajäämust võrreldes Läti ja Leeduga ning positsiooni Euroopa Liidu majanduskasvu edetabelis. Konkreetseid kohalikke või piirkondlikke teemasid kõnedes ei käsitleta, välja arvatud viited ehitamata jäänud teedele riiklikus kontekstis.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Poliitik on tugevalt maksutõusude vastu, eriti majanduskriisi ajal, kuna need pärsivad majanduskasvu ja suurendavad ebakindlust. Ta kritiseerib valitsuse kulutusi (kaks miljardit "välja veetud") ja rõhutab vajadust suunata raha teedesse, õpetajate palkadesse, pensionidesse ja kaitsekuludesse. Tema vaated toetavad majanduskasvu soodustavat ja vaesemaid säästvat fiskaalpoliitikat.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja tõstab esile sotsiaalset ebavõrdsust, rõhutades, et maksutõusud löövad kõige valusamalt just vaesemaid inimesi, sealhulgas pensionäre ja puudega inimesi. Ta kasutab irooniat, vastandades väikeseid sotsiaaltoetuste tõuse (9 senti) suurtele maksukoormustele (mitu tuhat eurot registreerimismaksu), et rõhutada valitsuse sotsiaalpoliitika ebaõiglust.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu vastustamine, millele ta ennustab tühistamist. Ta on aktiivne vastane, kes kasutab nii sisulisi argumente kui ka parlamendi kodukorra vahendeid (vaheaja palumine) eelnõu menetlemise ajal.

5 Analüüsitud kõnesid