Istungi profiil: Liina Kersna

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-16

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud hariduspoliitika reformimisele, eriti 1. klassi selekteerimise lõpetamisele teaduslikule tõestusele tuginedes. Samuti rõhutatakse vajadust muuta seadust, mis reguleerib gümnaasiumikatseid, et lahendada koolide eelistuste järjekorra küsimusest tekkinud protseduuriline segadus. Kõneleja raamib oma seisukohad väärtuspõhiselt, viidates Eesti ühiskonna alustele – vabadusele ja vastutusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusvaldkonna seadusandluses ja koolide vastuvõtuprotseduurides, viidates nii teaduslikule tõestusele 1. klassi selekteerimise osas kui ka konkreetsetele seadusesätetele gümnaasiumikatsete puhul. Ta suudab detailselt kirjeldada seaduse eiramisest või puudujääkidest tingitud praktilisi tagajärgi (nt hilinenud kinnituskirjad ja korduvad vestlused).

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja küsimustele orienteeritud, pöördudes otse õiguskantsleri poole. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, toetudes teaduslikele tõenditele ja seaduse kitsaskohtadele, et rõhutada vajadust seadusandlike muudatuste järele. Toon on murelik, kuid lahendustele keskenduv.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on ebapiisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud 1. klassi selekteerimise praktikale ja kehtivale seadusele, mis tekitab gümnaasiumikatsete korraldamisel ebamõistlikke olukordi. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, mitte isiklik, ning keskendub seadusemuudatuste vajadusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja otsib aktiivselt lahendusi, viidates Tartu koolijuhtide tehtud ettepanekutele seaduse muutmiseks ning paludes õiguskantslerilt abi olukorra lahendamise viiside osas. See näitab avatust koostööle nii kohalike huvigruppide kui ka institutsionaalsete partneritega.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja toob esile regionaalse fookuse, viidates konkreetselt Tartu koolijuhtide tehtud ettepanekutele gümnaasiumikatsete seaduse muutmiseks. See näitab tähelepanu kohalike haridusasutuste praktilistele probleemidele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid on ebapiisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja võrdsus, rõhutades vajadust lõpetada laste selekteerimine 1. klassi. Kõneleja seob hariduspoliitika küsimused Eesti ühiskonna alusväärtustega, nagu vabadus ja vastutus.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Haridusseaduse muutmisele, et lõpetada 1. klassi katsed ja lahendada gümnaasiumikatsete korraldamisel tekkinud probleem seoses koolide eelistuste järjekorra küsimisega. Kõneleja on seadusandlike muudatuste algataja või tugev toetaja.

1 Analüüsitud kõnesid