Päevakorra profiil: Mait Klaassen

Jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) esimene lugemine

2024-09-18

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Keskne teema on jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muudatused, eriti romusõidukite käitlemise ja liiklusregistri puhastamise regulatsioon. Poliitiline fookus on suunata sõidukeid utiliseerima, kasutades 800-eurost riigilõivu pigem keskkonnamaksuna, kuigi esitati ka kriitikat selle kõrge maksumuse kohta. Seisukoht on protseduuriline ja poliitikapõhine, keskendudes eelnõu rakendamisele ja selle eesmärkide saavutamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib tugevat protseduurilist ja tehnilist kompetentsi, esitades detailseid kokkuvõtteid liiklusregistri uuendamise, romusõidukite direktiivi ulatuse (M1- ja N1-kategooria) ning lammutustõendi kohustuse kohta. Ta edastab täpselt ekspertide vastuseid, näidates teadmisi tootjavastutuse ja illegaalsete jäätmekäitlejate kontrolli osas. Kompetentsi näitab ka oskus käsitleda keerulisi registreerimata sõidukite ja ajutise kustutamise teemasid.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on äärmiselt formaalne ja neutraalne, keskendudes eranditult Keskkonnakomisjoni istungi sisu ja menetlusotsuste edastamisele. Kõneleja tegutseb raportöörina, esitades loogilisi ja faktipõhiseid kokkuvõtteid küsimustest ja vastustest, vältides emotsionaalseid apelle. Esitlus on detailne ja põhjalik, rõhutades menetluse läbipaistvust.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud seadusandliku protsessi juhtimisega, olles määratud juhtivkomisjoni esindajaks eelnõu esimesel lugemisel. See hõlmab komitee istungi (9. septembril) tulemuste ja menetlusotsuste (18. septembril) ettekandmist Riigikogu täiskogule.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja edastab kriitikat, mis puudutab 800-eurose riigilõivu mõju, märkides, et see võib suunata inimesi otsima alternatiive ja tekitada kohustusi vähem maksejõulistele omanikele. Samuti vahendati arvamust, et illegaalsete jäätmekäitlejate probleemi on võimalik lahendada ka ilma kõrge riigilõivuta. Otsest isiklikku opositsioonilist hoiakut ei väljendata, vaid vahendatakse arutelus esitatud vastuväiteid.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja protseduurikeskne, kuna kõik menetluslikud otsused komitees tehti konsensusega. Koostöö hõlmab tihedat suhtlust taristu- ja kliimaministeeriumi ekspertidega (Vladimir Svet, Piret Otsason, Margus Tähepõld), kelle ettekanded ja vastused moodustasid suure osa arutelust. Samuti tehti otsus küsida arvamust majanduskomisjonilt.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, keskendudes liiklusregistri korrastamisele ja linnade puhastamisele seisma jäänud romusõidukitest. Mainitakse ka romusõidukite direktiivi, mis viitab rahvusvahelise regulatsiooni ülevõtmisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud regulatsiooniga, rõhutades tootjavastutuse laiendamist ja 800-eurose riigilõivu kehtestamist, mida käsitletakse keskkonnamaksuna, et suunata romusõidukeid legaalsele käitlemisele. Eesmärk on reguleerida jäätmekäitlusturgu ja vähendada illegaalsete käitlejate tegevust.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne küsimus puudutas 800-eurose registrist kustutamise tasu mõju vähem maksejõulistele inimestele, kes omandavad vanemaid sõidukeid. See rõhutab teadlikkust eelnõu potentsiaalsest sotsiaalsest ebavõrdsust tekitavast mõjust.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täielikult eelnõul 461 SE, mille eesmärk on korrastada liiklusregistrit, kehtestada lammutustõendi nõue M1- ja N1-kategooria sõidukitele ning lahendada illegaalsete jäätmekäitlejate probleem. Kõneleja on juhtivkomisjoni esindaja, kes toetab eelnõu menetluse jätkamist ja esimese lugemise lõpetamist.

1 Analüüsitud kõnesid