Päevakorra profiil: Aivar Kokk
Tulumaksuseaduse ja kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse ning tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (509 SE) esimene lugemine
2024-10-15
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Sõnastab selgelt Isamaa erakonna positsiooni, mis on kategooriliselt vastu kõrgepalgaliste tulumaksuvabastusele, põhjendades seda pool miljardi euro suuruse kuluga riigieelarvele. Toetab kaitsekulude tõstmist, kuid kritiseerib tugevalt praegust maksutõusude lähenemist, väites et riigikaitsemaksu kogutakse üle 800 miljoni euro, kuid tegelik kulu järgmisel aastal on vaid 70 miljonit. Esitab alternatiivseid kokkuhoiuvõimalusi, nagu riigisektori valgekraede arvukuse vähendamine ja teise pensionisamba riigipoolsete maksete peatamine.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib põhjalikke teadmisi maksusüsteemi detailides, märkates kohe eelnõus olevaid tehnilisi vastuolusid (krediidiasutuste avansiliste maksete määr). Valdab täpseid numbreid riigieelarvest, majanduspoliitikast ja energeetikasektorist, viidates konkreetsetele summadele nagu 1,7 miljardit eurot elektrikulude tõusust ja 600 miljonit Eleringu võrgutasudest. Näitab ekspertteadmisi ka rahvusvahelise transpordi regulatsioonides, arutades kaugliiniautojuhtide päevaraha muudatusi.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab otsest ja kriitilist tooni, kombineerides emotsionaalseid hinnanguid ("kurbusega tunnistama") faktipõhiste argumentidega. Retoorika on konfrontatiivne, süüdistades Reformierakonda majanduse languse põhjustamises ja halvade otsuste tegemises. Kasutab korduvalt konkreetseid numbreid ja kuupäevi oma väidete toetamiseks, luues tugeva faktipõhise narratiivi. Lõpetab konstruktiivse tooniga, kutsudes üles muudatusettepanekute tegemisele.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Piirdub antud perioodil ühe päeva (15. oktoober 2024) intensiivse osalemisega parlamendiarutelus, tehes kokku viis kõnet sama eelnõu kohta. Näitab aktiivsust nii detailsetes tehnilistes küsimustes kui ka laiemas poliitilises debatis. Viitab osalemisele komisjonitöös ja rõhutab tulevasi tegevusi muudatusettepanekute tegemisel järgmise kümne päeva jooksul.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Suunab teravat kriitikat Reformierakonna vastu, süüdistades neid majanduse languse põhjustamises ja halvade strateegiliste otsuste tegemises (kolmas kõrgepingeliin, LNG-terminali otsus, vagunitepargi müük). Kritiseerib ka ministrit isiklikult, väites et too rääkis "kõigest muust, kuid mitte sellest eelnõust". Opositsioon on põhimõtteline ja faktipõhine, keskendudes konkreetsetele poliitikavigadele ja nende majanduslikele tagajärgedele.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tunnustab koalitsiooni nõustumist Isamaa kevadiste ettepanekutega kaugliiniautojuhtide päevaraha osas, näidates valmisolekut konstruktiivseks koostööks konkreetsetes küsimustes. Kutsub üles muudatusettepanekute tegemisele ja lubab Isamaa enda ettepanekuid, mis viitab avatusele parlamentaarsele koostööle. Samas jääb põhimõttelikult kindlaks oma peamistes vastuseisudes.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Piisavalt andmeid ei ole.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooldab konservatiivset fiskaalpoliitikat, rõhutades kulude kokkuhoidu maksutõusude asemel. Kritiseerib tugevalt kõrgepalgaliste tulumaksuvabastust kui ebaõiglast ja kulukast meedet. Toetab ettevõtjasõbralikke meetmeid, viidates 2020. aasta edukale poliitikale aktsiisimaksude vähendamisel ja riigipoolsel töötasu maksmisel. Näitab muret energiapoliitika majanduslike tagajärgede pärast, kritiseerides otsuseid, mis tõstsid elektrihindu.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub tulumaksuseaduse ja kaitseväeteenistuse seaduse muudatustele, toimides aktiivselt opositsioonilise kontrollijana. Teeb konkreetseid ettepanekuid alternatiivseteks kokkuhoiumeetmeteks, nagu riigisektori töötajate arvu vähendamine ja pensionisüsteemi muudatused. Rõhutab vajadust põhjalikuks eelnõude läbivaatamiseks ja muudatusettepanekute tegemiseks, näidates aktiivset seadusandlikku tegevust.
5 Analüüsitud kõnesid