Istungi profiil: Madis Kallas

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-06-18

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on mõõdukalt toetav haridusreformide suhtes, eriti mis puudutab õpetajate atesteerimist ja kvalifikatsiooni väärtustamist. Samas rõhutatakse muret regionaalsete ebavõrdsuste pärast ja vajadust tegeleda infotehnoloogiliste rünnakutega kaasnevate ulatuslike kahjudega. Fookus on poliitikapõhine, keskendudes seaduste praktilisele rakendamisele ja finantsilistele tagajärgedele.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis keskendub hariduspoliitikale, eriti õpetajate kvalifikatsiooni ja atesteerimise teemadele, ning koolide rahastamise mehhanismidele kohaliku omavalitsuse tasandil (alammäär, miinimumpalk). Kõneleja on teadlik ka kübermaailma ohtudest ja nende tekitatud ulatuslikest rahalistest kahjudest. Kõneleja identifitseerib end kui õpetajakutsega isikut, mis annab teemale isikliku autoriteedi.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne stiil on formaalne ja küsimustele orienteeritud, pöördudes lugupidavalt nii ministri kui ka istungi juhataja poole. Toon on analüütiline ja murelik, keskendudes seaduseelnõude praktilistele tagajärgedele ja rakendamise detailidele, näiteks kvalifikatsioonita õpetajate palgamaksmise õigustele.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales aktiivselt 18. juuni täiskogu istungil, esitades järjestikku küsimusi nii hariduse kui ka küberjulgeoleku teemadel.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastasseisu ei väljendata, kuid esitatakse kriitilisi küsimusi komisjoni otsuse kohta mitte toetada küberkahjude teemaga edasi liikumist sellel kujul, viidates tekitatud miljonitesse ulatuvatele kahjudele.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil näitab valmisolekut toetuda kolleegide poolt tõstatatud teemadele ja jätkata nende küsimuste arutelu, viidates otseselt kolleegi varasemale küsimusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud ebavõrdsuse leevendamisele hariduses, rõhutades Tallinna ja kaugemate/väiksemate koolide erinevusi õpetajate palkamise ja kvalifikatsiooni osakaalu osas. Väljendatakse muret, et väiksemad koolid võivad olla suuremas ohus kvalifikatsioonita õpetajate suurema protsendi tõttu.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad puudutavad haridussektori rahastamist ja tööjõukulusid, eriti küsimust, kas koolipidajad saavad maksta kvalifikatsioonita õpetajatele Eesti miinimumpalka. Samuti rõhutatakse küberrünnakutest tulenevaid suuri rahalisi kahjusid.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja kättesaadavus, rõhutades vajadust väärtustada õpetajakutset ning muret väiksemate koolide ees seisva ohu pärast seoses kvalifikatsioonita õpetajate suure osakaaluga. Teine oluline teema on inimestele e-maailmas tekitatud kahjud, mis ei ole ainult rahalised.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusreformi toetamisel ja selle rakendusdetailide täpsustamisel, eriti mis puudutab kvalifikatsioonita õpetajate palgamaksmise õigusi. Lisaks on prioriteediks küberrünnakutest tulenevate kahjude käsitlemine ja vastutavate ministeeriumide tuvastamine.

3 Analüüsitud kõnesid