Istungi profiil: Signe Kivi

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-02-21

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise eelnõule, mille eesmärk on lahendada vabakutseliste loovisikute sotsiaalsete garantiide puudumine ja rahastada olulisi kultuuriehitisi. Toetus on poliitika- ja lahendustepõhine, rõhutades eelnevalt tõstetud maksude positiivset mõju kultuurivaldkonna rahastamisele. Kõneleja esindab Eesti Reformierakonna fraktsiooni seisukohta eelnõu vastuvõtmise toetamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust kultuuripoliitika ja Kultuurkapitali rahastamismehhanismide osas, kasutades konkreetseid andmeid EKK reservide (ligi 25 miljonit eurot) ja hasartmängumaksu laekumise prognooside kohta. Erialane teadmine hõlmab ka loovisikute sotsiaalkindlustuse ja kultuuriehitiste rahastamise keerukusi, viidates seadusemuudatuste ajaloole alates 1996. aastast.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne stiil on formaalne, informatiivne ja detailirohke, keskendudes seadusemuudatuste ajaloo ja ettevalmistusprotsessi selgitamisele. Kasutatakse loogilisi argumente ja faktipõhist põhjendust (nt maksulaekumiste kasv ja reservide suurus), vältides emotsionaalseid üleskutseid. Algne palve kolme lisaminuti järele viitab soovile esitada põhjalik ja ammendav ülevaade.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus töös, esinedes täiskogu istungil eelnõu kaitsmise või tutvustamisega. Tegevusmuster hõlmab osalemist komisjonide töös ja tihedat suhtlust huvirühmadega eelnõu ettevalmistamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastuseis puudub; kõneleja käsitleb neutraalselt varasemaid kõhklusi Kultuurkapitali seaduse avamise osas, kuid ei kritiseeri ühtegi konkreetset vastaspoolt. Keskendutakse lahenduste esitamisele, mitte vastandamisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on väga kaasav ja konsensuslik, rõhutades tihedat tööd Riigikogu nõunike, Kultuuriministeeriumi, Kultuurkapitali ja laia ringi loomeliitude (loetletud 17 liitu) ning ülikoolidega. See näitab valmisolekut arvestada huvirühmade poolt tõstatatud peamiste küsimustega eelnõu ettevalmistamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik, käsitledes üleriigilise tähtsusega kultuuriehitiste rahastamist ja Kultuurkapitali seaduse muudatusi. Mainitud on nii Tallinna (EMTA, EKA) kui ka Tartu (Tartu Ülikool) kõrgkoole, kuid regionaalset rõhuasetust ei ole.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad riigieelarve strateegilist kasutamist, suunates tõstetud maksude (hasartmängumaks, aktsiisid) laekumise kultuuri arendamisse ja sotsiaalsete garantiide loomisse. Toetatakse fiskaalset korrektsiooni, et tagada õppejõudude stipendiumide rahastamine tõhusalt pärast maksutõusu (määrade muutmine 3,8%-lt 2%-le).

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on vabakutseliste loovisikute toimetuleku ja sotsiaalsete garantiide (sh ravikindlustuse) tagamine. Kõneleja toetab tugevalt nende sotsiaalse olukorra parandamist, luues neile võimaluse saada loometöö eest tasu koos maksudega, mida hakkab maksma Kultuurkapital.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmisel, mille algatas Riigikogu kultuurikomisjon. Eesmärgid on vabakutseliste sotsiaalsete garantiide loomine, täiendava olulise kultuuriehitise rahastamise võimaldamine ja õppejõudude loometegevuse toetamise määra korrigeerimine. Kõneleja on eelnõu vastuvõtmise tugev toetaja.

2 Analüüsitud kõnesid