Päevakorra profiil: Madis Kallas
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) kolmas lugemine
2024-11-19
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt Maa- ja Ruumiameti (MaRu) loomist, rõhutades vajadust terviklikuma ruumiloome ja parema regionaalpoliitika järele. Positsioon on poliitikapõhine, keskendudes riigiaparaadi moderniseerimisele ning andmete (sh tehisintellekti) paremale väärindamisele, et lahendada valglinnastumise ja elukeskkonna kvaliteedi probleeme. Otsust esitletakse kui pikaajalist, koalitsioone ületavat arengut, mis algas juba 2018. aastal.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles kõrget asjatundlikkust ruumiloome, maakorralduse ja andmete väärindamise valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "valglinnastumine," "elurikkus" ja "killustunud info," rõhutades, et uued tehnoloogiad ja tehisintellekt võimaldavad paremat otsustusprotsessi. Ekspertiis keskendub olemasolevate jõudude ühendamisele ja teenuste kvaliteedi parandamisele Maa-ameti baasil.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on ametlik, asjalik ja tulevikku suunatud, rõhutades muudatuste vajalikkust ja suuri ootusi. Kõne on loogiline ja keskendub funktsionaalsele selgitusele, miks killustunud teenused tuleb ühendada tõhusama koostöö nimel. Emotsionaalsete apellide asemel kasutatakse ratsionaalseid argumente elukeskkonna ja regionaalpoliitika parandamise eesmärgil.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõne on peetud seadusandliku protsessi kolmandal lugemisel, mis viitab aktiivsele osalemisele eelnõude menetlemisel. Mainitakse protsessi pikaajalisust alates 2018. aastast ja osalemist erinevate osapooltega konsulteerimisel. Muud isiklikud tegevusmustrid puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest opositsiooni või kriitikuid ei nimetata; kriitika on suunatud senisele killustunud riigikorraldusele ja maa- ning ruumiloome liiga soodustavale tegevusele, mis on viinud negatiivsete tagajärgedeni nagu valglinnastumine. Hoiak on pigem lahenduskeskne, mitte vastanduv.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on kaasav ja konsensuslik, rõhutades, et Maa- ja Ruumiameti loomise teemaga on liigutud edasi sõltumata valitsenud koalitsioonidest. Kõneleja tänab aktiivselt kõiki osapooli – ministeeriume, eksperte ja 79 kohalikku omavalitsust – mis näitab avatust laiapõhjalisele koostööle.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev, rõhutades vajadust planeerida elukeskkonda terviklikult nii linnas kui ka maal. MaRu loomist peetakse oluliseks regionaalpoliitiliseks tööriistaks, mis aitab vältida valglinnastumist ja tagada inimeste ühtlasema paiknemise. Erilist tähelepanu pööratakse 79 kohaliku omavalitsuse toetamisele nende planeerimis- ja ehitusvaldkonna kompetentsi osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riigiaparaadi tõhususe suurendamisele ja andmete oskuslikule kasutamisele, et pakkuda paremat kvaliteeti nii ettevõtetele kui ka omavalitsustele. Rõhutatakse maaressursi väärindamist igas Eesti piirkonnas, mis viitab eelistusele nutikale ressursside haldamisele ja riigi teenuste kvaliteedi tõstmisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed küsimused on seotud elukeskkonna kvaliteedi ja heaolu parandamisega, mida mõjutab ruumiloome. Mainitakse vajadust arvestada tervise, turvalisuse ja elurikkusega, samuti lahendada probleeme nagu lasteaiajärjekorrad ja roheluse vähenemine linnades.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on riigiasutuste ümberkorraldamine Maa-ameti baasil Maa- ja Ruumiametiks (MaRu). Kõneleja on selle eelnõu (457 SE) tugev toetaja ja eestkõneleja, rõhutades, et tegemist on olemasolevate jõudude ühendamisega, mitte uue ameti loomisega. Eesmärk on luua terviklikum õiguslik ja administratiivne tööriist ruumiloome protsesside suunamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid