Päevakorra profiil: Aivar Kokk
Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi muudatuste osaline ülevõtmine) eelnõu (667 SE) teine lugemine
2025-09-10
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Seisukoht on selgelt vasakpoolne ettevõtluskeskkonna ja CO2 maksustamise küsimustes. Kõneleja väljendab tugevat vastuseisu atmosfääriõhu kaitse seaduse muudatustele, rõhutades, et ettevõtjad ei suuda enam maksukoormuse all vastu pidada. Isamaa erakonna esindajana teeb ettepaneku seaduseelnõu teine lugemine katkestada, näidates kompromissitut vastupanu valitsuse algatusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavaid teadmisi CO2 kaubandussüsteemi, energeetika ja laevanduse valdkonnas. Kasutab konkreetseid näiteid nagu Tallinki investeeringud gaasikütusesse, biogaasibusside regulatsiooni ja Eesti elektritootmise ajalugu. Viitab detailselt CO2 kvootide müügile minevikus ja põlevkivienergeetika konkurentsivõimele, demonstreerides tehnilist arusaamist majanduslikest mehhanismidest.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab otsest ja emotsionaalset retoorikat, kombineerides isiklikke rünnakuid ("väga viletsad läbirääkijad") faktipõhiste argumentidega. Kõnetoon on kriitiline ja konfrontatsiooniline, eriti ministeeriumiametnike suhtes. Kasutab kõnekeelseid väljendeid ("kaks apsu teinud") ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada oma seisukohti.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned toimuvad sama päeva jooksul (10. september 2025) seaduseelnõu teise lugemise raames. Viitab kirjavahetusele komisjoniga ja teiste Riigikogu liikmetega, näidates aktiivset osalust seadusandlikus töös. Mainib oma varasemat kogemust majanduskomisjoni esimehena.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Terav kriitika suunatud ministeeriumi ametnikele, keda nimetatakse "väga viletsateks läbirääkijateks". Süüdistab valitsust ebapiisavas läbirääkimistes Brüsseliga CO2 küsimustes. Kritiseerib ministreid, kes pole kunagi ettevõtjad olnud ja ei mõista ettevõtluse väljakutseid. Vastuseis on põhimõtteline ja kompromissitu.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Piiratud koostöövalmidus - keskendub peamiselt kriitikale ja vastuseisule. Viitab küll erinevate organisatsioonide (Kaubandus-Tööstuskoda, Laevaomanike Liit) seisukohtadele, kuid pigem nende toetuseks oma argumentidele. Koostöö märgid puuduvad, pigem rõhutatakse valitsuse ja opositsiooni vastandumist.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub Eesti riiklikele huvidele Euroopa Liidu kontekstis. Rõhutab Eesti eripära põlevkivienergeetikas ja võrdleb Poola kivisöe olukorraga. Mainib konkreetselt Eesti ettevõtteid nagu Tallink, Tallinna linn, Tartu linn ja Eesti Biogaas, näidates kohaliku majanduse prioriteetsust.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Selgelt ettevõtjasõbralik seisukoht, vastustades maksukoormuse suurendamist. Toetab vaba turumajandust ja kritiseerib regulatsioone, mis kahjustavad Eesti ettevõtete konkurentsivõimet. Rõhutab investeeringute kaitsmise vajadust ja tarbijate maksukoormuse vähendamist. Näeb CO2 maksustamist kui majanduslikku ohtu Eesti energiasektorile.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub atmosfääriõhu kaitse seaduse muudatustele ja nende mõjule ettevõtluskeskkonnale. Kritiseerib seadusandliku protsessi kvaliteeti, väites et eelnõu on liiga mahukas ja komisjonis pole kõiki ettepanekuid arutatud. Teeb konkreetse ettepaneku seaduseelnõu teine lugemine katkestada, näidates aktiivset seadusandlikku tegevust opositsiooni rollis.
4 Analüüsitud kõnesid