Päevakorra profiil: Mario Kadastik
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) teine lugemine
2024-04-10
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt seotud valitsuse algatatud eelnõu 351 SE toetamisega, mille eesmärk on lõpetada universaalteenus ja tagada varustuskindlus. Positsioon on pigem poliitikapõhine, keskendudes seaduse tehnilisele täpsustamisele ja menetluse läbiviimisele. Kõneleja toetab Kliimaministeeriumi esitatud ettepanekuid, mis arvestati komisjonis täielikult.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust elektrituruseaduse ja seadusandliku menetluse vallas. Ta kasutab tehnilisi termineid (nt universaalteenus, varustuskindlus, suurim võrguoperaator) ning esitab detailseid andmeid muudatusettepanekute sisu ja päritolu kohta. Ekspertiis hõlmab ka teadmisi võimalikest turuolukordadest, kus hange luhtub ja on vaja määrata lühiajaline pakkuja.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on äärmiselt formaalne, menetluslik ja faktipõhine. Kõneleja keskendub eranditult Majanduskomisjoni töö ja otsuste objektiivsele raporteerimisele, esitades kronoloogilise ülevaate ja hääletustulemused. Toon on neutraalne ja eesmärk on edastada informatsiooni seadusandliku protsessi kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud intensiivse tööga Majanduskomisjonis, sealhulgas töörühma nõupidamistel (19. märts) ja istungitel (2. aprill) osalemisega. Tegevus hõlmab regulaarset seadusandliku menetluse edenemise raporteerimist Riigikogu täiskogule, sealhulgas täpsete kuupäevade ja tähtaegade esitamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis tekkis Isamaa fraktsiooniga, kelle kuus muudatusettepanekut universaalteenuse mingis formaadis jätkamise teemal lükati komisjonis hääletuse tulemusena tagasi. Vastasseis oli poliitikapõhine ja menetluslik, kuna ettepanekud ei kuulunud hääletamisele suures saalis. Kriitika oli suunatud sisulistele erimeelsustele teenuse jätkamise osas.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik, rõhutades, et kõik juhtivkomisjoni menetluslikud otsused teise lugemise lõpetamise ja kolmanda lugemise ajastamise kohta olid konsensuslikud. Toimus tihe koostöö eelnõu algataja Kliimaministeeriumiga, kelle ettepanekud arvestati täielikult, ning kaasati erinevaid huvigruppe (elektrimüüjad, Linnade-Valdade Liit).
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik, keskendudes üleriigilisele elektrituruseaduse muutmisele ja varustuskindluse tagamisele. Mainitakse Linnade-Valdade Liidu kaasamist huvigrupina, mis viitab kohalike omavalitsuste murede arvestamisele riikliku seaduseelnõu raames.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated toetavad universaalteenuse lõpetamise kaudu turupõhist lähenemist elektriturul. Samas rõhutatakse regulatiivsete mehhanismide vajadust varustuskindluse tagamiseks, sh tehniliste paranduste sisseviimist turuhäirete (hanke luhtumine) puhuks.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõul 351 SE, mis puudutab elektrituruseaduse muutmist universaalteenuse lõpetamiseks ja varustuskindluse tagamiseks. Kõneleja on juhtivkomisjoni esindajana keskne menetleja, kes tegeleb muudatusettepanekute arutamise, hääletamise ja eelnõu kolmandaks lugemiseks ettevalmistamisega.
2 Analüüsitud kõnesid