Päevakorrapunktide kaupa: Yoko Alender

Kokku päevakordi: 17

Täielikult profileeritud: 17

2025-10-15
Maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse (taastuvenergiatootmise arendamine kaevandamisloaga alal) eelnõu (698 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maavarade ja keskkonnaõiguse valdkonnas, käsitledes detailselt kaevandamisloaga alade mitmeotstarbelist kasutust ning turbakaevanduste korrastamise lihtsustatud korda. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "korrastamistingimused" ja "lisavõimalus", viidates Keskkonnaameti järelevalve piisavusele. Ekspertiis seisneb komisjonis toimunud tehniliste arutelude täpses vahendamises.
2025-10-15
Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia direktiivi muudatuste ülevõtmine) eelnõu (697 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi keskkonna- ja energiapoliitika ristumiskohas, käsitledes spetsiifiliselt looduskaitseliste raiete puidu taastuvenergiana kasutamise ja turundamise võimalikkust. Viitab teadlikkusele ametnike seisukohtadest ja keskkonnakomisjonis toimunud detailsetest aruteludest.
2025-09-23
Jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu (676 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi ringmajanduse ja jäätmekäitluse valdkonnas, eriti akude ja patareide taaskasutamise majandusliku ja tehnilise poole osas. Kasutatakse spetsiifilisi andmeid elektroonikajäätmete koguste kohta (nt 20 000 tonni turule lastud elektroonikat) ning viidatakse Euroopa tasandi regulatsioonidele, nagu kriitiliste toormete määrus. Eraldi tuuakse välja pliiakude taaskasutuse kasumlikkus ja tootjavastutusorganisatsioonide roll.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Andmeid napib.
2025-06-16
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (657 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad näitavad üles detailset teadlikkust jäätmekäitluse statistikast ja süsteemsetest probleemidest, tuues esile andmeid olmejäätmete tekke (1 kg päevas) ja ringlussevõtu määra kohta (38% Eestis vs 48% ELis). Eraldi rõhutatakse tehnilisi aspekte, nagu sorteerimisliinide efektiivsus (10% materjali kättesaadavus) ja aruandluse digitaliseerimise vajadus, viidates Riigikontrolli tähelepanekutele. Samuti on teadmisi põlevkivitööstuse jäätmetekke osakaalust (70%).
2025-06-12
Kiirgusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (573 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti seadusandliku protseduuri ja spetsiifilise kiirguskaitse teema valdkonnas, rõhutades, et teema on tehniline ja seda valdavate inimeste hulk on väike. Teadmisi kinnitab põhjalik loetelu konsulteeritud ekspertidest, nagu hambaarstid, radioloogiaühing, meditsiinifüüsika ühing ja tehnikaülikooli teadurid.
2025-06-04
Keskkonnatasude seaduse muutmise seaduse eelnõu (615 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust energiapoliitika ja tuuleparkide regulatsioonide osas, eristades maismaa- ja meretuulikute mõjualade määratlemise aluseid (reaalne mõju vs kohalik kasu). Ta kasutab tehnilisi andmeid, näiteks tuulikute võimsuste erinevusi (7 MW maismaal vs 15 MW merel) ja viitab spetsiifilistele seaduseparagrahvidele (§ 553). Samuti on ta kursis sagedusturgude ja Eesti elektrisüsteemi lahtiühendamisega Venemaast ja Valgevenest.
2025-06-04
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust keskkonnaõiguse ja planeerimise valdkonnas, kasutades täpseid termineid nagu müra sihtväärtus ja piirväärtus. Ta suudab selgitada seaduse rakendamise praktilisi probleeme, näiteks arendaja vastutuse piiritlemist liiklusmüra eest. Samuti viitab ta Kliimaministeeriumi rollile mõõtmiste täpsustamisel ja õiguskantsleri seisukoha heakskiidule.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust looduskaitse, metsamajanduse kestlikkuse ja energeetika valdkonnas, kasutades konkreetseid näitajaid (nt 40 000 liiki, 56% elupaikade seisund). Viidatakse Maaülikooli professor Metslaiu tööle ja "Eesti 2035" Tõetamme andmetele. Erialane teadmine ilmneb ka RMK uute praktikate ja keemilise väärindamise vajaduse kirjeldamisel metsatööstuses.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust looduskaitse ja metsanduse valdkonnas, viidates konkreetsetele andmetele (11 000 hektarit, 0,5% metsapindalast) ja 40 000 liigi olemasolule Eestis. Erialane teadmine põhineb Euroopa rikkumismenetluse ja Riigikontrolli 2023. aasta aruande põhjalikul tundmisel, mis käsitles raiete lubamist piiranguvööndites. Samuti viidatakse ekspertide kaalutlustele ulatuslike raiete tugeva mõju kohta metsaelupaikadele.
2025-05-14
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust jahinduspoliitika ja keskkonnahoiu valdkonnas, viidates seadusemuudatuse tehnilisele vajalikkusele (vea parandamine). Ta rõhutab Eesti riigi ja jahimeeste/jahiseltside vahelise koostöö ülimalt head taset, väites, et see on eeskujuks kogu Euroopas.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles suurt asjatundlikkust energiapoliitika ja infrastruktuuri vallas, kasutades tehnilisi termineid nagu "sagedusala", "ülekoormustasu" ja "juhitavad võimsused". Esitatakse konkreetseid andmeid investeeringute (1,6 miljardit eurot) ja tarbijakulude (1 sent/kWh, 13 eurot aastas energiavarustuskindluse eest) kohta. Eraldi rõhutatakse uute võimsuste, nagu 200 MW akupargi, rolli süsteemi stabiliseerimisel.
2025-04-23
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust energeetika valdkonnas, käsitledes detailselt saartalitluse, põlevkivireservi ja desünkroniseerimise tehnilisi aspekte. Kasutatakse spetsiifilisi termineid ning esitatakse konkreetseid finantsandmeid, nagu keskmine kulu kodutarbijale (€13 aastas) ja prognoositav kulu kilovatt-tunni kohta (kuni 0,8 senti). Samuti viidatakse võrguarendusse tehtud investeeringutele summas 1,6 miljardit eurot.
2024-06-14
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja selle tõttu teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung

Kõneleja näitab suurt asjatundlikkust ruumiloome, arhitektuuri ja elukeskkonna korralduse valdkonnas, tuginedes oma varasemale 12-aastasele tööle Kultuuriministeeriumis arhitektuuri- ja disaininõunikuna. Ta kasutab spetsiifilisi termineid nagu "kompetentsikeskus" ja selgitab uue ameti rolli partnerina kohalikele omavalitsustele. See teadmine annab autoriteedi teenuste koondamise ja lisandväärtuse selgitamisel.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust energeetika valdkonnas, käsitledes nii ajaloolist konteksti (põlevkivi, energiakriis) kui ka tuleviku tehnoloogiaid (taastuvenergia, salvestusvõimsus, tuumaenergia). Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "strateegiline reserv" ja rõhutatakse teadmispõhise lähenemise vajadust pika vaate kujundamisel.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus energeetika, tootlikkuse ja tööstusarengu teemadel. Kasutatakse tehnilisi termineid (nt korrelatsioon, teravatt-tund) ning viidatakse konkreetsetele tööstuse esindajatele ja sündmustele (Taavi Madiberk, energeetikakonverentsid) oma väidete toetamiseks.
2024-03-07
Eesti Reformierakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti energeetika tulevik 2035" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust energeetika ja kliimapoliitika vallas, kasutades konkreetseid andmeid (nt 8,5 TWh tarbimine, 4,2% SKT-st) ja viidates majanduslikele mudelitele ning Euroopa Liidu regulatsioonidele. Eraldi tuuakse esile digi- ja rohepöörde efektiivsuse ja agiilsuse aspektid ning energia trilemma (varustuskindlus, taskukohasus, puhas energia). Viidatakse Euroopa kliimavõrgustiku raporti tulemustele ja tööstuse eesmärkidele (20 TWh).