Päevakorra profiil: Aivar Kokk

Arupärimine Elroni piletihindade tõusu mõju kohta regionaalpoliitikale (nr 708)

2025-02-17

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Seisukoht keskendub tugevalt regionaalse ebavõrdsuse vähendamisele, rõhutades, et riik ja riigiettevõtted peaksid aktiivselt meetmeid rakendama. Toetab ühistranspordi kättesaadavust, kuid kritiseerib tasuta ühistranspordi süsteemi, pakkudes alternatiivina madalat ühtset piletihinda (70 senti). Väljendab tugevat vastuseisu ebaõiglasele piletihindade tõusule, mis kahjustab regionaalseid reisijaid.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib sügavaid teadmisi ühistranspordi valdkonnas, tuues konkreetseid näiteid 2005-2008 aastate kogemustest Jõgeva maakonnas. Valdab detailselt raudteetranspordi majanduslikke aspekte, sealhulgas dotatsioone, infrastruktuurikulusid ja vagunite müügi tagajärgi. Kasutab konkreetseid numbreid ja protsente piletihindade analüüsimisel ning viitab spetsiifilistele õigusaktidele (nt seitsmekohalise sõiduauto kasutamine ühistranspordis).

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab koostööaldis ja lugupidav tooni ("Hea juhataja! Austatud minister!"), kuid säilitab kriitilist lähenemist. Toetub tugevalt isiklikele kogemustele ja konkreetsetele näidetele, kombineerides emotsionaalseid ja loogilisi argumente. Kasutab ajaloolisi paralleele ja detailseid selgitusi oma seisukohtade põhjendamiseks, säilitades konstruktiivse dialoogi soovi.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Piiratud andmete põhjal - osaleb aktiivselt parlamendiaruteludes, esitab järelküsimusi ja nõuab konkreetseid vastuseid. Viitab regulaarsele ajakirjanduse jälgimisele ja ootab jätkuvat dialoogi ministriga tulevikus.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kritiseerib mõõdukalt valitsuse otsuseid, eriti piletihindade ebaõiglast tõstmist ja elektriraudtee viivitusi. Väljendab kriitikat varasemate valitsuste (Keskerakond ja Reformierakond) otsuste suhtes, eriti vagunite müügi osas. Kritiseerib nõudepõhiste peatuste süsteemi, tuginedes negatiivsetele kogemustele, kuid säilitab konstruktiivse lähenemise.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Näitab koostöövalmidust, tänades ministrit vastuste eest ja väljendades lootust jätkuvale dialoogile. Tunnistab, et mõned probleemid ei ole praeguse ministri süü, vaid pärinevad varasematest otsustest. Pakub konstruktiivseid lahendusi ja jagab oma kogemusi abistamise eesmärgil.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub tugevalt regionaalsetele küsimustele, eriti Jõgeva maakonna ja väiksemate piirkondade vajadustele. Rõhutab regionaalse ebavõrdsuse kasvu probleemi ja väiksema rahvaarvuga piirkondade ebaõiglast kohtlemist piletihindade osas. Toob näiteid konkreetsetest kohalikest projektidest ja kogemustest.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab mõistlikku hinnapoliitikat ühistranspordis, kritiseerides järske ja ebaproportsionaalseid hinnatõuse. Rõhutab dotatsiooni süsteemi olulisust, kuid kritiseerib raudtee infrastruktuurikulude ülekandmist piletihindadesse. Väljendab kahetsust majanduslikult kahjulike otsuste (vagunite müük) üle, mis oleksid võinud anda märkimisväärset tulu (100 000 eurot päevas).

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piiratud andmed - keskendub peamiselt ühistranspordi kättesaadavusele kui sotsiaalsele küsimusele, rõhutades vajadust tagada võrdne ligipääs transpordile kõigile piirkondadele.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub ühistranspordi regulatsiooni ja hinnapoliitika küsimustele. Viitab varasematele seadusandlikele muudatustele (nt seitsmekohaliste sõidukite lubamine ühistranspordis 2007. aastast) ja rõhutab vajadust paremaks koordinatsiooniks raudtee- ja bussiühenduste vahel. Nõuab selgeid vastuseid ja otsuseid elektriraudtee käivitamise kohta.

5 Analüüsitud kõnesid