Päevakorra profiil: Rene Kokk

Nordica erikontrolli lõppraport

2025-01-15

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigiettevõtete juhtimise läbipaistvusel ja vastutusel, eriti Nordica pankroti kontekstis, kus maksumaksja raha on kaduma läinud. Kõneleja nõuab tungivalt Nordica erikontrolli täismahus avalikustamist, et paljastada juhtimisvead ja vältida sarnaseid probleeme teistes riigi äriühingutes. Seisukoht on tugevalt suunatud valitsuse tegevuse ja tulemuslikkuse hindamisele, rõhutades vajadust õppida varasematest vigadest.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi Nordica erikontrolli detailidest, viidates auditi pikkusele (20 vs 120 lehekülge) ja selle katteperioodile (jaanuar 2020 kuni juuli 2023). Ekspertiis hõlmab riigi äriühingute (u 25 ettevõtet) süsteemset järelevalvet ning teadmisi varasematest ja praegustest riskijuhtumitest, nagu Tallinna Sadam, Rail Baltic ja ERR. Ta on kursis ka auditi avalikustamise juriidiliste takistustega (pankrotimenetlus).

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on tõsine ja kriitiline, kirjeldades auditi sisu kui "väga masendavat lugemist" ja Nordica lõppu kui "kahetsusväärset". Kasutatakse loogilisi ja protseduurilisi argumente, nõudes valitsuselt konkreetseid vastuseid ja tegevusi, näiteks kirjalikku põhjendust, millistele paragrahvidele tuginedes avalikustamist edasi lükatakse. Stiil on formaalne ja suunatud otsesele järelevalvele.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster keskendub valitsuse tegevuse järelevalvele Riigikogu saalis, esitades peaministrile ja ministritele detailseid küsimusi. Ta viitab aktiivsele osalemisele parlamenditöös, mainides Nordica teema arutamist komisjonides. Tegevus on suunatud konkreetsete dokumentide (auditi) kättesaadavuse nõudmisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse ja läbipaistvuse puudumise vastu, eriti Nordica erikontrolli salajas hoidmise osas, mis takistab juhtimisvigadest õppimist. Vastuseis on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades valitsuse suutmatust tagada riigiettevõtete efektiivne juhtimine ja vältida maksumaksja kahju. Kriitika laieneb ka teistele riigiettevõtetele (ERR), kus makstakse kopsakaid preemiaid kärbete ajal.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on avatud koostööle läbipaistvuse eesmärgil, väljendades heameelt, kui seisukohad valitsusega kattuvad (nt auditi avalikustamise põhimõttes). Samas on koostöö nõudlik ja tingimuslik, paludes viivituse korral taristuministrilt kirjalikku ja paragrahvidele tuginevat juriidilist põhjendust. Ta viitab ka teise ministri (Svet) toetavale seisukohale avalikustamise osas.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes Eesti riigi äriühingute (Nordica, Tallinna Sadam, ERR) juhtimist ja finantsdistsipliini. Mainitakse ka rahvusvahelist konteksti seoses Rail Balticuga ja uurimistega teistes Balti riikides, kuid see teenib eeskätt Eesti siseste riskide rõhutamise eesmärki.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad fiskaaldistsipliini ja maksumaksja raha vastutustundlikku kasutamist, kritiseerides suuri rahalisi kahjusid ja preemiate maksmist koondamiste ajal. Toetatakse riigi äriühingute rangeid erikontrolle, et tagada juhtimise kvaliteet ja vältida raiskamist. Eesmärk on parandada riigiettevõtete juhtorganite teadlikkust juhtimisvigadest.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud riigiettevõtete erikontrollide algatamisele ja auditi tulemuste avalikustamisele. Kõneleja nõuab täiendavat auditit Nordica hilisema perioodi kohta ja analoogsete kontrollide läbiviimist teistes 25 riigi äriühingus, et parandada süsteemset järelevalvet.

2 Analüüsitud kõnesid