Istungi profiil: Raimond Kaljulaid

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-10-16

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tungivalt riigikaitsel ja julgeolekul, rõhutades selle eksistentsiaalset tähtsust riigi püsimajäämise seisukohalt. Kõneleja toetab tugevalt kaitsekulutuste tõstmist üle planeeritud 3,4% SKP-st, et vastata NATO ootustele ja tegelikele vajadustele. Ta kritiseerib valitsuse hoiakut, mis lähtub "jõukohase" kaitse printsiibist, mitte tegelikust vajadusest. Stants on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, seades julgeoleku kõrgemale majanduslikest kaalutlustest.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigikaitse rahastamise ja planeerimise alal, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid ja eelarvenumbreid (nt 1,4 miljardit, 1,7 miljardit, 1,6 miljardit moonaostudeks). Ta loetleb detailselt spetsiifilisi laiapindse riigikaitse kulutusi, nagu PPA raskerelvad (26 miljonit), kriisireserv (30 miljonit) ja droonikaitse (16 miljonit). Viitab riigikaitsekomisjoni tööle ja strateegilistele kontseptsioonidele, nagu Leo Kunnase "jõukohane riigikaitse".

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tungiv, tõsine ja väga konfronteeriv, eriti rahandusministri ja opositsiooni suhtes. Kasutatakse teravaid süüdistusi populismis, valetamises ja "rehepappi tegemises" ning esitatakse provokatiivseid retoorilisi küsimusi rahuaja kohta Euroopas. Kõneleja rõhutab teema eksistentsiaalset olemust, kasutades nii loogilisi argumente (numbrid) kui ka emotsionaalset hoiatust (viide filmile "Nimed marmortahvlil. 2").

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungil julgeolekumaksu eelnõu arutelul, esitades korduvalt küsimusi rahandusministrile. Ta viitab hiljutisele põhjalikule ülevaatele Riigikaitsekomisjonis esmaspäeval, mis näitab tema regulaarset osalemist komisjoni töös.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud nii valitsusele (rahandusministrile) kui ka opositsioonile. Valitsust kritiseeritakse ükskõiksuse ja ebapiisava ambitsiooni eest NATO kaitseplaanide täitmisel. Opositsiooni süüdistatakse absoluutselt populistlikus positsioonis, kuna nad nõuavad küll suuremaid kaitsekulutusi, kuid keelduvad samal ajal toetamast ühtegi vajalikku maksutuluotsust, süüdistades neid valetamises.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab koostööle Riigikaitsekomisjonis, mainides nimepidi kolleege (Leo Kunnas, Peeter Tali) seoses strateegiliste kontseptsioonide ja droonikaitse teemadega. Ta tunnustab ka sotsiaaldemokraadist siseministri Lauri Läänemetsa tegevust kriisireservi loomisel. Otsest kompromissivalmidust ei väljendata, vaid rõhutatakse vajaduspõhist lähenemist, mis peaks ületama erakondlikud piirid.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, keskendudes Eesti kaitsevõimele, NATO ootustele ja idapiiri julgeolekule. Mainitakse idasuunalt tulevate rünnete tõrjumist ja idapiiri kulutusi. Kohalikke või regionaalseid teemasid ei käsitleta.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab tugevalt maksutuluotsuseid, sealhulgas julgeolekumaksu kehtestamist, et tagada riigikaitse rahastamine. Ta kritiseerib opositsiooni seisukohta, et maksutõusud kahjustavad majandust, pidades riigikaitsekulutusi eksistentsiaalseks vajaduseks, mis peab olema prioriteetne. Ta eristab riigikaitsekulutusi taristukuludest, mille puudujääk ei ole riigile eksistentsiaalne probleem.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed teemad on käsitletud laiapindse riigikaitse kontekstis, rõhutades julgeoleku ja valmisoleku tähtsust. Mainitakse kriisireservi loomist 1000 inimesest ja haiglate traumavarude uuendamist, et olla valmis võimalike vaenlase rünnakute tagajärgedeks.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on julgeolekumaksu eelnõul, mida kõneleja toetab kui vältimatut sammu kaitsekulutuste tagamiseks. Ta on eelnõu toetaja ja rõhutab, et iga eurosent sellest maksust läheb julgeolekusse. Ta hoiatab, et kaitsekulutuste teema juurde tuleb tulevikus veel tagasi tulla, viidates püsivale rahastamisvajadusele.

5 Analüüsitud kõnesid