Päevakorrapunktide kaupa: Liina Kersna

Kokku päevakordi: 26

Täielikult profileeritud: 26

2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud täitevvõimule (Haridus- ja Teadusministeeriumile) seoses eelarve läbipaistmatuse ja vastuolulise rahastamiskorraldusega. Vastuseis on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes segadust tekitavale 18 miljoni euro vähendamise ja 23,7 miljoni euro lisamise skeemile.
2025-09-17
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (620 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastandub eelnõu algatajatele (Keskerakond/Vadim Belobrovtsev) nii sisulistel kui ka protseduurilistel alustel, pidades eelnõu ebasobivaks viisiks toetuse suurendamiseks. Intensiivne kriitika on suunatud eelmise EKRE/Keskerakonna valitsuse suunas, heites neile ette õpetajate palga null-tõusu riigieelarve strateegias. Ta kahtleb ka vastaspoole väites, et toetuse tõstmine vähendaks toidu prügikasti viskamist.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud kehtivatele seadusesätetele, mis lubavad esimese klassi selekteerimist ja tekitavad gümnaasiumikatsete korralduses ebamõistlikke olukordi. Isiklikku või poliitilist kriitikat ei esitata, vaid keskendutakse protseduurilistele puudujääkidele.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Tugev vastuseis on suunatud Keskerakonnale seoses istungi rakendamise ja töökorraldusega. Kriitika on protseduuriline ja tööeetikal põhinev, väljendatud tugeva imestusega Keskerakonna valmisoleku puudumise üle Riigikogu suures saalis töötada.
2025-06-18
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2025-06-17
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Praeguse eelnõu menetlemisel otsest vastuseisu ei kritiseerita, vaid rõhutatakse valdkonna toetust seadusele. Mainitakse, et eelmise variandi suhtes olid ülikoolid ja erateadusasutused kriitilised, viidates sellele, et kaasamise abil on varasem kriitika ületatud.
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub. Kõneleja esitab küsimuse täiskasvanuhariduse korduvõppe tasuliseks muutmise otsuse mõjuanalüüsi kohta, mis viitab murele poliitika tagajärgede pärast, kuid ei kritiseeri otseselt poliitilisi vastaseid.
2025-05-14
Riigikogu otsuse "Eesti Rahvusringhäälingu tegevusvaldkonna tunnustatud asjatundjatest Eesti Rahvusringhäälingu nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu (643 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest opositsiooni ei kritiseerita, kuid kõneleja peab kaitsma komisjoni valikut küsimuste eest, mis puudutavad soolist tasakaalu ja kandidaatide sobivust. Kõneleja lükkab tagasi järelduse, et praegune koosseis teeb halbu otsuseid, kuid nõustub eeldusega, et tasakaalukam koosseis teeb paremaid otsuseid.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastast ei nimetata, kuid kriitika on suunatud neile, kes seavad kahtluse alla Estonia juurdeehitise teostatavuse või riikliku prioriteedi. Ta rõhutab, et haldusotsused tehakse Eestis, mitte UNESCO-s, lükates tagasi välise sekkumise argumendid.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja võtab kriitilise hoiaku ministri tegevuse suhtes, küsides konkreetseid tõendeid plaanide elluviimise kohta. Kriitika on suunatud tulemuslikkusele ja tegevuste reaalsuseks muutmisele, mitte poliitika sisule. Küsimus on esitatud kontrolliva järelevalve vormis.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse (peaministri) tegevuse vastu, viidates, et praegused meetmed targema tööjõu loomiseks ei ole piisavad, kuna doktorikraadide arv ei ole veel jõudnud vajaliku 300 piirini. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, mitte isiklik.
2025-02-26
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis avaldub otsese parandusena kolleeg Jaak Valgele, kelle väiteid ettevõtete panuse kohta teadus- ja arendustegevusse lükatakse faktiliselt ümber. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub andmete õigsusele, mitte isiklikule rünnakule.
2025-02-17
Arupärimine koolipsühholoogide nõuandeliini 1226 rahastamise lõpetamise kohta (nr 683)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministeeriumile ja ministrile, kritiseerides nende tegevusetust infoliini reklaamimisel viimasel aastal. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, seades kahtluse alla ministeeriumi pingutused ja esitatud andmete adekvaatsuse. Samuti kritiseeritakse alternatiivsete liinide kvalifikatsiooni puudumist.
2024-12-18
Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (465 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud Kaubandus-Tööstuskoja ja Koolitus- ja Konsultatsioonifirmade Liidu ettepanekule vähendada kvaliteedihindamise riigilõivu 1450 eurolt 145 eurole. Kriitika on poliitiline ja majanduslik, rõhutades, et riigilõiv peab katma kvaliteedihindamise agentuurikulud, et vältida maksumaksja koormamist. Ministeeriumi seisukohti toetati selles küsimuses kindlalt.
2024-12-04
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsene opositsiooni kritiseerimine puudub. Ainus murekoht on viide tulevastele rahastamisvajadustele, mis on pigem valitsuse või eelarvepoliitika suunaline kriitika, mitte suunatud konkreetse vastase vastu.
2024-09-19
Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (465 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseisu hoiak puudub; kõneleja keskendub eranditult eelnõu sisu ja menetlusprotsessi tutvustamisele.
2024-06-12
Riigikohtu esimehe Villu Kõve ülevaade kohtukorraldusest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse poliitiliste otsuste vastu, eriti potentsiaalse T&A rahastuse vähendamise osas negatiivse lisaeelarve kaudu. Kõneleja seab kahtluse alla valitsuse otsuse tarkuse, vastandades seda vajadusele investeerida majanduse arengusse. Kriitika on poliitikapõhine ja mõõduka intensiivsusega.
2024-05-27
Sotsiaalkaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Puudub igasugune kriitika või vastuseis; kõneleja pigem tunnustab ministri tööd ja otsib selgitusi programmide ulatuse kohta.
2024-04-03
Koolieelse lasteasutuse seaduse, kutseõppeasutuse seaduse ning põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise seaduse eelnõu (231 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud EKRE fraktsiooni vastu, keda süüdistatakse menetluslikus obstruktsioonis massiliste (200) muudatusettepanekute esitamise kaudu. Kõneleja väidab, et muudatusettepanekud olid tehtud Riigikogu töö takistamise eesmärgil, kuigi EKRE saadikud eelnõu sisu tegelikult toetasid. Kriitika on suunatud protseduurile, mitte niivõrd poliitilisele sisule.
2024-03-19
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele õpetajate töötingimuste parandamiseks" eelnõu (373 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest kriitikat vastaste suunal ei esine; pigem nenditakse, et Isamaa algatatud otsuse eelnõu teemad on juba lülitatud Haridusleppe läbirääkimistesse. Kriitika on kaudne ja protseduuriline, rõhutades, et lahendusi ei saa teha ülevalt alla ning on vaja oodata ära töörühmade töö lõpp. Vastaste teemakäsitlust peetakse sisuliselt kattuvaks käimasoleva valitsuse tööga.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud konkreetsele poliitikavaldkonnale – suitsiidiennetuse ebaefektiivsusele, mida minister ise pidi tõdema. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub investeeringute ning programmide puudumisele selles valdkonnas, võrreldes seda teiste ennetusprogrammidega.
2024-03-05
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooni kriitika on suunatud peamiselt protseduurilistele puudujääkidele, mitte niivõrd reformide sisule. Tugevaim kriitika puudutab õpetajate streigi haldamist, mis "lõi tõsise mõra riigi usaldusväärsusesse" ja mida "oleks saanud ära hoida." Samuti kritiseeritakse ebapiisavat konsulteerimist koolipsühholoogide ja lastekaitsjatega õppimiskohustuse ea pikendamise osas.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse TA-poliitika fookusele, mis näib liigselt rõhutavat majandust ja innovatsiooni. Kriitika on poliitikapõhine ja väljendub mõõduka intensiivsusega küsimuse vormis, mis viitab soovile suunata arutelu laiemale teemade ringile.
2024-01-18
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud kohalike omavalitsuste (koolipidajate) tegevuse vastu, kes jagavad pearaha ümber tasanduse eesmärgil, jättes edukad koolid ilma lisarahastusest. Vastuseis on poliitikapõhine ja keskendub rahajagamise ebaõiglusele, mis takistab õpetajate palgatõusu.