Istungi profiil: Aivar Kokk

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-10-21

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline Euroopa Liidu poolt peale surutud detailsete ja ebamõistlike poliitilise reklaami läbipaistvuse nõuete suhtes, eriti mis puudutab väikesi esemeid nagu pastapliiatsid ja visiitkaardid. Kuigi toetatakse läbipaistvust suurte kampaaniakulude puhul, peetakse väikeste detailide reguleerimist "jaburaks" ja liigseks bürokraatiaks. Poliitiline raamistik on suunatud Eesti suveräänsuse kaitsmisele ja mõistlikkuse nõudmisele Brüsseli regulatsioonide vastu.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat teadmist valimiskampaaniate korraldusest, reklaamimeediast (raadio, trükimeedia) ja kampaaniakuludest, keskendudes praktilistele rakendusprobleemidele. Ta arutleb detailide üle nagu logo patenteerimine, QR-koodide tehniline rakendatavus ja raadioreklaami pikkuse mõõtmine sekundites. Samuti mainib ta isiklikku kogemust meediaomanikuna, mis annab talle teadmisi reklaamihinna kujunemisest.

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on kirglik, otsekohene ja kohati frustreeritud, kasutades rahvakeelseid ja emotsionaalseid väljendeid nagu "jura" ja "jabur". Stiil on segu loogilisest argumentatsioonist (kulude ja trahvide analüüs) ja isiklikest näidetest (oma logo "Oma mees Toompeal", laual olev pastakas). Ta kasutab palju retoorilisi küsimusi, et rõhutada regulatsiooni absurdust, püüdes samas olla Ministri suhtes leplik.

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungil, esitades mitu küsimust ja pikema kõne ühe konkreetse eelnõu (poliitilise reklaami regulatsioon) teemal. See viitab intensiivsele fookusele ja soovile mõjutada käimasolevat seadusandlikku protsessi.

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Euroopa Liidu regulatsioonidele ja nende vastuvõtmise protseduurile, mida peetakse ebamõistlikuks ja liigselt detailseks. Samuti kritiseeritakse seaduseelnõu ebaselgust ja potentsiaalseid negatiivseid majanduslikke tagajärgi, mis võivad reklaamifirmasid poliitiliste kampaaniate teenindamisest eemale peletada. Kõneleja kutsub üles protestima rumalate määruste vastu ja vajadusel pöörduma Euroopa Kohtusse.

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on Ministri suhtes isiklikult kaastundlik, rõhutades, et süüdi ei ole Minister ise, vaid regulatsioon. Ta kutsub Majanduskomisjoni üles tegema eelnõuga lisatööd ja parandama seda teiseks lugemiseks. Ta nõuab selgeid juhiseid ja piltlikke näiteid (joonised, pildid) regulatsiooni rakendamiseks, mis viitab soovile konstruktiivselt lahendusi leida.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul seadusandlusel ja rahvusvahelisel (EL) regulatsioonil. Regionaalset fookust esindab lühike viide kohalikule juhtumile Jõgeva vallas seoses valimisreklaami rikkumisega.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja muretseb regulatsioonide majanduslike tagajärgede pärast, eriti kampaaniakulude suurenemise (raadioreklaami kohustusliku teavituse pikkuse tõttu) ja reklaamifirmade riske vältiva käitumise pärast. Ta rõhutab, et kulud, mis tekivad Brüsseli otsustest, ei tohiks langeda üksikkandidaatide või erakondade kanda. Ta toetab läbipaistvust, kuid on vastu ebamõistlikele kuludele ja bürokraatiale.

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavalt andmeid.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on poliitilise reklaami läbipaistvuse eelnõul ja selle rakendusmäärustel, mis tulenevad EL-i regulatsioonist. Ta nõuab eelnõu parandamist, keskendudes mõistete (logo, reklaam) selgusele, trahvide raamide paika panemisele ("väike rikkumine") ja kulude jaotusele. Samuti küsib ta selgitust regulatsiooni jõustumise kuupäeva ja enne seda ostetud esemete (pastapliiatsid) kasutamise kohta.

9 Analüüsitud kõnesid