Päevakorra profiil: Rene Kokk
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada Liiklusseaduse muutmine eesmärgiga lubada liikluses pikemad ja suurema täismassiga veosed, tõstmaks seeläbi maanteetranspordi efektiivsust" eelnõu (278 OE) esimene lugemine
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Tugev toetus maanteetranspordi efektiivsuse tõstmisele pikemate ja suurema täismassiga veoste lubamise kaudu, et parandada sektori konkurentsivõimet. Poliitiline fookus on suunatud valitsusele kohustuse panemisele algatada liiklusseaduse muudatus, viidates 20 aastat kestnud tegevusetusele. Raamistik on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades vajadust leevendada tööjõuprobleeme ja tõsta tootlikkust.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi transpordisektorist, viidates Transpordiameti uuringule (2022–2023) ja naaberriikide (Soome, Rootsi, Saksamaa) praktikale. Kasutatakse tehnilisi termineid (autorongid, täismass, vanniga sõidukid) ning esitatakse konkreetseid andmeid, näiteks 30–40% suurem veomahutavus ja ülekaaluliste veokite kõrge osakaal (53% puisteveomasinatest). Ta tunneb hästi sektori probleeme, nagu autojuhtide puudus ja kliimaeesmärkide täitmise nõuded.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on asjalik, veenev ja mõnevõrra kiireloomuline, rõhutades, et on aeg tegutseda pärast aastakümneid kestnud viivitust. Kasutatakse tugevalt loogilisi ja andmepõhiseid argumente, tuues välja nii majanduslikud (konkurentsivõime, tööjõu tootlikkus) kui ka keskkondlikud kasutegurid (vähenevad läbitud kilomeetrid). Kõne on formaalne ja keskendub lahendustele, viidates uuringutele ja ekspertide arvamustele.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja esitleb Riigikogu otsuse eelnõu (278 OE) esimesel lugemisel, mis oli üle antud juba eelmise aasta septembris, näidates seadusandlikku järjepidevust. Ta rõhutab, et teema on olnud transpordisektoris aktuaalne juba ligi 20 aastat, mis viitab pikaajalisele tegevusele selle teema eestvedamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud Vabariigi Valitsuse ja varasemate valitsuste tegevusetusele, mis on 20 aastat takistanud vajalikke reforme, otsides pigem põhjusi, miks midagi teha ei saa. Eraldi kritiseeritakse praeguse valitsuse poliitilisi otsuseid, mis raskendavad sektori olukorda, nagu diisliaktsiisi tõstmine ja uued teekasutustasud. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub valitsuse suutmatusele toetada ettevõtlust.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja esindab laialdast majandushuvide ringi, mainides transpordi-, metsandus- ja põllumajandussektorit, mis viitab soovile luua laiapõhjaline toetus. Ta kutsub Riigikogu liikmeid üles eelnõu toetama, et teha esimesed sammud sektori toetuseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul maanteetranspordi taristul ja majanduse konkurentsivõimel, keskendudes peamistele magistraalidele (Tallinn–Narva, Tallinn–Tartu, Tallinn–Pärnu–Ikla, Paldiski suund). Rahvusvahelise konkurentsivõime hindamiseks tuuakse võrdluseks lähiriikide (Soome, Rootsi, Norra, Taani, Saksamaa) praktika.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevalt majanduskasvu ja konkurentsivõime tõstmist regulatsioonide leevendamise kaudu, mis võimaldaks tõsta tööjõu tootlikkust ja leevendaks autojuhtide puudust. Vastandub maksutõusudele (diisliaktsiis) ja kõrgele inflatsioonile/intressidele, mis pärsivad ettevõtete investeeringuid ja hakkamasaamist. Näeb regulatsioonide muutmist otsese abinõuna ettevõtlussektori toetamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on suunatud tööjõuprobleemide leevendamisele transpordisektoris, kuna pikemad veosed võimaldaksid kahel juhil teha kolme juhi töö. Lisaks rõhutatakse keskkonnaaspekti, kuna vähenev sõidukite hulk maanteedel parandaks õhukvaliteeti ja vähendaks mürataset.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Riigikogu otsuse eelnõu 278 OE toetamine, mille eesmärk on kohustada Vabariigi Valitsust algatama Liiklusseaduse muutmine pikemate ja suurema täismassiga veoste lubamiseks. Kõneleja on eelnõu algataja ja tugev toetaja, rõhutades, et see on esimene vajalik samm sektori toetamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid